Inlägg från: Ms Leia |Visa alla inlägg
  • Ms Leia

Kanintråd #11

Här är ni ju!

Kan tala om att jag nu bestämt mig för att köpa en Viltblå dvärdvädurs hane av en som heter Anette Wardmo (eller nått liknande). Ska titta på den och köpa den på lördag den 19e då det är kaninutställning i Kalmar...

Får hoppas det blir bra!

• Ms Leia

Ja det har hon, för utställning... hm jag vet inte vad det hette men den hette något.

Är det någon som har en bra bild på Viltblå? Ska va ljusgrå typ. Gillar alla enfärgade grå, samt chinchilla.

Läser på lite nu om hur man ska gå tillväga när kaninen kommer hem, hur den ska bli tam, och det här med ett toahörn i buren osv. Att den inte ska gå lös på golvet i början innan den valt en toalett i buren, samt innan den är tam.

Läser på olika ställen om en toalåda, vad är det och hur stor är den?
    Vad ska man ha i den?
    Finns det något som tar bort mkt lukt?
    Vad behöver jag för grejor att städa med?
    Vad skulle ni rekommendera att ha i buren som underlag?
    Vad ska den ha att äta, mer än hö och mat...?

• Ms Leia

Tack för hjälpen!

Hur mkt rekommenderar ni att städa? Fler än en gång per dag? Vilket är det absolut bästa att ha i toalådan enligt er?

Alla säger att det luktar jättemkt att ha inne kanin.....

Det är ju lag på att de ska ha en hylla, såg att djuraffären hade som plasthyllor som var till för det.
    Bör man skaffa en sån, eller bara en låda som de både kan gå in i och hoppa upp på?

Jag haft papegojor förut, tyvärr dog den ena, så den andra är utlånad på livstid där han fått en ny kamrat och trivs väldigt bra. Fågelburen är ju stor, H170 x DJ 100 x B 150.. funderar på om kaninen kan ha den lite senare, man borde kunna göra olika nivåer, med ett slags ramper emellan?

• Ms Leia

Har tänkt lite på vad jag ska införskaffa, efter vissa grejor kommer frågor:

Toalåda
    Matskål
    Vattenflaska (ska det vara en sån som hänger?)
    Kattsandspade
    Material att ha i buren, kattsand/spån. (Toa-lätt har jag sett att folk skriver om, vad är det?)
    Hö ( Hur ska man ge höet? I någon slags behållare, eller bara på botten i buren?)
    Pellets
    Någon slags hylla, eller ett hus

• Ms Leia

Vad betyder bältesindelning på viltfärgade?

• Ms Leia

Fick en bild på en av ungarna idag, de är nog 6,5 vecka gammla nu.
    Men den ser ljusbrun ut. Tar det ett tag innan de får den riktiga färgen (viltblå)?

• Ms Leia

Jag ska se om jag kan fixa in det. Tror inte jag kan lägga ut några här...

Mailade uppfödaren som sa att de var ljusare grå nu och blev lite mörkare när de blev äldre, men att de inte alls var bruna. Hon sa att de va ljuset som gjorde det. För jag tycker den ser mer ljusbrun ut...

• Ms Leia

Okej vi får hoppas de haha.... :) Hon föder bara upp blå och viltblå dvärgvädurar så =)

Ska bli kul o få se dom o välja en, om det är fler hanar. Den ser stor ut, men dom e väl inte de kan jag tänka mig...

• Ms Leia

Odile:
    Ok, har du det i hela buren? Om inte, vad har du i resten av buren?
    Vart köper man Toa-lätt?

Svar på tråden Kanintråd #11