Jag är tatuerad i HELA svanken, måste jag föda utan bedövning?
Det är upp till den läkare som lägger EDA om h*n lägger den genom tatuerad hud. Däremot ska man ha ett ganska stort ifyllt hudområde utan "bar" hud för att det inte ska gå att sticka runt gadden.
(fakta, mamma jobbar som den sortens sköterska som assisterar vid EDA och jag frågade då min korsrygg är dekorerad)
Mamma påpekade oxå att det inte heter ryggMÄRGSbegövning utan bara ryggbedövning.
Om man inte kan ta EDA av olika orsaker, tex tatuering, eller att det är försent för att man ska hinna ha effekt av dem m.m. så finns TENS (elchocker som pratar högre med hjärnan än smärtimpulserna gör), akupunktur (liknande effekt som TENS), lustgas (man blir lite på lyran och bryr sig helt enkelt inte lika mycket om att det gör ont), sterila kvaddlar (vatten under huden med liknande effekt som TENS) och mycket mer.
Jag fick mycket hjälp med min förlossningsrädsla av att läsa "Förlossningshandboken", skriven av 3 barnmorskor. Den berättade vad som händer i kroppen vid varje del av förlossningen, och vilka smärtlindringar som kan vara bäst just då.
Lycka till med förlossningen och bebis!