Svarar på frågor
Hejsan!
Vi har två adopterade barn, nu 1 och 5 ½år gamla, från Sydkorea. .... i många inlägg läser man om hur illa adopterade blir behandlade både under sin uppväxt och i det vuxna livet i olika situationer. Vi har, under de 5 åren som vi varit föräldrar, faktiskt ännu inte upplevt detta. Vi är väldigt förberedda på att detta förmodligen kommer att dyka upp men hoppas så klart att våra barn inte ska behöva bli utsatta av detta.... Vår dotter (5 ½ år)är fullt medveten om att hon är adopterad och att hon har ett annorlunda utseende än en del av hennes kompisar. Däremot är hon definitivt inte det enda barnet med "utländsk" bakgrund på sitt dagis, långt ifrån.... Kanske beror det på att de fortfarande är ganska små men det verkar inte som om de reflekterar över att de på dagiset ser olika ut. Jag har pratat med fröknarna om detta och de hävdar att barnen verkligen inte beskriver varandra med hudfärg eller hårfärg, vilket jag tycker är underbart... Men såklart är vi medvetna om att detta kommer att dyka upp....
Men i alla fall var mina fråor till dig om du tror att det kan vara skillnad när våra barn blir vuxna. Tror du att det underlättar att det på dagis, skolor och arbetsplatser mm kommer att finns människor med utseende från många av världens hörn eller tror du att rasismen har blivit ännu mer påtaglig?
Var du förberedd på att du faktiskt var olik de andra till utseendet som liten? Hur hanterade du de elaka kommentarerna, och hur har det påverkat dig som vuxen? Jag förmodar även att dina barn har ärvt en del av dina drag, är du rädd för hur de ska bli bemötta?
Är så tacksam för att du tar upp ämnet....