Inlägg från: bifnaked |Visa alla inlägg
  • bifnaked

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

Eisa skrev 2009-09-02 17:42:07 följande:
    Jag fattar inte folk som läser flera hundra sidor i veckan bara för att de går på högskola. Hört talas om att lyssna till föreläsningarna istället liksom? Nähä.
    Haha :)
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:34:43 följande:

Tvärtom, faktiskt. Har lång utbildning bakom mig. Problemet ligger i vad man får hög lön för - de jobb jag trivs med kommer jag aldrig få hög lön för. Nu skiter jag i min egen lön, jag har hellre ett jobb jag trivs med än en fet lön som jag inte har glädje av om jag lider på arbetsplatsen, men problemet är ju just att många gnäller om sina jobb just för att försöka rättfärdiga sina höga löner. Jag menar, måste man ha så hög lön som ekonom för att det är så jobbigt kanske man skulle valt något annat istället. :P
    Sant.
    Åas skulle dett tecken att det arbete jag lägger ner inte värderas tillräckligt i samhället påverka min trivsel på arbetsplatsen.
    Att just jag värderar mitt yrke är viktigt, men det räcker inte.
    Jag vill även bli värderad på minst ett av följande sätt;
    genom adekvat lön, verbalt och/eller i bemötandet av min person.
    Detta tror jag är både djupt mänskligt och sunt.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:37:02 följande:

Tydligen inte, om många läkare hellre vill fly in i labb än jobba med människor! Det är väl ett ganska tydligt tecken på att man inte tänkt igenom varför man väljer ett yrke! Blir man läkare KOMMER man att jobba med folk, i alla fall ett tag, vill man inte jobba med folk ska man inte bli läkare. Man kan utbilda sig till labbassistent istället, till exempel, eller kemist. Men de jobben har ju just inte samma status och lön som en läkare har.
    Hm fast jag tror att man kan jobba bra med människor fast det kanske inte är vad man allra helst vill.
    Jag var en superduktig pers ass- den bästa!
    Jag överdriver inte, folk bönföll mig att stanna kvar.

"Tydligen inte, om många läkare hellre vill fly in i labb än jobba med människor!"

Ja, herregud.
    Forskare är onda, onda människor som inte är ett dugg intresserade av de ämnen de undersöker.
    Faktum är att de har sådan total brist på empati att de i princip skulle kunna forska på hur tarmsystemet påverkas av att man äter sin egen avföring bara för att få slippa Möta Patienter! (Hua)

Det har aldrig slagit dig att det råder en enorm konkurrens inom forskningen, med de problem det innebär att ens försöka få en tjänst, anslag osv?
    En läkarutbildning kanske helt enkelt är konkurrenskraftig?

Själv tycker jag det låter som en dröm att få forska, har alltid hållt på
    med mina egna projekt och undersökningar.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:43:00 följande:

Heh, den dag jag säger att jag är ens god kan du gå och köpa sprayfärg för korset i taket. ;)Notera att jag satte citationstecken på "god" i inlägget. Jag tror inte på koncept som god och ond.
    Fast det låter faktiskt i flera kommentarer i inläggen som att du köpt konceptet "bra människor behöver bara lite pengar" rätt hårt!
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:27:29 följande:

Nej, givetvis kan han trivas med sitt liv. Men om han trivs, varför kräver han då så hög lön jämfört med andra, som också har det slitigt och ansvarsfullt, men som gillar sitt jobb? Som sköterskor, till exempel?Jag känner mig ekonomiskt oberoende så länge jag har en OK inkomst. Jag har inte så höga krav, så jag är rätt lättillfredställd på det planet. Inte alla är det, och det kräver jag heller inte att alla ska vara.Jag är cynisk när det kommer till småföretag. De ska ha höga skatter, det tycker jag faktiskt, men de ska å andra sidan ha samma trygghetssystem som alla andra - och där brister det idag. Jag tror att både de och samhället skulle må bättre av att de får ta del av skyddsnäten än att de inte får det men har lägre skatter. Men det är vad jag tror.
    För att den höga lönen är en bidragande faktor till att han trivs med jobbet?
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:30:21 följande:

Jag har varit utbränd, men någon andlig korruption har jag inte känt av. Snarare tvärtom, skulle jag säga, det var en smärtsam och långvarit process, men den renade mig mycket från gammal skit. Jag slutade vara bitter och besviken och blev istället mer arg och proaktiv. För mig var det en väckarklocka.
    Just Du har inte känt av den, vilket inte innebär att den drabbat andra.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:35:30 följande:

Löjla dig inte. Jag skrev ingenstans att forskare är dåliga människor. Men vill man forska ska man kanske inte i första hand bli läkare. Det finns andra utbildningar där du kan jobba med forskning.Tro mig, hade du känt de som jag kände som ville bli läkare men som inte vill jobba med människor hade du också blivit nervös. Vi talar om folk med god bildning men med väldans låg social förmåga. Och hade du träffat så många läkare som jag gjort hade du också förstått varför det är skitbra att de gjort om intagningssystemet. Det ska förhoppningsvis göra att det blir fler socialt kompetenta läkare där ute i framtiden.
    Du gör en godtycklig bedömning här som du tar för sanning, nämligen att alla som pluggar till läkare ska vilja jobba med människor.
    Läkarutbildningen kan som konstaterat även utgöra bas för annat
    och väljer man då en annan inriktning är det inte per automatik fel på en som person.

Du verkar se ner på människor med låg social förmåga, i denna kontext antar jag dock att det är AT tjänstgöringen du menar skulle kunna få negativa konsekvenser för patienterna. Åas pågår ju en AT ytterst begränsad tid.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:37:38 följande:

Jag tycker inte att pengar är en bra drivkraft, vare sig för ett yrkesval eller i ett samhälle i stort. Och det står jag för. Huruvida man är en bra eller dålig människa beror ju sedan på långt mer än hur pengakåt man är; men jag känner inte många som är pengakåta som samtidigt är bra lyssnare, empatiska medmänniskor och som vill ha en karriär för att de är bra på jobbet eller tror sig kunna göra nytta för andra, om du förstår vad jag menar. De finns, men de är få.
    En sak kommer man aldrig ifrån och det är att pengar inte bara är pengar i bemärkelsen materiell standard och flärd.
    Pengar betyder olika saker för olika människor och är en väsentlig del av vägen i de flesta mer omfattande målsättningar.
    Kort sagt, det kan finnas många anledningar till att vilja tjäna bra med pengar och att avskriva el. tänka nedlåtande om ngn som har den ambitionen tycker jag är fyrkantigt och fördomsfullt.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 12:57:55 följande:

I så fall bör de instifta en egen utbildning för det. Alternativt är meningen att man ska ha jobbat med patienter inom rätt område, och då är det ju återigen en hit om man inte varit en empatilös, uttråkad och sociofobisk person.
    Meningen med läkarutbildningen är att tillhandahålla en lång, gedigen utbildning i medicin.
    Inte att hålla handen på sina medmänniskor.
  • bifnaked

Dorian Ertymexx skrev 2009-09-03 13:12:49 följande:

Jag känner måååånga som har varit, eller är, utbrända. Ingen av dem har pratat om någon liknande upplevelse. Det betyder förstås inte att den inte finns, men jag vill mena att korruptionen är något ovanligt.
    Ok, jag har sett människor med ett bemötande och attityd mot vårdtagare och yrket i sig som jag kan beteckna som fasansfullt, vilket ibland även åtföljts av lika fasansfulla handlingar. Jag pratar om människor som blivit bittra och besvikna över sina yrkesval och arbetssituation, om utbrändhet är en del av problemet låter jag vara osagt.
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...