• sokratez mor

Missfall/järnbrist!!

hej på er!!!

Fick för 4 veckor sedan ett konstaterat MA, i samband med detta ringde min barnmorska upp för att beklaga vad som hänt samt att upplysa mig att jag vid tillfället för inskrivning hade på tok för låga järndepåer(normalt HB dock).
    Funderar nu på kopplingen mellan missfall och dessa depåer av järn, nån som vet??? Kan det finnas ett samband???
    Käkar nu järntabletter i massor, hoppas kroppen min trots allt mår bra!!!

Kram

• Svar på tråden Missfall/järnbrist!!
  • solsken

Tror mina missfall berott på bristen av B12.. och har man en brist av något så är det ju aldrig bra...

• Snooze

Jag kan ju vara undantaget som bekräftar regeln men har under alla mina fem graviditeter haft kraftig brist på järn, B12 och folsyra och depåerna har varit helt tömda. Har fått en hel kasse med tabletter samt järninjektioner. Men jag har aldrig haft något missfall....

• Anonym (3mf)

järn är ju jätte viktigt när man är gravid, de ser ju till så att blod bildas m.m.

• Anonym

Inte hört att järn ökar risken men jag vet inte säkert. Men missfall är ju vädligt vanligt, man kan ju se det som kroppens sätt att göra sig av med en ickeviabel graviditet.

• sokratez mor

Ok, undrade bara.Jag blev nog mest lite orolig över varför nivåerna var så låga, om allt är som det ska annars i kroppen min!!

Tack snälla ni!!!

• Anonym

Dock borde man ju utreda lite varför du har järnbrist om det inte finns någon uppenbar orsak såsom rikliga menstruationer, vegetarisk kost eller nåt i den stilen.

• The Hy

Jag fick ett missfall 2004 och det tror de beror på just låga järndepåer. Det var i alla fall BM och doktorns teori då.

• Anonym

Vad ledsamt med missfall, jag tror jag håller också på att få, min barnmorska sade inget om mitt järnvärde, jag har 120, är det dåligt?

• Snooze
    Anonym skrev 2009-09-03 22:47:38 följande:
    Vad ledsamt med missfall, jag tror jag håller också på att få, min barnmorska sade inget om mitt järnvärde, jag har 120, är det dåligt?
    Nej, det är det absolut inte. Det är ganska precis vad man "ska" ligga på. Under 100 klassas det som blodbrist och själv brukar jag ligga på 70-80 under graviditeterna och det är på tok för lågt.
    Hoppas allt går bra för dej.
  • Anonym

jag hade 120 i järnvärde. och en vecka efter missfallet 130

Svar på tråden Missfall/järnbrist!!