Asexuell?
Finns ju ingen underrubrik som passar egentligen...
Nån här som är asexuell? Hur är det, när insåg ni det? Hur lever ni, vad säger familjen? Gillar ni beröring med inte sex? Berätta! Jag är jättenyfiken!
Nån här som är asexuell? Hur är det, när insåg ni det? Hur lever ni, vad säger familjen? Gillar ni beröring med inte sex? Berätta! Jag är jättenyfiken!
kalla mig naiv. men jag tror inte att asexualitet existerar.
Ärla Minou skrev 2009-09-01 19:05:17 följande:
jag tror deprissioner kan orsaka asexualitet men endast temporärt. jag tror att den "asexualitet" som existerar kan botas till skillnad från den asexualitet som det skrivs om.
mmm men människor är ju olika och sexdriften kan ju vara väldigt svag hos vissa och stark hos andra. Dessutom finns det ju "sätt att vara" kalla det personlighet med touch av neuropsykiatriskt funktionshinder eller vad som, där kroppskontakt framkallar obehagskänslor etc
Ärla Minou skrev 2009-09-01 19:16:39 följande:
Ärla Minou skrev 2009-09-01 19:24:24 följande:
Tycker nog att man är ganska asexuell om man bara är kåt några gånger om året. Däremot vet jag inte riktigt om det kräver en vilja att ha en partner för att räkna sig som sexuell. Man kan väl ha ett hejdundrande sexliv för sig själv?
Men jag ifrågasätter också begreppet asexuell. Är det något man är, eller ett symptom på något som är fel, en störning.
Hej! Såg ditt inlägg och eftersom jag ser mig själv som asexuell och vill sprida informationen om det är jag helt öppen för alla frågor från dig! :) Vad vill du veta?
"Nån här som är asexuell? Hur är det, när insåg ni det? Hur lever ni, vad säger familjen? Gillar ni beröring med inte sex? Berätta!"
Det är kul att du är nyfiken, men hur fick du reda på asexualitet?? :PJo, jag tänkte först på det när jag var 14 år på ett konfirmations läger (Liseberg!). Det började med att en kompis till mig nämnde i vår grupp ordet asexuell, och av någon anledning fastnade jag för det. Sedan kom någon från HBTQ och då frågade jag. Jag fick svaret "någon som inte känner sexuell attraktion". Vilket lika gärna kunde vara som att säga "snögubbar är så söta" till någon som bor i Afrika. Jag förstod helt enkelt inte vad hon menade, egentligen. Så jag ryckte på axlarna och bestämde mig för att det inte var ett aktuellt ämne än.
Så några år har då gått och många flyktiga tankar och mer bekymrade diskussioner (med mig själv) har upprepats. Ett tag tänkte jag (till slut) att jag kanske var bisexuell - för jag kände ingen skillnad för kvinnor eller män. Och killarna i min el-klass trodde jag var lesbisk.
Till sist uppmärksammade jag den delen av mig och insåg sanningen. Då var jag 19 år.
Familjen är helt okej med det. Min mamma blev dock lite ifrågasättande och pratade om "att jag inte skulle flytta hemifrån för en man". Um, 2010-talet...? Min bästa vän vet om det. <3
Jag gillar beröring från människor jag känner. Kan vara kramar, massage, smekning i håret, hålla handen och sånt.
Tja, det var väl det...? ;)
Nej, varken sex eller "porrfilm". Men jag läser böcker och fanfiction som har ganska grovt beskrivning av samlag.
(Det där lät så drygt... -_-) Haha.
Insåg sent i livet. Räknar mig som asexuell och panromantisk.
Lever väl ungefär som alla andra singlar i min omgivning.Familjen tror att jag är en helt normal heterosexuell, monogam osv. Och det låter jag dom tro, till den dag jag ev. inleder ett förhållande som utåt sett frångår den normen.
Har aspergers, så beröring är för mig ungefär vad sex är för andra. I ett förhållande gillar jag måttlig beröring från min partner, men asexualiteten ställer ju till problem.
Hej.
Såg er tråd o tänkte jag kan berätta om mig själv, är asexuell.
Jag har sett porrfilmer, haft sex med min ex make men aldrig känt mig njutningsbar eller behov av sex och förstod inte som ung varför jag aldrig blev kåt eller upphetsad eller behov av sex, det enda jag kände behov var kramar men inte intima sexuella lekar typ.
Men nu när man vet man är asexuell så kände jag mer aha!
Har alltid varit asexuell men inte fattat det då man inte förstod o ville uppföra sig som normal människa men inte känt det rätta. Samma känsla som trans människa som känner sig fel i fel kläder eller kön. Så känns det för mig när jag har sex det känns helt fel att det känns som om man blir våldtagen, att man själv inte vill ha sex men tvungen att göra sin partner nöjd rätt klurig när man är asexuell.