Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

bifnaked skrev 2009-09-03 13:24:45 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:14:03 följande:
    Men vill verkligen en majoritet av alla läkarstudenter forska, menar du?
    Det kan jag inte svara på. De jag känner har velat det. Jag kan förstås ha mött en märkligt slumpad grupp av dem, men jag tvivlar på att de är så icke-representativa. Med tanke på hur många läkare som har nära noll social talang så tror jag inte det.

I rättvisans namn ska jag säga att det finns många bra läkare också; men det borde vara fler som sållas för usel social förmåga.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:31:46 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:29:52 följande:
    Så om andra är fördomsfulla så vill du också vara det.I see.
    Snarare - alla har vi fördomar. Jag tänker inte vara kålsupare och låtsas om att jag är annorlunda.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:38:58 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:31:12 följande:
    Det jag menar är att man kanske inte måste ha en god social förmåga för att tillgodogöra sig Utbildningen, från vilken en examen kan vara början på en läkarkarriär Eller början på en forskarkarriär.Du sa i ngt tidigare inlägg att jag hade blivit nervös om jag träffat de läkarstudenter du har träffat som inte ville jobba med människor, jag hade nog blivit nervös om de så som du beskrev dem hade sagt att det Ville jobba med människor! =DFör att återgå till varför medicinstudenter väljer läkarutbildningen som forskarbas tror jag helt enkelt är man måste slå sig fram i forskningssammanhang, särskilt i Sverige och man ska vara glad om man får en tjänst och förvånad om lönen är hög.Livet som forskare verkar enl. vad jag läst långt ifrån glamoröst..
    Det är det nog inte heller. Men det spelar ingen större roll - om hälften av alla läkare vill bli läkare för att forska, och avskyr patientkontakt, så innebär det fortfarande att strax under hälften av läkarna som hamnar på sjukhus, kliniker eller annat kommer vara personer som avskyr sitt jobb och som anser att patienter är jobbiga. De flesta kan nog förhoppningsvis blunda och låtsas och göra ett OK jobb ändå, men många av dem lär låta sin frustration gå ut över patienterna. Har träffat, direkt och indirekt, ett flertal sådana läkare. INGET jag rekommenderar. ;(
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:41:41 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:40:02 följande:
    Nope, det behöver du inte!Men var då också beredd på att bli avslöjad.
    Att jag har fördomar betyder inte att jag inte har rätt! :P

Och det är ju knappast ett avslöjande om jag öppet erkänner det, eller hur? ;)
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:45:29 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:39:10 följande:
    Det gäller nog väldigt många yrken isf.Kanske intervjuer skulle införas på fler utbildningar vid sidan om betygskriterier.
    Absolut! Lärarlinjerna, till exempel. När jag gick fick de inte sparka ut någon ur utbildningen, utan enbart rådge, och det också om det var väääldigt allvarliga problem, typ någon tydligt visat sig vara aktiv pedo- eller hebefil eller på annat sätt vara seriöst opassande för yrket.

Nu är jag inte naiv nog att tro att intervjuer löser problemet helt, en del ljuger sig nog igenom intervjuerna för att få högstatusjobb just enkom för status och pengar (eller lågstatusjobb, för andra motivationer), men det kan i alla fall rensa ut de värsta fallen.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:47:34 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:44:05 följande:
    Alltså..en fördom innebär alltid ett till viss grad felaktigt antagande, om du nu hade missat det :)Blir full i skratt av meningen "En fördom innebär inte att jag inte har rätt"
    Det var meningen att det skulle skrattas åt! ;)

Alltså, jag är ju inte dum. Jag vet att en del som enbart vill åt status och lön i läkaryrket (eller andra liknande yrken) faktiskt kan bli riktigt bra på det de gör. Och då är det väl frid och fröjd. Men när det finns folk som INTE passar i yrket söker sig dit, enkom just för lönen och prestigen, ja, då har vi alla ett problem. Då har marknadsfundisarna fel - det är inte de bästa och mest kompetenta som söker sig till jobben, utan de girigaste. Och att det kan leda till problem är ju inget nytt direkt.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:54:38 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:43:25 följande:
    Mm men jag skulle som sagt bli förvånad om det statistiskt sett var en stor mängd läkarstudenter som ville bli forskare, arbetsmarkanden är som sagt stenhård.Nej, det är klart att det är för jäkligt att träffa ngn med empatistörningar i ett sådant yrke. Men det gäller ju många yrken, inte minst många socionomer och förskollärare verkar ju befinna sig på helt fel plats i tillvaron.Och de valde ju knappast sin utbildning pga lön el. status.Tycker f.ö det är ganska strongt att erkänna för sig själv att man inte är så bra på människor och vill söka sig vidare, bättre än att stoppa huvudet i sanden och stanna kvar för att man gillar den medicinska aspekten av arbetet.
    Nej, som sagt (eller hintat om i alla fall), det är ju inte enbart ett problem som gäler för status/pengakåta individer, utan det finns många som skulle behövt få litet knuffar i andra riktningar även för lågstatusyrken. Men just här var det just status och lön som blev diskussionens centrum, och det är oftast det som brukar poppa upp i sådana här samtal. Att jag personligen är litet rabiat i just den frågan är för att jag måste agera motpol mot en hel drös folk som tror att hög lön och status i ett yrke lockar "rätt" personer per definition. Vilket ju är helt vansinnigt tänkt.
  • Dorian Ertymexx
    Argo skrev 2009-09-03 15:16:31 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:31:51 följande:
    Du kan inte jämföra handelstudenter med nåt annat. De är extremen när det gäller ytlighet. Det du möter där finns knappt någon anannstans.Jag har en statusfylld titel. Många, många av mina bekanta och arbetskamrater har statusfyllda titlar. Finns ingen av oss som beter sig som en handels-ekonom eller är i närheten av att vilja vara en sådan.
    Mmm, kanske. Har inte haft så många chanser att testa andra sorter tyvärr. Och inte alla från handels är ju sådana heller, lyckligtvis.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 18:21:56 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 14:09:14 följande:
    Här ställer jag mig också frågande.Rätt människor i yrket pga av pengar och status, nja.Snarare är det väl så att det lockar fler att söka utbildningen, konkurrensen blir hårdare och de med bäst kvalifikationer för att klara av studierna i sig kommer in.
    Det förutsätter att alla som är lämpade söker. Om så inte är fallet spelar det ingen roll hur hård konkurrensen är, oddsen är fortfarande lika goda att man får halvdugliga puckon.

För att göra ett extremt tankeexperiment: Ett år söker bara pedofiler, vuxna som hatar barn och pedagogiskt totalt okunniga till en barnskötarutbildning. Hur kan det i den mixen komma fram bra, lämpliga personer till jobben?

Den som har mest driv är inte nödvändigtvis den som har bäst kvalifikationer, vilket ett stort antal kriser, brott och skandaler visat genom åren. Lockar man med pengar så får man folk som är ute efter pengar, snarare än de som faktiskt gillar jobbet och som skulle sköta det ansvarsfullt.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 18:44:31 följande:
    Alltså att pengar och status resulterar att utbildningen får de studenter som är bäst på att plugga. Helt enkelt.Vilket ju som sagt inte per automatik säger att de skulle bli bra inom yrket.
    Fast det stämmer ju inte heller. För det finns många otroligt duktiga människor som pluggar till tex läraryrket, som har relativt låg lön och bitvis nästan sämre status än hamburgervändare på McD. Samma sak med sköterskor, poliser och liknande. Skulle pengateorin stämma skulle vi bara ha puckon i alla dessa områden, eftersom de inte erbjuder hög lön eller status.
  • Dorian Ertymexx
    jaghopparhögt skrev 2009-09-03 23:39:23 följande:
    Det är det som blir problemet, man kan plugga sig till bra betyg fast man har låg intelligens. Man förstår helt enkelt inte vad kan man utan man kan det bara, och sådana kunskaper försvinner snabbt och är väldigt ytliga.Sen är det lite avett problem att man inte gör någon skillnad på om man har 20.0 i enkla flumkurser eller i svåra och utmanande kurser.Inte heller gör det skillnad i vilken nivå läraren har satt på kursen.
    Det där känner jag igen... På gymnasiet gick jag natur. Fick trea i fysik, en del fick högre betyg. På sista lektionstillfället frågade vår lärarinna i ämnet en enkel fråga: När man kokar vatten, vad består bubblorna av?

De som hade fyror och femmor svarade fel, varenda en. Jag svarade rätt. Ironiskt, det där. Men det säger en hel del om hur ointressant betyg är när det kommer till faktisk kunskap.

Samma personer som fick höga betyg i fysik avskydde vår historielärarinna, som var strålande, just för att hon fokuserade mindre på exakta årtal och mer på historiska processer och förståelsen av dem. Något som kräver förståelse, inte råpluggande.
  • Dorian Ertymexx
    Hedi skrev 2009-09-04 10:35:56 följande:
    Sen sa kan man faktiskt träna pa hp och för att skriva bra pa det, sa jag vet inte om det har sa mkt med intelligens att göra. Det är iaf igen garanti.
    Nej verkligen inte. En autistisk savant skulle förmodligen klara det galant, om denne hade rätt intressen. Vilket knappast betyder att denne skulle bli en strålande läkare, jurist eller något annat. Det krävs mer än faktakunskaper och grundläggande logik för att bli bra på yrken.
  • Dorian Ertymexx
    Kiyoshi skrev 2009-09-04 02:59:11 följande:
    Socionon är ett låtsasyrke med en glassig räkmackelåtsasutbildning. Välj den om du vill ha ett låtsasjobb med låtsaslön.
    Eh? Det var ju inte litet fördomar där inte...
  • Dorian Ertymexx
    Åsa skrev 2009-09-04 16:29:51 följande:
    Jo, så är det ju i Sverige. I t ex Norge inleder däremot alla studenter med ett år med grunderna i vetenskapsfilosofi och liknande så de förstår det vetenskapliga tänket. I somliga andra länder underförstås det att studenterna läst något mer "allmänt" innan de sätter igång med sina yrkesstudier. Så blir de också förvånade när de inser att deras högutbildade svenska kolleger kan vara helt okunniga på allt utom sitt fackområde. Märk väl att jag inte säger att det är ett krav för att bli en duktig yrkesman att vara allmänbildad; däremot är det många som - felaktigt - förutsätter att högutbildad=bildad.
    Mmm. Faktiskt... Träffat många som tror att de vet sanningen om Allt bara för att de hårdkört litet ekonomi eller liknande. Personligen ser jag iofs naionalekonomi som lång flummigare än alla humaniststudier tillsammans - vad som skilje ekonomiska teorier från spågummebabbel har alltid varit ett mysterium för mig... Tycker att till och med Nostradamus verkar pricka rätt oftare än ekonomer i sina förutsägelser...
  • Dorian Ertymexx
    jaghopparhögt skrev 2009-09-04 16:34:37 följande:
    Men det är ju helt onödigt, varför ska jag som mjukvarutvecklare behöva läsa klassiskt akademiska ämnen?
    För att kunskap berikar. Har man en allmänbildning kan man dra inspiration, idéer och koncept från andra ämnen än sitt eget.

För att ta litet mer praktiska exempel - vi har ett stort gäng matematiker och ingenjörer som inte kan språk alls, inte ens sitt eget. Det betyder att de program, maskiner och produkter de konstruerar, och vad värre är, de manualer de skriver till dem, blir praktiskt taget obegripliga för vanligt folk. Hade de haft litet humaniora och språk i bakfickan hade de kanske kunnat varit bättre på att skriva program och manualer som inte är så snustorra att de praktiskt taget självantänder, och som det inte krävs en ingenjörsexamen för att förstå. :P

Alternativt skulle vi som inte förstår få litet insikt i hur DE tänker och ha lättare att förstå manualerna och programvaran. ;)
  • Dorian Ertymexx
    junimagi skrev 2009-09-05 10:37:27 följande:
    Jag förstår inte varför människor envisar sig med att kalla filosofi flummigt. Filosofi har INGENTING med flum att göra. Snarare tvärtom. Inom filosofin måste man avgränsa sig och precisiera väldigt mycket, ifrågasätta redan "färdiga" sanningar och analysera dem.
    Enkelt. För om man inte pushar hårt på att kalla humanistiska ämnen flum så kanske folk tittar sig om och inser att det faktiskt är ekonomiska ämnen som är flummiga, långt flummigare än till och med den mest far out filosofin. Fan värre än fenomenologi, och DET är att säga mycket!
  • Dorian Ertymexx

Miss Cee skrev 2009-09-06 00:14:34 följande:

PÅ bra utbildningar med bra föresläsare så står inte föreläsaren som en högstadielärare och bara drar "de viktigaste punkterna" ur kursliteraturen. TVärtom är en del av poängen att du på föresläningen ska få info som INTE står i böckerna, och vice versa. Jag hade älskat om det var så, för det var på det sättet jag skötte pluggandet under hela grundskolan. Men på högskolan så funkade det inte ;)Om du inte läser literaturen där så kan du missa hälften av det du måste kunna.
    Japp. Med emfas på "bra utbildningar". Läste en obligatorisk kurs om fenomenologi på engelska D. Fråga mig inte varför den var obligatorisk... värre rappakalja har jag inte hört, och läraren läste direkt ur kurslitteraturen - som han själv hade skrivit! - på lektionerna. Men jag antar att det finns de som finner det väldans gött och bra förstås. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Åsa skrev 2009-09-06 10:14:39 följande:
    Då ser du inträdeskraven till universitetet som någon form av belöning för tidigare ansträngning. Men de är (väl?) inte avsedda så, utan som ett sätt att få fram de studenter som har bäst förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. I Sverige har man valt att ha intagning i första hand via betyg från tidigare skolutbildning men det finns även länder där man går helt på antagningsprov.Jag har sett något liknande resonemang på gymnasieskola där, i brist på betyg i ordning och uppförande, lärare väger in uppförande och /brist på/ närvaro i betyget, något som regelverket saknar stöd för. (Utom då frånvaron varit så stor att elevens kunskaper, i en kurs med många muntliga moment, blir omöjlig att bedöma då.)
    Mmm. Betygsystemet har sina brister. Om en elev bränner ner skolan med alla elever i, våldtar läraren upprepade gånger och sliter sönder alla andras böcker, så ska dennes betyg fortfarande bara utgå från dennes kunskaper. Och ingenstans ska elevens beteende värderas. Vilket är rätt vansinnigt, på det hela taget.
  • Dorian Ertymexx
    Hedi skrev 2009-09-06 16:47:14 följande:
    Alltsa om det är nagon/nagra utbildningar som borde tilldelas hög status sa är det ju ingenjörsutbildningar.
    Varför det?
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...