• Linda Famillia

Varför har ni fått prematurbarn?

Hej tjejer!

jag är bara lite nyfiken om varför ni har fått för tidigt födda,

jag är nämligen själv för tidigt född, i v 31 o mamma är inte längre i livet
    så jag kan inte fråga henne, är själv nu i v.29 och börjar ju bli lite nojig
    om det går i generna.. ;D

har ni gjort nå speciellt, eller har det någon speciell anledning om varför, eller är det bara naturligt så?

skulle bli väldigt glad om ni svarar.

Kramar

• Svar på tråden Varför har ni fått prematurbarn?
  • Nyfiken gul

Barn nr 1 kom prematur i vecka 35 pga att jag hade mycket svår havandeskapsförgiftning så jag blev igångsatt.

Barn nr 3 kom spontant också i vecka 35. Dom gissar att det berodde på någon form av infektion hos mig men dom är inte säkra.

• elinamedtheo

Min son kom i vecka 35 pga att jag åt en hög dos kortison, och jag hade en infektion i kroppen. Jag vet inte riktigt hur det låg till när läkaren var rätt så luddig med det hela men som jag förstod det var det att pga kortisonet så födde jag för tidigt.

• Trileia

Sonen kom i vecka 34 pga magsjuka. Man skulle kunna säga att jag spydde ut honom

• Trileia

Linda Famillia skrev 2009-09-05 14:14:50 följande:

haha... nä gud.. va hemskt.. föda o spy.. ush
    Det var lite jobbigt. Men de satte dropp direkt så jag fick vätska och sen gick det så jäkla fort, och jag behövde bara krysta en gång.
    Så det blev så vänligt som det kunde mitt i allt elände.

Det var värre efteråt när jag inte visste hur han mådde, om han levde, om det fanns någon risk att han inte skulle överleva.
    Men det gick kanon allting
  • Söta Nasse

första barnet 35+5 troligen pga näringsbrist då jag led av hemskt illamående hela graviditeten. Fattade inte heller att det var värkar som satt igång så om jag inte haft så hög smärttröskel hade det nog kunnat stoppas innan vattnet gick.

andra barnet med igångsättning 38+5 på grund utav att jag hade så jäkla ont och inte pallade mer. Fick fibromyalgi av all värk. Gick dessutom med utplånad livmodermunn som var öppen 3-4cm från v.35-36. Försökte då få igång det från v.37 men inget hjälpte.

Min mor har fött 3 av 5 barn förtidigt, allt från v32 till 35-36. Detta på grund utav försvagad livmodermun. Hon gick även med reglage men det hjälpte inte för att hålla bebisen kvar inne.

Det är ju till viss del ärftligt och beror ju då oftast på grund utav att man öppnar sig i förtid så om du är orolig så be om en undersökning nästa gång du är hos bm.

• linda1985

min första son gick jag tiden ut men trors havandeskapsförgiftning.

min andra son kom i vecka 36 pga värkar, låg inne till och från sedan vecka 30 då värkarna startade.

min dotter jag har i magen nu kommer troligen enligt läkaren inte gå till vecka 36, utan någonstans mellan 28-35. detta pga föreliggande moderkaka som vuxit fast.

har oxå läst att det kan vara ärftligt, dock itne i mitt fall.

• Linda Famillia

tack för era svar...

vet inte vad det är men har börjat fått mensvärk då o då hela tiden, inte sammandragningar..

• linda1985
    Linda Famillia skrev 2009-09-05 14:55:25 följande:
    tack för era svar... vet inte vad det är men har börjat fått mensvärk då o då hela tiden, inte sammandragningar..
    har likadant ja me, o t mig säger dom att det kan kännas så när det drar i ligamenten när livmodern växer. men e du orolig tycker ja du ska prata me någon, inte bra att gå runt o stressa upp sig heller.
    ring din BM eller 1177 dom kan nog ge dig lite svar på dina frågor =)
  • Linda Famillia
    linda1985 skrev 2009-09-05 15:01:18 följande:
    har likadant ja me, o t mig säger dom att det kan kännas så när det drar i ligamenten när livmodern växer. men e du orolig tycker ja du ska prata me någon, inte bra att gå runt o stressa upp sig heller.ring din BM eller 1177 dom kan nog ge dig lite svar på dina frågor =)
    jag har ringt o dom kopplade mig till FL men där sa dom bara det standardsvaret, ta alvedon o ett bad, blir det värre ring igen.. :)
Svar på tråden Varför har ni fått prematurbarn?