• Oups We Made A Baby

Jag är tatuerad i HELA svanken, måste jag föda utan bedövning?

Jag har tatuerat mig för glatta livet under min tonår, men nu när jag väntar barn börjar jag bli orolig.
    Jag har blommor som täcker hela svanken och runt hela vägen ner till ja, mellan mina ben. Nu börjar jag tänka på smärtlindring och har hört att man inte kan då ryggmärgsbedövning när du är tatuerad där. Stämmer det? Och vad i allsindar ska jag få istället? Att jag har en härligt intensiv förlossningsrädsla hjälper ju inte.

• Svar på tråden Jag är tatuerad i HELA svanken, måste jag föda utan bedövning?
  • Nemiia

Jag har för mig att man visst kan få EDA när man är tatuerad i svanken, att det bara var förr man sa att det skulle innebära en risk men är inte säker

• Hallonmun

du kan få bedövning, det är bara en gammal skröna att man inte kan få ryggbedövning om man är tatuerad, så det behöver du inte oroadig för. Sen finns det massor av olika smärtlindring, ta och fråga din BM så kan du säkert få råd.

• Lekia

En ryggbedövning kan dom, rätta mig om jag har fel, lägga nästan mitt i ryggen, behöver inte vara i svanken...

• Oups We Made A Baby

Då kan jag andas ut. För utan bedövning kommer jag aldrig att överleva

• Fruochmamma

Jag frågade detsamma och de svarade att det varierade lite på läkare men borde inte vara några problem såvida du inte har en helt täckande backpiece.

(¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • emme 86

Skulle din tatuering sitta så dumt till att dem inte vill sticka nålen genom bläcket så kan man göra ett litet snitt genom bläcket och sedan sticka nålen där, brukar inte vara några problem.

• sok

jag har för mig att jag hade EDAn högre upp på ryggen.....
    INTE i svanken iaf.

• Mamma till Philip Nova Elliot
    sok skrev 2009-09-05 00:24:43 följande:
    jag har för mig att jag hade EDAn högre upp på ryggen.....INTE i svanken iaf.
    nä precis, lite längre ner än mitten av ryggen,..
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & BF 2/5-10 ★*☆
  • stor grön drake

Det är upp till den läkare som lägger EDA om h*n lägger den genom tatuerad hud. Däremot ska man ha ett ganska stort ifyllt hudområde utan "bar" hud för att det inte ska gå att sticka runt gadden.
    (fakta, mamma jobbar som den sortens sköterska som assisterar vid EDA och jag frågade då min korsrygg är dekorerad)
    Mamma påpekade oxå att det inte heter ryggMÄRGSbegövning utan bara ryggbedövning.

Om man inte kan ta EDA av olika orsaker, tex tatuering, eller att det är försent för att man ska hinna ha effekt av dem m.m. så finns TENS (elchocker som pratar högre med hjärnan än smärtimpulserna gör), akupunktur (liknande effekt som TENS), lustgas (man blir lite på lyran och bryr sig helt enkelt inte lika mycket om att det gör ont), sterila kvaddlar (vatten under huden med liknande effekt som TENS) och mycket mer.
    Jag fick mycket hjälp med min förlossningsrädsla av att läsa "Förlossningshandboken", skriven av 3 barnmorskor. Den berättade vad som händer i kroppen vid varje del av förlossningen, och vilka smärtlindringar som kan vara bäst just då.

Lycka till med förlossningen och bebis!

• Lina isaksson

jag fick ryggbedövning... och jag är också full gaddad i svanken

• JA77

Du kan få ryggbedövning (det heter inte "ryggmärgsbedövning"), inga problem.

• helena84

Min Bm sa att jag förmodligen inte kommer få ryggmärgsbedövning eftersom jag har hela ryggen tatuerad.
    Det beror på hur den sitter och hur täckande den är.
    Hon sa att det va i slutändan narkosläkarens beslut..

www.hemmahoshelena.bloggsida.se

• nurken

Det beror på vilken narkosläkare som sticker dig. En del vill inte sticka genom tatuering.
    Man kan ju som många har skrivit sticka längre upp.
    Men det finns ju en mängd andra bedövningar att ta till. Prata med din BM Så kan säkert hon guida. Min plan var en EDA men när jag väl kom så långt att jag bad om den så var det för sent och jag hade bara lustgas.
    Hoppas allt löser sig.

• helena84

Jo jag vet att det KAN gå men jag fick uppfattningen att många svarat i tråden att det är självklart att man får ryggbedövningen trots att man är tatuerad.
    Det är ingen självklarhet men visst det finns ju hur många bedövningsmetoder som helst så det ska nog gå ändå=)
    lycka till alla (och mig)

www.hemmahoshelena,bloggsida.se

• Malinka1984
    Lekia skrev 2009-09-03 14:15:00 följande:
    En ryggbedövning kan dom, rätta mig om jag har fel, lägga nästan mitt i ryggen, behöver inte vara i svanken...
    nja måste ju va längst ner i själva spinalkanalen för att man inte ska sticka fel. så ganska långt ner måste d ju vara
Svar på tråden Jag är tatuerad i HELA svanken, måste jag föda utan bedövning?