• dison

Svårt att få till syskon andra tråden

Hej!
    Min dotter är snart 6 år och vi har försökt "få till" ett syskon till henne sedan juli -04. Det tog över 2 år innan jag blev gravid med dottern, lyckades då utan hjälp av mediciner. Nu är det dock mer trassel med ägglossningarna, snart dags för tredje Pergokuren, fick ÄL på första kuren, men ej på andra. Tredje gången gillt...?

• dison

Hej!
    Det tar verkligen sin lilla tid att försöka få till ett syskon:

PrimolutNor i 10 dagar - sedan vänta på mensen - genomlida mensen - äta Pergotime - vänta på ev. ägglossning - ta progesterontest - känna sig skengravid - och sedan mens igen alt. mensen vägrar komma varvid man får starta om med Primolut Nor igen...

Hoppas naturligtvis fortfarande på att bli gravid och få ett syskon till min tjej (som faktiskt fyller 6 år idag!), men visst är man lite uppgiven ibland, särskilt då det är så långt mellan chanserna att bli gravid. Ska för första gången in och ta ett progesterontest dag 24 (är idag på dag 15). Vilken dag brukar ni ta progesterontest på? Vad är bra värden? Hur fort fick ni svaret? Tack på förhand för svar!

• dison

Meli: Håller med dig om att denna tråd är en liten oas. Min tjej är precis 6 år och har börjat i förskoleklass och då blir det ännu tydligare att nästan alla andra i klassen har syskon. Då känner man sig utanför den svenska normen för hur en familj ska se ut. Varför trappar du ner med Pergo?

Katta: Lycka till med kalaset! Hade själv två barnkalas i rad för några veckor sedan för min dotter. Mycket jobb men också mycket glädje!

• dison

Hej alla!
    Här är inte humöret på topp, tredje Pergokuren gav visserligen ägglossning men ledde inte till någon graviditet. Min gynekolog vill att jag tar en paus från Pergo nu efter tre försök, vilket jag just nu tycker är en klok idé, orkar inte ladda om. Hoppas det går bättre för er andra!

mclinn: Grattis till viktminskningen! Verkar jobbigt med mensstrulet, men det stabiliseras sig kanske när vikten har varit konstant ett tag. Visst är det förvirrande när man får olika besked inom vården, men en gynekolog har ju en mycket längre och mer gedigen utbildning än en barnmorska, jag skulle absolut lita mer på vad gynekologen säger. Lycka till!

• dison

Hej alla!
    Hoppas att ni har en trevlig helg. Själv har jag just nu paus från Pergotime, vilket faktiskt är riktigt skönt.

Jane77: Har själv en dotter på 6 år och försöker få till ett syskon, men det är svårt. Min man är väldigt barnkär men har väl tyckt som så att ett syskon kommer när det kommer och jag måste erkänna att jag har retat mig på (och varit avundsjuk på) hans obekymrade inställning. Själv känner man den biologiska klockan ticka samtidigt som man tycker att dottern har blivit så stor, och hon har tyvärr inga kusiner som hon umgås med. Jag har dock varit på en del utredningar själv på gyn då sannolikheten är stor för att våra problem med att bli med barn beror på mina sällsynt förekommande ägglossningar. Hoppas att det löser sig för er. Som du skriver är man ju lyckligt lottad som åtminstone har ett barn, har en äldre syster som aldrig fick några barn.

• dison

Hej alla!
    Hur går det med kämpandet efter att få syskon till era barn? Själv har jag återigen varit på gyn och det ledde till att jag började med Provera igår. Skall sedan ta dubbelkur med Pergo, har ätit tre enkelkurer och efter det haft ett litet uppehåll, men snart är det alltså dags igen. Har dock åter haft problem med mellanblödningar, så jag ska tillbaka till gyn efter att jag har blött av för att göra ett nytt ultraljud på livmoderslemhinnan. Har genom alla gynbesök lyckats få ett frikort, känner mig som värsta pensionären när jag visar upp mitt gula frikort..
    Ha en trevlig helg!

• dison

Hej Yvonne!
    Vad tråkigt att höra att du inte blev gravid trots dubbelkur Pergo. Ska själv snart ta min första dubbelkur efter att ha haft upphåll i en månad. Är ibland så trött på alla dessa hormoner som ska tas, så det var faktiskt riktigt skönt att ha en hormonfri månad.

Ni som ätit dubbelkur av Pergo, fick ni mycket mer biverkningar av dubbelkuren än av enkelkuren?

Ha det gott allesammans!

• dison

Linköpingsbo:
    Hej och välkommen in hit! Vad oerhört tråkigt med missfallet. Har själv aldrig haft något missfall, kan bara föreställa mig hur hemskt det måste vara att först få hoppas och sedan tar det slut. Jag själv har en dotter på 6 år och vi har försökt få till ett syskon sedan juli -04. Ska i nästa vecka på kontroll av äggledarna, får se hur vi går vidare efter det.

mgus:
    När man har lite "större" barn så snappar de ju upp väldigt mycket av vad man säger och hur man mår, och det är inte alltid man vill dela med sig av allt det. Speciellt inte på apoteket... Svårt att veta hur mycket man ska berätta för sitt barn om varför det inte blivit något syskon. Hur gör ni andra?

• dison

Hej kariin!
    Vi fick också vänta i 2 år innan jag blev gravid, och nu har vi försökt i 1 1/2 år att få ett syskon. Håller också på med utredning för närvarande. Var nyss inne och skulle kontrollera äggledarna, men tyvärr gick det inte att se något för att det satt en polyp i vägen, så det blir till att operera bort den. Hoppas att er utredning går bra, själv är jag väldigt imponerad över hur väl bemött man blir då man söker för sekundär barnlöshet. Trodde kanske att man inte skulle tas på så stort allvar då man precis som du skriver "i alla fall har ett barn", men så har det inte allts känts.

• dison

Hej på er alla!
    Idag har maken lämnat spermaprov. Tar 3-4 veckor innan svar. Några spermier måste han ju bevisligen ha, då vi har en gemensam dotter, men läkaren ville ändå kontrollera. Hur stor utredning har ni andra som är sekundärt barnlösa fått göra?

Svar på tråden Svårt att få till syskon andra tråden