• Minli

Måste man älska bonus?

Vet du vad Liten2008... När jag först började läsa på fl tyckte jag att du som Mittilivet hade en poäng i en av dina trådar. Nu skäms jag verkligen för det! Jag hoppas verkligen att du är här på fl för att provocera och att det inte finns nåt stackars barn som har dig som "pappas nya". Man måste inte älska sitt bonusbarn, man måste inte ta ansvar som en förälder, man måste inte gå på skolavslutningar m.m. Men det är fortfarande frågan om en annan människa! Oavsett om du tycker om honom eller inte så har han känslor precis som alla andra. Om du visar samma attityd mot honom som du har här så måste han ju må jättedåligt! Och han är din mans barn precis lika mycket som ert gemensamma barn är. Hur kommer det sig att alla andra har fel? Är det verkligen bara du som ser detta med styvfamiljer klart?

Om dina föräldrar hade skilt sig då du var liten, hade du då bara varit en DNA-spillra hos din pappa? Hade hans yngre barn haft ett hem hos honom och du bara varit en gäst? Tycker du att han skulle ha prioritera sin nya fru före dig?

Förlåt ts, väldigt ot, men jag kunde inte låta bli...

• Minli
    Liten2008 skrev 2009-09-29 00:35:44 följande:
    citat Minli Om du visar samma attityd mot honom som du har här citat slut Nej, det gör jag inte så ta du och tryck på bromsen lite i din fantasi. Att slå in öppna dörrar genom att ORKA skriva sådana självklara saker som att min sambo är pappa till sina barn, ja det får dig bara att framstå som aningens trögtänkt ifall du inte kan räkna ut att anra i världen också besitter baskunskaper.Men bara för att min sambo har ett barn med en annan kvinna betyder itne det att det barnet är en del av min familj, precis lika lite som att min syster skulle vara min sambos syster, min syster tillhör min familj och han fick inte henne "på köpet" som syskon. Mina föräldrar separerade inte eftersom de var mogna nog att förstå att det var en familj de skapade och att det är dumt att rasera något så vackert. De hade även insikten att man behöver underhålla och ta tillvara på alla realtioner i familjen och att sträva efter ett gemensamt mål, att fortsätta vara lyckliga tillsammans som den kärnfamilj de skapat. Tur att det finns folk med förstånd, synd att jag brast genom att misslyckas men nu är det som det är, det kommer någon annans barn in i vårat hem varannan vecka och det är ett pris jag får betala för min dumhet.
    Om vi ska börja tjaffsa så här löjligt så kanske du skulle ta och läsa noggrannare för jag skrev "OM du visar" (vilket inte är så osannolikt att du gör omedvetet om du verkligen känner såhär). Barn känner sånt på sig.

Jo det är ju faktiskt en självklarhet att han är pappa till alla sina barn. Men visa då lite respekt och kalla inte hans son för DNA-spillra!

Igen skrev jag OM dina föräldrar hade skilt sig. Besitter inte du förmågan att sätta dig in i någon annans situation? När jag läser dina inlägg så får jag en känsla av att du helt saknar empati. Men då kanske jag fantiserar igen...
Svar på tråden Måste man älska bonus?