• Pomea

Asexuell?

Finns ju ingen underrubrik som passar egentligen...

Nån här som är asexuell? Hur är det, när insåg ni det? Hur lever ni, vad säger familjen? Gillar ni beröring med inte sex? Berätta! Jag är jättenyfiken!

• Svar på tråden Asexuell?
  • honkie

kalla mig naiv. men jag tror inte att asexualitet existerar.

• Ärla Minou
    honkie skrev 2009-09-01 19:01:29 följande:
    kalla mig naiv. men jag tror inte att asexualitet existerar.
    Kan du utveckla dina tankar/åsikter när det gäller det? Varför finns det inte?
  • honkie

Ärla Minou skrev 2009-09-01 19:05:17 följande:

Kan du utveckla dina tankar/åsikter när det gäller det? Varför finns det inte?
    för att det är en instinkt, ungefär som överlevnadsinstinkten. om du är på väg att trilla ner från ett träd så försöker du greppa efter en gren utan att tänka på det. instinkt-reflex-handling.
  • honkie

jag tror deprissioner kan orsaka asexualitet men endast temporärt. jag tror att den "asexualitet" som existerar kan botas till skillnad från den asexualitet som det skrivs om.

• Ärla Minou

mmm men människor är ju olika och sexdriften kan ju vara väldigt svag hos vissa och stark hos andra. Dessutom finns det ju "sätt att vara" kalla det personlighet med touch av neuropsykiatriskt funktionshinder eller vad som, där kroppskontakt framkallar obehagskänslor etc

honkie skrev 2009-09-01 19:10:57 följande:
    Ärla Minou skrev 2009-09-01 19:05:17 följande:
    för att det är en instinkt, ungefär som överlevnadsinstinkten. om du är på väg att trilla ner från ett träd så försöker du greppa efter en gren utan att tänka på det. instinkt-reflex-handling.
  • honkie

Ärla Minou skrev 2009-09-01 19:16:39 följande:

mmm men människor är ju olika och sexdriften kan ju vara väldigt svag hos vissa och stark hos andra. Dessutom finns det ju "sätt att vara" kalla det personlighet med touch av neuropsykiatriskt funktionshinder eller vad som, där kroppskontakt framkallar obehagskänslor etc
    givetvis. men förr eller senare blir nog alla kåta.
  • Ärla Minou
    honkie skrev 2009-09-01 19:20:40 följande:
    Ärla Minou skrev 2009-09-01 19:16:39 följande:
    givetvis. men förr eller senare blir nog alla kåta.
    Men om man blir det tre ggr om året och då helst hjälper sig själv...är man asexuell då eller menar du att det måste vara så att man inte har en enda sexuell tanke...?
  • honkie

Ärla Minou skrev 2009-09-01 19:24:24 följande:

Men om man blir det tre ggr om året och då helst hjälper sig själv...är man asexuell då eller menar du att det måste vara så att man inte har en enda sexuell tanke...?
    det jag har förstått så är man asexuell om man aldrig känner "sexuell drift". har man känt det någon gång, även om det var som 12-åring, så är man inte asexuell.
  • Anonym (Sexuell)

Tycker nog att man är ganska asexuell om man bara är kåt några gånger om året. Däremot vet jag inte riktigt om det kräver en vilja att ha en partner för att räkna sig som sexuell. Man kan väl ha ett hejdundrande sexliv för sig själv?

Men jag ifrågasätter också begreppet asexuell. Är det något man är, eller ett symptom på något som är fel, en störning.

• Cerasus
    honkie skrev 2009-09-01 19:10:57 följande:
    Ärla Minou skrev 2009-09-01 19:05:17 följande: för att det är en instinkt, ungefär som överlevnadsinstinkten. om du är på väg att trilla ner från ett träd så försöker du greppa efter en gren utan att tänka på det. instinkt-reflex-handling.
    Nej, det är en drift, som kan vara olika stark hos olika människor.
  • Livbanon
    Hej! Såg ditt inlägg och eftersom jag ser mig själv som asexuell och vill sprida informationen om det är jag helt öppen för alla frågor från dig! :) 
    Vad vill du veta? 

"Nån här som är asexuell? Hur är det, när insåg ni det? Hur lever ni, vad säger familjen? Gillar ni beröring med inte sex? Berätta!"

Det är kul att du är nyfiken, men hur fick du reda på asexualitet?? :P

Jo, jag tänkte först på det när jag var 14 år på ett konfirmations läger (Liseberg!). Det började med att en kompis till mig nämnde i vår grupp ordet asexuell, och av någon anledning fastnade jag för det. Sedan kom någon från HBTQ och då frågade jag. Jag fick svaret "någon som inte känner sexuell attraktion". Vilket lika gärna kunde vara som att säga "snögubbar är så söta" till någon som bor i Afrika. Jag förstod helt enkelt inte vad hon menade, egentligen. Så jag ryckte på axlarna och bestämde mig för att det inte var ett aktuellt ämne än. 

Så några år har då gått och många flyktiga tankar och mer bekymrade diskussioner (med mig själv) har upprepats. Ett tag tänkte jag (till slut) att jag kanske var bisexuell - för jag kände ingen skillnad för kvinnor eller män. Och killarna i min el-klass trodde jag var lesbisk.
     Till sist uppmärksammade jag den delen av mig och insåg sanningen. Då var jag 19 år. 

Familjen är helt okej med det. Min mamma blev dock lite ifrågasättande och pratade om "att jag inte skulle flytta hemifrån för en man". Um, 2010-talet...? Min bästa vän vet om det. <3

Jag gillar beröring från människor jag känner. Kan vara kramar, massage, smekning i håret, hålla handen och sånt. 

Tja, det var väl det...? ;)

• Michelle 341
    Livbanon skrev 2014-09-05 23:06:05 följande:

Hej! Såg ditt inlägg och eftersom jag ser mig själv som asexuell och vill sprida informationen om det är jag helt öppen för alla frågor från dig! :) Vad vill du veta? 

"Nån här som är asexuell? Hur är det, när insåg ni det? Hur lever ni, vad säger familjen? Gillar ni beröring med inte sex? Berätta!"

Det är kul att du är nyfiken, men hur fick du reda på asexualitet?? :PJo, jag tänkte först på det när jag var 14 år på ett konfirmations läger (Liseberg!). Det började med att en kompis till mig nämnde i vår grupp ordet asexuell, och av någon anledning fastnade jag för det. Sedan kom någon från HBTQ och då frågade jag. Jag fick svaret "någon som inte känner sexuell attraktion". Vilket lika gärna kunde vara som att säga "snögubbar är så söta" till någon som bor i Afrika. Jag förstod helt enkelt inte vad hon menade, egentligen. Så jag ryckte på axlarna och bestämde mig för att det inte var ett aktuellt ämne än. 

Så några år har då gått och många flyktiga tankar och mer bekymrade diskussioner (med mig själv) har upprepats. Ett tag tänkte jag (till slut) att jag kanske var bisexuell - för jag kände ingen skillnad för kvinnor eller män. Och killarna i min el-klass trodde jag var lesbisk.

Till sist uppmärksammade jag den delen av mig och insåg sanningen. Då var jag 19 år. 

Familjen är helt okej med det. Min mamma blev dock lite ifrågasättande och pratade om "att jag inte skulle flytta hemifrån för en man". Um, 2010-talet...? Min bästa vän vet om det. <3

Jag gillar beröring från människor jag känner. Kan vara kramar, massage, smekning i håret, hålla handen och sånt. 

Tja, det var väl det...? ;)

Måste fråga:Har du nånsin provat att ha sex? Sett porrfilm?
  • Anonym
    Michelle 341 skrev 2014-09-05 23:11:01 följande:
    Måste fråga:Har du nånsin provat att ha sex? Sett porrfilm?
    Nej, varken sex eller "porrfilm". Men jag läser böcker och fanfiction som har ganska grovt beskrivning av samlag. 
      (Det där lät så drygt... -_-)  Haha.
  • Michelle 341
    Anonym skrev 2014-09-05 23:23:04 följande:

Nej, varken sex eller "porrfilm". Men jag läser böcker och fanfiction som har ganska grovt beskrivning av samlag. 

(Det där lät så drygt... -_-)  Haha.

Hmm för mig blir det lite som "jag hatar chips...men har aldrig smakat det"

Jag blev så kåt så jag inte visste vart jag skulle ta vägen första gången jag såg på porr, prova det! Händer det lika lite som att se på bingolotto kanske du har rätt men för guds skull, testa!

Lite kyss och smek med en partner kanske också får det att rinna till...

Det är inte så att du växt upp i ett väldigt kyskt hem så du fått en mental spärr?
  • Livbanon igen
    Hmm för mig blir det lite som "jag hatar chips...men har aldrig smakat det"

Jag blev så kåt så jag inte visste vart jag skulle ta vägen första gången jag såg på porr, prova det! Händer det lika lite som att se på bingolotto kanske du har rätt men för guds skull, testa! 

Lite kyss och smek med en partner kanske också får det att rinna till... 

Det är inte så att du växt upp i ett väldigt kyskt hem så du fått en mental spärr?

*
    Tja, man kan ju veta vad man inte gillar fast man aldrig smakar det. (T.ex. har jag alltid vetat att jag inte gillar lakrits; en dag smakade jag det i ett vad och spottade genast ut det.)

Grejen är att jag inte har lust att se porrfilm. Det är inget av intresse för mig. Visst skulle jag kunna göra det, och visst skulle jag kanske reagera, men det skulle inte ändra det faktum att jag ser mig som asexuell. För det jag använder ordet till är förmågan att känna sexuell attraktion till någon. För jag är säker på att jag kan ha sex, har ju aldrig testat men alla delar fungerar nog, det är bara det att jag aldrig träffat någon som jag vill ha sex med. 

Vad menar du med kyskt?
  • hännrick
    Livbanon igen skrev 2014-09-24 23:33:04 följande:
    Vad menar du med kyskt?
    I ett kyskt hem så finns ingen eller liten öppenhet vad gäller sexualitet och nakenhet. Annars är kyskhet vanligt förknippat med kyrkan (framförallt den katolska)
  • Livbanon igen
    hännrick skrev 2014-09-24 23:47:31 följande:
    I ett kyskt hem så finns ingen eller liten öppenhet vad gäller sexualitet och nakenhet. Annars är kyskhet vanligt förknippat med kyrkan (framförallt den katolska)
    Okej... Tack. 

Jag vet inte hur jag kan bedöma det. Min mamma eller pappa har aldrig varit speciellt öppna med just samlag eller liknande, vilket jag tycker är bra runt barn. Men de har heller aldrig sett det eller fått det att framstå som något hemskt eller "syndigt" typ. När jag frågade hur barn kom till använde de inte storken utan förklarade lugnt nåt om att ett frö kommer från pappan till ett ägg i mamman. (Fast jag gillade faktiskt Storken bättre.) 
    Vad jag bedömer har jag fått en förhållandevis normal uppväxt i det här området. (Mina föräldrar är skilda, det är en mer komplicerad historia).
  • Anonym (pan)
    Pomea skrev 2009-09-01 18:53:02 följande:

Finns ju ingen underrubrik som passar egentligen...

Nån här som är asexuell? Hur är det, när insåg ni det? Hur lever ni, vad säger familjen? Gillar ni beröring med inte sex? Berätta! Jag är jättenyfiken!

Insåg sent i livet. Räknar mig som asexuell och panromantisk.

Lever väl ungefär som alla andra singlar i min omgivning.Familjen tror att jag är en helt normal heterosexuell, monogam osv. Och det låter jag dom tro, till den dag jag ev. inleder ett förhållande som utåt sett frångår den normen.

Har aspergers, så beröring är för mig ungefär vad sex är för andra. I ett förhållande gillar jag måttlig beröring från min partner, men asexualiteten ställer ju till problem. 

• Anonymae

Hej.

Såg er tråd o tänkte jag kan berätta om mig själv, är asexuell.

Jag har sett porrfilmer, haft sex med min ex make men aldrig känt mig njutningsbar eller behov av sex och förstod inte som ung varför jag aldrig blev kåt eller upphetsad eller behov av sex, det enda jag kände behov var kramar men inte intima sexuella lekar typ.

Men nu när man vet man är asexuell så kände jag mer aha!

Har alltid varit asexuell men inte fattat det då man inte förstod o ville uppföra sig som normal människa men inte känt det rätta. Samma känsla som trans människa som känner sig fel i fel kläder eller kön. Så känns det för mig när jag har sex det känns helt fel att det känns som om man blir våldtagen, att man själv inte vill ha sex men tvungen att göra sin partner nöjd rätt klurig när man är asexuell.

Svar på tråden Asexuell?