Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Är det sant som de säger om Universitet /högskola...

bifnaked skrev 2009-09-01 22:57:10 följande:
    Absolut. Däremot misstror jag starkt människor som säger att maninte kan få både ett jobb man trivs med och en bra lön.Verkar mest vara människor med lägre utbildning ochsmå ekonomiska medel som anser det.
    Tvärtom, faktiskt. Har lång utbildning bakom mig. Problemet ligger i vad man får hög lön för - de jobb jag trivs med kommer jag aldrig få hög lön för. Nu skiter jag i min egen lön, jag har hellre ett jobb jag trivs med än en fet lön som jag inte har glädje av om jag lider på arbetsplatsen, men problemet är ju just att många gnäller om sina jobb just för att försöka rättfärdiga sina höga löner. Jag menar, måste man ha så hög lön som ekonom för att det är så jobbigt kanske man skulle valt något annat istället. :P
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-01 23:08:22 följande:
    Ngn har skrivit här att de flesta vill bli läkare och psykologer pga av if örsta hand pengar och status, vilket du höll med om. Que??De flesta av dess älskar alltså inte själva sitt yrke?Detta är helt rabiat för mig, i synnerhet som dessa jobb inte ens är särskilt välbetalda om man jämför med advokater, högt uppsatta tjänstemän i privat sektor etc.
    Tydligen inte, om många läkare hellre vill fly in i labb än jobba med människor! Det är väl ett ganska tydligt tecken på att man inte tänkt igenom varför man väljer ett yrke! Blir man läkare KOMMER man att jobba med folk, i alla fall ett tag, vill man inte jobba med folk ska man inte bli läkare. Man kan utbilda sig till labbassistent istället, till exempel, eller kemist. Men de jobben har ju just inte samma status och lön som en läkare har.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-01 23:11:33 följande:
    Vet du btw vad som mer "korrumperar?"Att ha ett slitigt, underbetalt yrke i många långa år.Har jobbat tillräckligt inom vården och barnomsorgen för att se vad sådant gör med många människor.
    Nej, det sliter ut. Sliter ut är inte samma sak som korrumperar.
  • Dorian Ertymexx
    jaghopparhögt skrev 2009-09-02 00:08:00 följande:
    Klart mycket vill ha mer, alla vill ha mer. Det är naturligt.
    Kanske. Men naturligt är inte samma sak som bra. Det är naturligt att slå någon man är arg på på käften, naturligt att i grupp våldta om man känner sig utsatt och pressad, naturligt att hitta en grupp man kan skylla allt på i dåliga tider och leka pogromer med dem. Allt det är naturligt, men ingen skulle uppmuntra eller försvara det för det. Girighet är inte en positiv egenskap, vad Gordon Gecko än övertygade folk om på åttiotalet.
  • Dorian Ertymexx
    puss skrev 2009-09-02 11:25:07 följande:
    ett praktexempel på hur man kan ge sin knapra tillvaro lite glitter!!"jag är fattig, men det är ju bara för att jag är GODARE än dom andra"....
    Heh, den dag jag säger att jag är ens god kan du gå och köpa sprayfärg för korset i taket. ;)

Notera att jag satte citationstecken på "god" i inlägget. Jag tror inte på koncept som god och ond.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-02 17:39:21 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:31:51 följande:
    Sant och du pekar på ngt viktigt här- de kulturkrockar som sker och som jag ser det sker från bägge sidor! Själv är jag uppväxt i en oerhört bonnig småstad och har lidit sviterna av att inte passa in i arbetarkulturen på nära håll ;)Var ex inte sportig utan satt alltid med näsan i böcker.Var tidigt mkt verbal och intresserad av att diskutera och analysera allt inom samhällsvetenskap och humaniora, dessutom var (är) jag mkt konstintresserad.När jag var 15 flyttade jag och har aldrig sett tillbaka.Exemplet du nämner med hatthyllan, var glad att du "bara" blev utfryst!Snobbar i de övre samhällsskikten brukar iaf dra sig för att öppet håna, ngt man inte direkt kan säga om arbetarklassen.
    Jag vet. Men det här var mer övre medelklass eller lägre överklass, det var inte brats eller stekare. Men hur skarpa klassklyftorna ändå var slog mig väldigt mycket med häpnad. Skittrist. :/

Haha, du låter mer som mig alltså. ;)
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-02 17:28:53 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:27:05 följande:
    Med ekonomisk frihet menar jag frihet att styra sin tillvaro så att man mer lever som man vill leva än som man måste.Helt enkelt inte behöva oroa sig för att marginalerna inte räcker till för att bo där jag trivs, ha tid för återhämtning och kunna ägna mig åt mina barn samt intressen som är viktiga. Att ha buffert och bra försäkringar mot oförutsedda händelser.Kunna uppleva omväxling i tillvaron genom att ex. resa.Min bild av lycka är helt enkelt att ha en hög livskvalité utan att behöva tänja på marginalerna!Att vara ekonomiskt oberoende skulle vara skönt av de enkla skäl att jag dels ogillar att bli bestämd över, dels är intresserad av att bedriva egna projekt såsom konst och undersökningar av olika slag (lite flummigt) och det skulle vara roligt att kunna göra det och på så vis kunna lämna ngt efter sig! :)Ditt exempel med VD:n är lite snävt tycker jag.Bara för att just Du inte skulle trivas med hans liv så måste inte Hanvara ngn som enbart är slav under de normer samhällets övre skikt byggt. Fördomar och illvilja finns f.ö i alla samhällsskikt, inte minst bland arbetarklassen som rasar då man vill sänka skatten för småföretagare. De har det liksom så jäkla bra, glider bara runt på en räkmacka! Nej, höga skatter och bra trygghetssystem ska det vara, punkt slut. Vilket givetvis gynnar arbetarkklassen allra mest.Kort sagt; alla samhällsgrupper vill att samhället styrs så just de har det så bra som möjligt.
    Nej, givetvis kan han trivas med sitt liv. Men om han trivs, varför kräver han då så hög lön jämfört med andra, som också har det slitigt och ansvarsfullt, men som gillar sitt jobb? Som sköterskor, till exempel?

Jag känner mig ekonomiskt oberoende så länge jag har en OK inkomst. Jag har inte så höga krav, så jag är rätt lättillfredställd på det planet. Inte alla är det, och det kräver jag heller inte att alla ska vara.

Jag är cynisk när det kommer till småföretag. De ska ha höga skatter, det tycker jag faktiskt, men de ska å andra sidan ha samma trygghetssystem som alla andra - och där brister det idag. Jag tror att både de och samhället skulle må bättre av att de får ta del av skyddsnäten än att de inte får det men har lägre skatter. Men det är vad jag tror.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-02 17:42:41 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:37:43 följande:
    Jag skulle nog se att det sker en slags andlig korrumption, där bitterhet och besvikelse tom får gå ut över den kontrakterade yrkesetiken.
    Jag har varit utbränd, men någon andlig korruption har jag inte känt av. Snarare tvärtom, skulle jag säga, det var en smärtsam och långvarit process, men den renade mig mycket från gammal skit. Jag slutade vara bitter och besviken och blev istället mer arg och proaktiv. För mig var det en väckarklocka.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-02 17:49:15 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:34:43 följande:
    Sant.Åas skulle dett tecken att det arbete jag lägger ner inte värderas tillräckligt i samhället påverka min trivsel på arbetsplatsen.Att just jag värderar mitt yrke är viktigt, men det räcker inte.Jag vill även bli värderad på minst ett av följande sätt;genom adekvat lön, verbalt och/eller i bemötandet av min person.Detta tror jag är både djupt mänskligt och sunt.
    Alltså givetvis behöver man få höra att man är en vital del av organisationen ("flocken"). Det är något som många chefter och ledare missar. De tror att folk bara är produktionsenheter som ska vara tacksamma för att de får lön liksom. Litet störd syn som på sikt skadar både arbetarna men också företaget/enheten. Sett det hända, tyvärr.
  • Dorian Ertymexx
    bifnaked skrev 2009-09-02 17:59:40 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:37:02 följande:
    Hm fast jag tror att man kan jobba bra med människor fast det kanske inte är vad man allra helst vill.Jag var en superduktig pers ass- den bästa!Jag överdriver inte, folk bönföll mig att stanna kvar."Tydligen inte, om många läkare hellre vill fly in i labb än jobba med människor!"Ja, herregud. Forskare är onda, onda människor som inte är ett dugg intresserade av de ämnen de undersöker.Faktum är att de har sådan total brist på empati att de i princip skulle kunna forska på hur tarmsystemet påverkas av att man äter sin egen avföring bara för att få slippa Möta Patienter! (Hua)Det har aldrig slagit dig att det råder en enorm konkurrens inom forskningen, med de problem det innebär att ens försöka få en tjänst, anslag osv?En läkarutbildning kanske helt enkelt är konkurrenskraftig?Själv tycker jag det låter som en dröm att få forska, har alltid hållt påmed mina egna projekt och undersökningar.
    Löjla dig inte. Jag skrev ingenstans att forskare är dåliga människor. Men vill man forska ska man kanske inte i första hand bli läkare. Det finns andra utbildningar där du kan jobba med forskning.

Tro mig, hade du känt de som jag kände som ville bli läkare men som inte vill jobba med människor hade du också blivit nervös. Vi talar om folk med god bildning men med väldans låg social förmåga. Och hade du träffat så många läkare som jag gjort hade du också förstått varför det är skitbra att de gjort om intagningssystemet. Det ska förhoppningsvis göra att det blir fler socialt kompetenta läkare där ute i framtiden.
Svar på tråden Är det sant som de säger om Universitet /högskola...