Inlägg från: lillajag1974 |Visa alla inlägg
  • lillajag1974

Svarar på frågor

Jag adopterades för 35 år sen som 4 månaders bebis från Sydkorea (genom AC)och har vuxit upp som enda barnet i familjen. Då vi bor i en pyttestad var jag vid flera tillfällen det enda barnet med annorlunda utsèende på skolan och fick tidigt lära mig hur elaka barn kan vara. Jag har flera adopterade vänner, alla med olika erfarenheter av det, både i familjen och i samhället. Jag läser i andra inlägg om reaktioner från samhället som verkar vara ganska stereotypa och självklart beror på okunskap men som är icke desto mindre sårande för den som utsatts. Jag är idag mamma till två barn och delar gärna med mig av mina erfarenheter om du har frågor till mig.

• Svar på tråden Svarar på frågor
  • lillajag1974

Hej!
    Jag tror absolut att det blir skillnad när barnen blir vuxna. Som liten har man ju ingen referens till vad som är "normalt eller onormalt" utan det är ju samlade erfarenheter genom livet som präglar vem vi blir som vuxen.
    Jag tror att det underlättar mycket att det finns andra på till exempel barnens dagis och senare skolor och andra platser som ser "annorlunda" ut. Annorlunda förresten, med annorlunda menar vi ju i Sverige att man inte är blond och blåögd eller brunette med grå ögon och "ariskt" utsèende. I asien ser man annorlunda ut om man ser ut som min man som är blond och blåögd, där stirrar de på honom. : )

Jag vet ju inte var i Sverige ni bor men jag växte som sagt upp i en liten stad och jag tror att det har både varit svårare och underlättat på vissa sätt. Jag har märkt att när jag besöker till exempel Stockholm så blir jag bemött med en helt annan attityd, lite trött och likgiltig liksom. "ja, ja ännu en blatte" medan i mindre städer är det inte så. Värst i mindre städer är den äldre generationen. Jag minns tydligt vid flera tillfällen då jag var barn och var i tex affären med mamma eller mormor att någon gammal tant kommit fram och frågat den vuxne i mitt sällskap: "Pratar hon svenska?!!" Eftersom jag vuxit upp i en helt vanlig svensk svensson-familj, känner jag mig helt svensk och precis som vem som helst. Det är ju bara när jag tittar mig i spegeln eller får höra sånt där, som jag om igen blir varse att jag är annorlunda.
    Jag tror att rasismen har blivit mer påtaglig men att den ändrat karaktär. Numera tror jag inte att man ger sig på "vilken blatte som helst" utan mer de som kanske sticker ut på ett eller annat sätt, tex gängbildningar, kriminella eller de som har något som andra eventuellt kan störa sig på eller bli avundsjuka på. Men det är givetvis grovt generellt talat.

Jag har alltid vetat att jag är adopterad. Mina föräldrar pratade och informerade mycket om det när jag var liten (eller stor nog att förstå) så jag var nog så förberedd som man kan förvänta sig.
    Jag tycker själv inte att man som adoptivförälder ska "överinformera" barnet om att man är adopterad om du förstår vad jag menar, utan att man måste få smälta och landa med det som sagt så att det inte alltid ältas om hemlandet eller adoption. Jag har en väninna vars adoptivföräldrar presenterar sig ungefär såhär (Hon är idag 34år): "Hej! Det är jag som är Marinas pappa. Ja, hon är ju inte min egentligen för vi har hämtat hem henne från Kina. "
    Sådär har det varit sen dagen hon kom hit. Ja, du förstår säkert min poäng. Det är viktigt att man inte gömmer undan faktum att jag är adopterad, men låt mig få känna mig som ert barn.
    Så ungefär känner jag.
    Givetvis har det påverkat mig mycket som vuxen men främst som tonåring då jag ändå gick igenom allt det där hormonella som tjejer alltid går igenom. Lägg sen till att jag hade stora identitetsproblem med vem jag egentligen var och varför just jag hamnat här.
    Mina barn är ju blandras och har mycket av mina drag, ja. Jag är inte så orolig för hur de ska bli bemötta. Jag känner att min egen uppväxt stärkt mig mycket i min egen identitet så därför kommer jag att låta dem veta hur jag hade det, och stötta dem i deras funderingar om utsèende och bakgrund. De är ju andra generationen så jag tror inte att det blir så allvarligt.

Eftersom du är här inne på forumet, visar att du redan nu har funderingar kring detta och verkar väl förberedd och intresserad så tror jag att dina barn har alla förutsättningar i världen att få den stöttning hemifrån som ett adoptivbarn behöver så väl. Du visar att du bryr dig om och det är väl ändå det viktigaste!!
    Stor kram

• lillajag1974

Hej!

Så var det ibland även när jag var liten, någon stannade och tittade och sa att man var söt. Ibland var det skojigt med uppmärksamheten och ibland var det jobbigt att bli uttittad. Så är det nog med vilket barn som helst, adopterat eller ej.
    De flesta som inte är adopterade och självklart inte kan förstå känslan av att inte ha rötter, samhörighet......att likna någon, kan absolut inte förstå varför man inte vill åka tillbaka till hemlandet för att söka sina rötter och sina riktiga föräldrar.
    Jag brukar förklara att mina riktiga föräldrar är NN och NN. Jag vet ju ingenting annat. Ibland undrar jag såklart vem jag är lik och sånt men mest är jag nöjd över mitt liv som det är.
    Under graviditeten har det dock varit lite svårt när man ska svara på frågor om ärftliga sjukdomar i familjen och liknande. Jag vet ju ingenting.

Var glad om ni inte blir utsatta för elaka kommentarer. Alla blir kanske inte det och låt oss hoppas att just din familj blir förskonade. Om bara så ett enda barn slipper utstå samma som jag fick som barn så är det värt varenda sekund av min tid i det här forumet och föreläsningar inför adoptivfamiljer/grupper. Så nu vet du varför jag gör det här också. : )

• lillajag1974

Hej Josefina!

Du har missförstått, läs igen... : )

• lillajag1974

Så kan det gå. *S*

• lillajag1974

Oooh! Cola som är så gott. Det går inte att vara utan det juh. : D
    Vart är du från?

• lillajag1974

Hej Manchester!

Super att din radar har plockat upp "problemet"! Jag önskar att någon lärare gjort det när jag gick i skolan.... samtidigt som detta givetvis är ett väldigt känsligt ämne och ska approachas med försiktighet tycker jag.
    Om din elev skrivit en uppsats om detta så är ju han/hon medveten om att du vet , samtidigt som det för den delen inte behöver betyda att det är öppet för en dialog för det. Kan också vara ett vagt rop på hjälp, vilket som egentligen. Jag tycker att du på ett diskret sätt låter eleven veta att du finns där om han/hon vill prata och att du dessutom har ett adopterat barn själv och sedan backar av och låter honom/henne komma till dig när denne funderat på om han/hon vill det/klarar av det känslomässigt. Som i andra svåra frågor i livet så måste man vara känslomässigt redo för att våga söka hjälp annars skjuter man problemet ifrån sig. Jag var många gånger bufflig och plockade på en hård attityd utåt, men innerst inne ledsen över hur jag behandlades. Jag kan nog säga med rätt stor säkerhet att jag tror att din elev ser dig som en mycket lättare person att prata med om han/hon får veta att du är förälder till ett adoptivbarn själv. Det skulle kännas som ett stort stöd om jag varit i den situationen. Såklart beror allt på vad ni har för kontakt idag men med viljan att hjälpa kommer man långt.

Lycka till!

Svar på tråden Svarar på frågor