Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

bifnaked skrev 2009-09-02 18:01:19 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:43:00 följande:
    Fast det låter faktiskt i flera kommentarer i inläggen som att du köpt konceptet "bra människor behöver bara lite pengar" rätt hårt!
    Jag tycker inte att pengar är en bra drivkraft, vare sig för ett yrkesval eller i ett samhälle i stort. Och det står jag för. Huruvida man är en bra eller dålig människa beror ju sedan på långt mer än hur pengakåt man är; men jag känner inte många som är pengakåta som samtidigt är bra lyssnare, empatiska medmänniskor och som vill ha en karriär för att de är bra på jobbet eller tror sig kunna göra nytta för andra, om du förstår vad jag menar. De finns, men de är få.
  • Dorian Ertymexx
    Erkegris skrev 2009-09-02 18:05:49 följande:
    Som jag ser det hänger det inte på hur mycket böcker som ska läsas, eller hur många sidor eller något sådant. Du ska ju lära dig. Det är ju det en utbildning handlar om. Hur mycket och vad man ska kunna när man tar examen avgör ju, har du lätt för att lära dig spelar det nog inte så stor roll vad du läser, men om man har svårare att lära sig är det klart jobbigare med psykologutbildningen än socionom, där mer ska in på kortare tid om du förstår hur jag menar. Har själv läst på juristlinjen och visst en del pluggar 12 timmar om dagen, lärarna rekommenderar 8 om dagen men du kan ju klara dig med 3-4 timmars plugg om dagen och ändå få hyfsat betyg om du har bra studieteknik och lätt för att lära dig - skulle tro det gäller för psykolog vs. socionom också.(för att inte gå in på diskussionen om hur olika yrken det är osv osv.)
    Ehm, jag har känt några som pluggat jurudik också. Jag fick veta en sak som du bör ta fasta på: Det finns två sorters människor på juristlinjen, de som har kontakter och de som inte har det. De som har kontakter kan ta det relativt soft och behöver inte ha toppbetyg, de kan få jobb genom sina kontakter. De som inte har kontakter behöver toppbetyg för att ens ha en chans.

Vet inte om det stämmer i nuläget, men det kan vara värt att ta reda på det innan man börjar softa med studierna.
  • Dorian Ertymexx
    snillis skrev 2009-09-03 12:37:37 följande:
    Jag är både socialpedagog och jurist och det är som natt och dag.Det var verkligen semester att läsa till socialpedagog jämfört med justistutbildningen då jag läste jämt typ.Men för mig är det självklart att läsa när man valt att plugga - det är ju liksom hela grejen - att lära sig nya saker - annars har man som missuppfattat vad det innebär med en utbildning
    Va? Är inte utbildning bara något man ska ta sig igenom för att få en saftigare lön, menar du? ;D
  • Dorian Ertymexx
    Hedi skrev 2009-09-03 12:46:30 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:35:30 följande:
    Det beror ju pa vad man vill forska i, om du vill forska i medicin är det ju bra om du läst till läkaren först.
    I så fall bör de instifta en egen utbildning för det. Alternativt är meningen att man ska ha jobbat med patienter inom rätt område, och då är det ju återigen en hit om man inte varit en empatilös, uttråkad och sociofobisk person.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:01:33 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:27:29 följande:
    För att den höga lönen är en bidragande faktor till att han trivs med jobbet?
    Fast det är en sned logik - då borde ju trista, dåliga jobb locka med högre lön, snarare än motsatsen. Städare, busschaffisar, McD-anställda borde få seriösa löner så att de kan trivas med jobbet. Men så är det ju inte idag.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:02:32 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:30:21 följande:
    Just Du har inte känt av den, vilket inte innebär att den drabbat andra.
    Jag känner måååånga som har varit, eller är, utbrända. Ingen av dem har pratat om någon liknande upplevelse. Det betyder förstås inte att den inte finns, men jag vill mena att korruptionen är något ovanligt.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:11:51 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:35:30 följande:
    Du gör en godtycklig bedömning här som du tar för sanning, nämligen att alla som pluggar till läkare ska vilja jobba med människor.Läkarutbildningen kan som konstaterat även utgöra bas för annatoch väljer man då en annan inriktning är det inte per automatik fel på en som person.Du verkar se ner på människor med låg social förmåga, i denna kontext antar jag dock att det är AT tjänstgöringen du menar skulle kunna få negativa konsekvenser för patienterna. Åas pågår ju en AT ytterst begränsad tid.
    Jag menar att det är något fundamentalt fel om vi har en yrkeskår där social kontakt är essentiellt, och där majoriteten inte vill ägna sig åt det som den absoluta majoriteten ska ägna sig åt - just social kontakt med patienter.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:16:01 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:37:38 följande:
    En sak kommer man aldrig ifrån och det är att pengar inte bara är pengar i bemärkelsen materiell standard och flärd.Pengar betyder olika saker för olika människor och är en väsentlig del av vägen i de flesta mer omfattande målsättningar.Kort sagt, det kan finnas många anledningar till att vilja tjäna bra med pengar och att avskriva el. tänka nedlåtande om ngn som har den ambitionen tycker jag är fyrkantigt och fördomsfullt.
    Kanske. Men vi är på FL, fördomarnas hemvist, och efter alla de fördomar jag hört om folk som INTE är höginkomsttagare känner jag mig föga manad att ursäkta mig för denna eventuella fördom faktiskt...
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:17:26 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:57:55 följande:
    Meningen med läkarutbildningen är att tillhandahålla en lång, gedigen utbildning i medicin.Inte att hålla handen på sina medmänniskor.
    Det ena hör det andra till. Ett gott bemötande och en tillit till vårdgivaren är otroligt viktigt både för patientens trygghet och förmågan att läka. Det ligger mycket psykologi i medicin.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-03 13:23:58 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:11:08 följande:
    Ingen håller med dig mer än jag här.Tycker det borde finnas fler kriterier för lön än en hög utbildningsgrad, städare ex. är oerhört underbetalda med tanke på hur mkt de belastar sina kroppar.Åas verkar ju ex. metallarbetare och hantverkare ha ganska bra betalt med tanke på att de saknar lång utbildning.Tyvärr är det ju också så att skillnaderna är stora mellan traditionellt manliga och kvinnliga sektorer.
    Absolut. Jag blir alltid full i skratt när marknadsliberaler börjar tjattra om att det är utbildning som avgör lön. Gymnasielärare pluggar genomgående längre än de flesta ekonomer och ingenjörer, men får mycket lägre lön. Då kommer nästa ursäkt, att det är tillgång och efterfrågan som gör skillnad. Vilket det inte heller är, då det periodvis är stor brist på utbildade lärare, utan att lönen går upp. Och då kommer nästa bit in, att det är skillnad på privata kontra offentliga arbetsgivare, men privatanställda lärare tjänar inte heller så fasligt mycket mer (och hur kunde de göra det, när privata intressen ska göra vinst utöver alla kostnader som offentliga skolor har).

Summa summarum - det finns ett statustänk om vilka som ska ha hög lön. Manliga chefsjobb och ekonomiska yrken ska tjäna bra, kvinnliga omvårdande och undervisande yrken ska tjäna dåligt. Allt annat är bara tomt pladder. Utbildning, tillgång/efterfrågan och arbetsgivare är nästan totalt irrelevant i frågan.
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...