• M C

LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.

coolchick skrev 2009-09-08 10:26:48 följande:
    Var hittar man såna stickor? Finns de på apoteket?
    Jepp.
    Tror de kostade 130 balobas för 50 stickor. Då var det med blodsockermätning med, dvs för diabetiker. Men vad byr jag mig? Jag får ju koll på sockret med!
  • M C
    coolchick skrev 2009-09-08 10:29:51 följande:
    Kanoners ju! Ska kolla apoteket idag då. Heter det ketosstickor då eller?
    *kollar*
    De heter keto-diabur-test 5000.

Gillar det där 5000 sist, det blir så mycket fräsigare med lite tusen i.
  • M C
    Misery skrev 2009-09-08 12:23:13 följande:
    alltså när var o hur hamnar man i ketos....och varför gör man d inte....
    Efter några dagar när kroppen börjar bränna fett. Lukten ur munnen avslöjar den. Men jag har ingen sån, jag tycker inte det är någon skillnad. Skulle vara att jag är supervarm då.
  • M C
    coolchick skrev 2009-09-08 14:22:50 följande:
    Än så länge ser min dag ut så här:FrukostOmelett med champinjoner, tomater och halloumi.LunchTonfisk i olja med majonnäs och rödlökÄr detta ok mat eller kan det förbättras på nåt sätt? Dricker även kaffe med laktosfri mjölk.
    DU,u kan häva i cocosfett i kaffet tex. Mera smör på allt. Inte så mycket grönsaker kanske. Det är socker i dem med, ju sötare desto mer socker. (fruktos är socker det med)
  • M C
    Limus skrev 2009-09-08 13:11:38 följande:
    Hej alla!På fredag ska jag ha sedvanlig myskväll med mina systrar. De kommer äta godis. Det kommer inte jag. Men jag vill gärna ha ngt extra att mumsa på. Har ni tips på vad man kan äta? ngn smaskig efterrätt eller ngt snacks?
    Jag läste att man kan knapersteka bacon och snaxa på, kanske några bitar ost - vanlig hård, brie - feta oster. Dippa ost är snorgott! Gjorde vi igår kväll.
  • M C
    Pixxi skrev 2009-09-08 15:49:54 följande:
    jag tycker inte alls att jag är hungrig längre. Men vad jag mår illa. Är det fler som mår illa?äter mest för att man ska äta. Men sugen är jag inte, inte på sånt jag får äta iallfall. Men en nektarin vore supergott
    Sluta ät tidigare, du kommer inte behöva lika mycket mat när du äter mer fett.
    Läs några LCHF-bloggar så ser du! Alla säger samma sak, det kan gå uppåt 16 timmar mellan måltiderna. Man är helt enkelt inte hungrig.
  • M C
    Misery skrev 2009-09-08 16:46:15 följande:
    om man inte hamnar i ketos då vad gör man då för fel
    För mycket socker.
    Det är bara sockret som sätter käppar i hjulet eg, antingen behöver kroppen omställningstid eller så äter du "dolt" socker fortfarande.

Vad äter du?
  • M C
    Misery skrev 2009-09-08 16:49:58 följande:
    frukost ty grädde o cocos...lunch bacon o scrambled egg med grädde i....middag...kotlett beasås o vitlökssmör lite grönsaker...
    Var inte mycket att gå på där, nej.
    Då borde det vara en omställningstid bara. Det kan ta upp till 6 måndader innan man börjar gå ner. (men det var en gammal tant)
    Hur länge har du hållt på?
  • M C
    Tezzan1981 skrev 2009-09-08 19:14:32 följande:
    M C skrev 2009-09-08 10:54:01 följande:
    tänkte bara säga att utslag på ketosstickor inte automatiskt betyder att man går ned i vikt. jag har varit i ketos i flera månader utan att gå ned i vikt. man hamnar i ketosredan under ca 100 gr KH om dagen......så egentligen är det igen mening med att testa....
    Åhå!
    Intressant.
    Men å andra sidan säger alla våra "gurus" att det är max 20g/dag som gäller vid viktloosande.
  • M C
    Tezzan1981 skrev 2009-09-09 05:08:19 följande:
    M C skrev 2009-09-08 21:19:37 följande:
    exakt det jag menar. om du vill få i dig 20 gr om dagen så hjälper ju stickorna inte dig eftersom de bara visar att du ätit under 100 gr.för att göra det ännu krångligare så kroppen kan också vänja sig vid ketosfasen och sluta släppa ketoner, trots att du går ned i vikt. så man vet inte ut eller in med stickorna. bättre att strunta i dem.
    Men för mig var det bra att få svart på vitt att det faktiskt fungerar.
    Jag är rejält fettskrämd!
    Har ändå "bantat" i 25 år.
    (*får dåndimpen*
    Amenfyfan! Är det så länge sen! 12 år var jag när morsan släpade iväg mig till WW första gången. Bra initiativ morsan, bra. Då vägde jag 72kg på 172cm - massor av muskler. Ohygglig benstomme - större händer, fötter och huvud än de flesta män! (då 40 i skor, idag 42, hand 10, huvud 61) Bröst som en kvinna. Jag hade en liten liten kula som berodde på en del tröstätande, men NÄ, det var maten det var fel på. Inte mobbingen. )

*suck*
    Människans dårskap. Måste nog starta en tråd om dårskap tro jag.
Svar på tråden LCHF, tråden för tips, pepp och inspiration! Här samlas vi som äter enligt LCHF eller är nyfikna på att börja.