Inlägg från: mlinz |Visa alla inlägg
  • mlinz

Kanintråd #11

Det finns storpack av toa-lätt på granngården :) Det heter inte toalätt, utan remiss..

Jag tycker kanin-net har många kunniga uppfödare, och många erfarna och duktiga. Jag hänger ju där, höhö.

Och det stämmer att en kanin inte kan vara vilt och otter samtidigt. som någon annan skrev, det ligger på samma locus, så det är inte genetiskt möjligt. En (ett?) locus har bara två genplatser, så om en kanin bär på både vilt och otter så blir den viltfärgad, eftersom vilt är dominant över otter.
    G=vilt
    go= otter
    g= enfärgad

GG=viltfärgad
    Ggo=viltfärgad
    gogo=otter
    gog=otter
    gg=enfärgad

Jag vet inte om jag ska kalla mig erfaren eller oerfaren uppfödare, ringrostig kanske. Har haft paus i tre år, annars har jag hållt på sedan 04 med utställning och avel..

Inriktar mig främst på blå dvärgvädur, men kan dyka upp svart (eller, det kommer göra det) och gula färger.

Väntar en kull om ca 2 v efter en blå hona 95p och en svart hane 94p. Hanen bär på gult och blått, och honan på gult, så där kan det dyka upp både svart, blått, madagaskar och isabella.

• mlinz

Kanske ska tillägga att jag ska på Tysklandsresan som en förening anordnas i dec, så då ska det hämtas lite blå importer! Spännande spännande :D

Har en tysk importhane på 97p hemma redan, så det är mest honor jag behöver (ska få en hane av en uppfödarvän, så för tillfället är det 3 hanar och en hona i min ägo, behöver jämnas ut :P )

• mlinz

Havanna yellow? Vet jag inte ens att det finns en färg som heter, vilka anlag skulle det vara då?
    Kanel tror jag det blir av havanna + gult om jag minns rätt, men den ser ju viltfärgad ut, så absolut viltfärgad iallafall. Isådanafall viltkanel.
    Var inte världens bästa bilder så jag tyckte det avr svårt att se, vid första anblick tyckte jag det såg ut som vanlig viltgrå..

Viltbrun då kanske? Vilka färger är föräldrarna?

• mlinz

Coming Soon skrev 2009-09-19 21:33:39 följande:

Har sett ett par sådana i tyskland, men bara 2 i sverige och de kommer ifrån Royal seeds uppfödning.. Och nu mina härifrån då.Anlagen är havanna och gul, inga viltfärger alls. Det är inte kanel, det har jag haft innan. Denna färgen är havanna till 100 % med gula toppar..Viltgrå och viltbrun är helt uteslutet, det är det absolut inte.. Har fött upp mååånga ungar och haft både viltgrå och viltbrun. Men detta är något helt annat..
    När jag tittade senast så såg det absolut ut som viltzoner.
    Anlagen havanna + gul blir färgen kanel, en havanna med gulanlag helt enkelt, A_bbccD_gg

Om den är viltfärgad, alltså viltkanel

A_bbccD_G_

Genetiken fungerar inte annorlunda bara för att färgen hetat något annat utomlands ;)

Viltkanel då?
    Som sagt, senast jag tittade såg jag absolut viltzoner, annars hade jag inte gissat på viltfärg.
  • mlinz

Kanske ska förtydliga:

BB= inte gul
    bb= gul

CC=inte brun/havanna
    cc= brun/havanna

GG= viltfärgad
    gg=enfärgad

• mlinz
    stjernfall skrev 2009-09-28 02:37:02 följande:
    Vad kan man ta betalt för kaniner, som inte är renrasiga? Eller är det bästa att ge bort dom gratis?
    Mina kaniner som jag sålt utan stamtavla har jag sålt för 150-200kr.
    Ge bort gratis tycker absolut inte att du ska göra, om det inte är till någon nära vän. Människor värderar det som de betalat för högre än sådana saker de fått gratis
  • mlinz

Åh, dag 31 idag, tycker min Barbie kan se till att få de där ungarna nu! :P

• mlinz

Kickans mamma skrev 2009-10-02 20:44:38 följande:

Nu har jag en undran jag har två honkaniner 20 veckor gamla. Idag när jag skulle g dem lite käk så sätter de på varann!? De jag köpte dem av kollade kön massa gånger o jag har kollat flera gånger för att inte få några ungar men varför parar dom sigDetta har blivit ett dårhus för papegojan sitter hela dagarna o parar sig med en plingleksak. Jag vet inte vad som hänt!?
    Kaninhonor juckar ofta på varandra för att visa dominans, speciellt när de är brunstiga :)
  • mlinz

Jag har städat burar idag och satt ihop ett par, en blå hona och en svart hane. Honans sista chans nu i vår, då hon blir 5 år iår. 
    Städade burar med hjälp av yxa, lite fruset efter ströbädd nästan hela vintern :P  
    6 burar orkade jag med idag, de tar ju nästan en timme styck när man får hacka för livet. Tar resterande 5 imorgon :)  

Svar på tråden Kanintråd #11