• merlot

Vi som gör äggdonation ute i Europa

Först - Caribe, tusen tack för ditt digra jobb med att lägga upp ny tråd & skicka oss hit!

Actionvera- nej du låter inte über-rädd eller orolig. Och det är ju just det som är så bra med denna tråden att vi här kan skriva ner det som oroar oss och glädjer oss. Jag förstår dilemmat - har man försökt och misslyckats så är det lätt att bli osäker. Jag kan inte komma ihåg sista gången jag har oroat mig så mycket som jag gör inför äggdonationen. Skickar dig massor med tankar och håller tummarna att din graviditet går som smort och att ni får ert efterlängtade barn och du får vara precis lika glad, sprallig och knasig som du har varit!

saknarknytte - vilken dålig läkare... kan dessvärre inte hjälpa till med läkare i Stockholm... när hade du sista riktiga mensen? är det rimligt att det du har nu är mens enligt cykeln, eller kan det vara en rubbning i och med att du började med p-pillerna?

Hinos, hoppas du mår bättre snart!!
    Solis65, krya på dig...

• merlot

Skönt - slemhinnan är på 12mm efter 1 veckas progynon. Nu är datumet spikat - på måndag nästa vecka åker min man för att lämna sina simmare och på onsdag eller torsdag blir det ET! Hoppas, hoppas på många fina ägg!

Har ni tjejer några synpunkter om att sätta in ett eller två/fler embryon?

• merlot

vallmo vad hemskt. hoppas du kan ta det lugnt några dagar och samla kraft. ge inte upp hoppet - din tur kommer. skickar massor med kramar och positiva tankar till dig.

• merlot

Grattis Gottisen! Hoppas att allt går bra och att blödningen går över.

Rödluvan - vad skönt att allt går enligt plan och att du nu också kan börja med Progynonet. Jag var också lite nervör för biverkningar innan jag började med zoladex och progynon, men har inte haft några biverkningar alls. Har förstått att det är väldigt individuellt. Hoppas för dig att du inte heller får biverkningar.

Jag kom på en sak. Igår kväll satt jag med brorsdottern (hon är 2,5 år) i soffan och vi myste med en sångbok, småretades lite med varandra. Då säger min bror till sin fru ?helt otroligt vad lika de är ? man ser verkligen släktdragen?, och det stämmer faktiskt. Hon ser ut som en kopia av mig. Och så har det alltid varit i min familj ? man kommenterar likheter och släktdrag och familjens gener. Typ -?åh vad jag älskar choklad? ??ja det gör din pappa också, det ligger i dina gener?. Och jag har min mammas ögon. Och det har ju varit lite småcharmigt. Förr. Innan jag visste att mina egna gener inte ska föras vidare någonstans?

Så i samband med äggdonationen, och om (*hoppas*) det nu blir ett barn, borde jag kanske ta ett snack med familjen att inte prata så mycket om gener framför vårt barn. Jag tror visserligen att barnet kommer vara likt oss ändå med kroppsspråk eller gester eller uttryck, men? äsch jag vet inte om jag grubblar för mycket över det där med generna nu?

Men det kommer allt bli lite lustigt om folk som inte vet om äggdonationen sedan säger att bebisen liknar mig?

Jaja. Det var en onsdagsmorgonfundering.

• merlot

Grattis Nioli - lycka till med ruvningen.

Tack, amn, för dina fina och positiva ord på vägen och vad roligt att du har dina två guldbarn att glädjas åt. Ledsen för ditt minus.

Bette - mysigt!

• merlot

ÄD humor. Finns den?

Min man har den humorn som är typisk för engelsmän. Så även i äggdonationsprocessen. Och det skadar ju aldrig med lite skratt mellan allt det här. Sä här kommer några av våra klassiker.

När jag kom hem med mitt arsenal av piller som jag ska ta framöver sa han "If I shake you, you'll rattle"

När jag uttryckte min oro för att glömma att ta något av pillerna, sa han "You know it's time for more pills when you stop rattling". Bra tips, älskling. Tack.

Han ser verkligen fram emot sin "one-night stand" med den lettiska tjej som donerar sina ägg till oss. Han hoppas hon är sexig. Jag tror inte han riktigt har fattat det där med att han ska leverera i en liten burk...

I samband med alla mediciner och hormoner som nu cirkulerar i kroppen var jag rädd för biverkningar, humörsvängningar, depression... som tur är har jag inte märkt av något. Min man har däremot flyttat ut.

En kväll över middagen berättade jag om att det är lite kul med Familjeliv forumet, för där får man glada tillrop och gratulationer när man berättar att t.ex. slemhinnan är fin och tjock. Vem annars om inte ni som är i samma sits kan uppskatta gkädjen med att ha en fin och tjock slemhinna. Han tyckte också det var mycket kul och ville gärna höra mer om slemhinnan till efterrätten. Och sedan kan vi ju fira med ett lördagsnyp och viska sexiga ord som endomitrium, follicles, embryo transfer till varandra...

Har ni något skoj om ÄD?

• merlot

Varm kram, Gottisen.

Kramiis - grattis till fin slemhinna! Nu är det nära...

Håller med att det är lite stressigt med biljetter. Jag är inget bra på kort framförhållning - det värsta var ju också att "ta en långhelg eller så" ledigt från jobbet när man inte vet när man måste åka. Flummigt. Sa att jag hade hittat en sista minuten resa... min chef verkade köpa det. Till Riga finns det i alla fall billiga biljetter med Ryanair från Skavsta.

Jobbig påminnelse, Caribe. Skickar dig verkligen alla positiva tankar och önskningar att det snart blir er tur igen och att ni ska lyckas den här gången. Ni ska lyckas!

Lycka till med UL imorgon, saknarknytte.

Min underbara man är i Riga just nu - väntar på flyget hem. Han lämnade det han skulle där och på torsdag är det min tur dit för ET. Om TVÅ DAGAR!! Så idag började jag även med predisnolon och vagissar utöver min dagliga dos av progynon & folsyra. Många piller blir det.

Nioli - jag ser inte heller fram emot ruvningen... man vill ju så gärna att allt går bra och vill veta det NU. Men det är väl bara att klappa på magen, prata med de små embryosarna så att de vill stanna kvar och vänta.

Träffade våra vänner igår kväll ( de var också barnlösa innan de adopterade) och pratade om donationen. Han lekte med tanken om man fritt kunde välja donator, och isåfall skulle han välja Oprah, hans fru skulle välja Halle Berre, eller helst Tiger Woods, min man skulle välja Catherine Zeta-Jones och jag skulle välja Javier Bardem eller Uma Thurman. Vem skulle ni välja?

• merlot

Hej Bettina, konstigt. Min gyn skrev remiss for AMH testet pa Karolinska i Stockholm. Sedan gar det ocksa att gora privat pa t.ex. Fertilitetscentrum, Sophiahemmet, Capio St Gorans dar man betalar sjalv (ca 1000kr)

Rodluvan - intressant. Jag hade inte ens tankt pa att man kan soka ersattning om det nu fungerar.

Caribe - grattis!! vad roligt att du ar pa gang igen!! och ja, visst ar det trist att behova betala mera for FET. Pa EGVs prislista star det att det kostar extra for FETen. Men jag haller absolut med att du maste insistera pa att fa 2 insatta.

Jag sitter just nu pricklos pa bokstaverna pa hotellets dator i Riga. Insattningen blir imorgon bitti. Fick besked igar att de plockade ut 8 agg - det var kanske inte sa manga som jag hoppats... for visst ar det sa att en del inte klarar sig. Skulle ju vara fint att ha nagra till frysen ocksa. Jaja, vi far sse imorgon hur manga som klarade sig.

Kram pa er.

• merlot

tack alla snalla rara tjejer!

nu har jag turistat i riga. det enda jag kopte var en ring med infattade barnstenar. kanske ar jag sentimental, men jag ville ha ett minne av den har resansa fet blev 3 stenar - en morkrod sten i mitten for min man och varsin ljusare sten vidsidanom for vara tva agg (om det nu blir sa) och barnsten med ursprug fran lettland, liksom donatorn.

och sa at jag middag pa hotellet... sa satter sig en engelsk tant vid mitt bord och borjar prata... till slut kom fragan vad jag gor har och istallet for att saga att jag kom hit for at bli gravid, drog jag till med "I´m here on business." Naturligtvis kom sa smaningom foljdfragan vad jag jobbar med och snabbt hittade jag pa: "webbdsign". Jag har ingen aning om webbdesign. och tanten tyckte det var jattespannande (hon hade inte heller nagon aning om webbdesign som tur var). och med daligt samvete ursaktade jag mig for att jag skulle upp pa rummet och "forbereda en presentation for imorgon"... phew.

• merlot

Hejsan,
    Nu lägger jag till mig på listan!! 3 ägg klarade sig. Allihop till mig, ingen till frysen.
    Så nu får vi bara hoppas att de små rackarna trivs hos mig..
    Over and out från Riga...
    Kram, M

VÄNTAR:
    HoppasLina 42 år: Tidigare 7 IVF + 2 FET. 1:a möte inför ÄD i maj
    ZXZX 46 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 (mf) 2008, FET 21/1 2009 alla på AVA Tammerfors. 2 frysisar kvar...
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF + 2 FET, 3 ÄD
    Caribe 42 år 3 insem+6 ivf utan resultat, 1:ÄD Åbo avbr, 2:a ÄD 3/6, 2st 4 celliga klass III tillbaka, testade + 16/6, blev MA i vecka 13, satsar på frys när styrkan är tillbaka
    Supertrouper 27 år: Tidigare 1 IVF + 1 avbrutet IVF. 1:a möte inför ÄD 18/9 hos AVA Lissabon
    Esmeralda 46 år: ÄD 29/5-08, FET29/9 (MA), FET 23/1, nästa FET 20 maj!
    Spottina 49 år: 1:a ÄD 16/4 AVA Riga, 2 st embryon, tidigt mf, FET planerad till Juni
    Vallmo75: 34 år, 2mf, 2 insem, 1 ivf. 1:a ÄD ET 17/8, mf
    Chris06: troligen ÄD i oktober.

PÅ GÅNG :
    Nidra: FET v 36 el v 40 på Elite
    Sodkt. 44 år. 1 ÄD 27/4 - blev MF v.12. FET aug/sept.
    Rödluvan71: 1:a ÄD AVA Riga. Plan. ET början av oktober.
    Saknarknytte: 1:a ÄD AVA Riga. Plan ET 5 oktober
    Kramiiis: 28 år, 5 ivf, ÄD nr 1 AVA åbo, ET v40.
    Makima46. 46år. 3:e ÄD, FET 6 okt, IVI Spanien

RUVARE :
    Nioli: 2:a ÄD, Åbo
    Merlot, 1:a ÄD, ET 25/9, EGV Riga

GRAVIDA :
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    annkristine: 1:a ÄD, Åbo, ET 5/12
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, missfall 1:a ÄD i sept. 2:a ÄD Tampere, FET 4:e dec
    Pigan74, 34 år: Tidigare 5 IVF utan resultat, 1:a ÄD ET 2/2
    Grynet: Tidigare 1:a ÄD -08 2:a ÄD 26/2-09 (2*8CC)
    MoJ: 1:a ÄD -08, 2:a ÄD ET 27 feb AVA Åbo
    Wilja: 1:a ÄD, ET 26 feb AVA Peter
    Odette 42 år: 2:a ÄD, ET 11/3-09 2 st blastocyster AVA Peter.
    Bette 29 år: Gravid efter 2:a ÄD 19/3 2 st 1 8 celligt och 1 10 celligt.
    Sardin 41 år: Tidigare 8 inseminationer, 5 IVF utan resultat. Nu gravid på 1:a ÄD, Riga 13/3.
    Actionvera 41 år: 3 IVF 1 FET - första ÄD ET 18 Juni. Plussade 20/7.
    Hinos: 41 år: 1:a ÄD 20 juli. 2 topp 3, ett 7-celligt och ett 9-celligt. Plussade 3/8
    Sanndy: 1:a ÄD, EGV Riga. ET 14/8.
    Gottisen: 7 misslyckade ÄD, 1 lyckat ET -06, FET 27/8-09

FÅTT BARN :
    amn; 2006 (jag 46 år) - en flicka - ÄD ET Tammerfors, 2007(jag 47 år) - en pojke - ÄD FET Tammerfors.
    Dimmoriskyn: v 33+3 flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v 39+6 flicka 3390g
    äd-bebis: pojke i v. 41+2
    töjet: v 36+6 pojke 2830g, pojke 2520g. Planerat kejsarsnitt (säte/tvärläge)
    Ninnie65: v 38+4 pojke, 3100g, vaginal förlossning
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon - fått tvillingar den 3 april. Vecka 32+4, akut kejsarsnitt. Flicka 1970g och pojke 2290g.
    Igor: v 39+0 pojke 2600g. Planerat kejsarsnitt (säte/inre bäckenträngsel).
    Solstickan 42: 1:a ÄD, föddes på BF-dag, 3390 gr 50 cm, vaginal, sugklocka
    Nikolina V38+3 7:e ÄD, pojke 3,5 kg , 53 cm
    Sanca: v 39+2, 1:a ÄD, 3,1 kg, 50 cm
    Förväntan v 35+2, flicka 3.0 48 cm lång snitt
    Maari: V.39+0 Pojke född 090813, 3160 gr 49 cm. Planerat kejsarsnitt
    Kim Carol: v 38+4, pojke född 090810, 3058 g, 48 cm, planerat kejsarsnitt
    Vitsippa65: v 41+2, pojke född 090813, 3555 gr 51 cm

Svar på tråden Vi som gör äggdonation ute i Europa