bifnaked skrev 2009-09-02 17:28:53 följande:
Dorian Ertymexx skrev 2009-09-02 11:27:05 följande:
Med ekonomisk frihet menar jag frihet att styra sin tillvaro så att man mer lever som man vill leva än som man måste.Helt enkelt inte behöva oroa sig för att marginalerna inte räcker till för att bo där jag trivs, ha tid för återhämtning och kunna ägna mig åt mina barn samt intressen som är viktiga. Att ha buffert och bra försäkringar mot oförutsedda händelser.Kunna uppleva omväxling i tillvaron genom att ex. resa.Min bild av lycka är helt enkelt att ha en hög livskvalité utan att behöva tänja på marginalerna!Att vara ekonomiskt oberoende skulle vara skönt av de enkla skäl att jag dels ogillar att bli bestämd över, dels är intresserad av att bedriva egna projekt såsom konst och undersökningar av olika slag (lite flummigt) och det skulle vara roligt att kunna göra det och på så vis kunna lämna ngt efter sig! :)Ditt exempel med VD:n är lite snävt tycker jag.Bara för att just Du inte skulle trivas med hans liv så måste inte Hanvara ngn som enbart är slav under de normer samhällets övre skikt byggt. Fördomar och illvilja finns f.ö i alla samhällsskikt, inte minst bland arbetarklassen som rasar då man vill sänka skatten för småföretagare. De har det liksom så jäkla bra, glider bara runt på en räkmacka! Nej, höga skatter och bra trygghetssystem ska det vara, punkt slut. Vilket givetvis gynnar arbetarkklassen allra mest.Kort sagt; alla samhällsgrupper vill att samhället styrs så just de har det så bra som möjligt.
Nej, givetvis kan han trivas med sitt liv. Men om han trivs, varför kräver han då så hög lön jämfört med andra, som också har det slitigt och ansvarsfullt, men som gillar sitt jobb? Som sköterskor, till exempel?
Jag känner mig ekonomiskt oberoende så länge jag har en OK inkomst. Jag har inte så höga krav, så jag är rätt lättillfredställd på det planet. Inte alla är det, och det kräver jag heller inte att alla ska vara.
Jag är cynisk när det kommer till småföretag. De ska ha höga skatter, det tycker jag faktiskt, men de ska å andra sidan ha samma trygghetssystem som alla andra - och där brister det idag. Jag tror att både de och samhället skulle må bättre av att de får ta del av skyddsnäten än att de inte får det men har lägre skatter. Men det är vad jag tror.