• Vill Ha Liten 83

Pergotime trots egen ägglossning

Hej! Jag har precis avslutat min första pergokur och på tisdag ska jag på vul.
    Har försökt blivid gravid i 2,5 år snart och har egen ägglossning. Nu är det lite drygt ett dygn med spänd väntan, jag hoppas också att jag kommer känna av ägglossningen som jag aldrig gör annars.

• Vill Ha Liten 83

Nu har jag precis gjort VUL och jag hade 2 st äggblåsor. En på 13 mm, en på 15 mm. Vet inte om det är särskilt mycket, men läkaren verkade nöjd och förklarade att jag kommer ha ägglossning mellan dag 17-18, alltså mellan lördag och söndag. Tror de skulle va ca 25 mm då. Nu ska jag bara hålla tummarna!

• Vill Ha Liten 83

Efter att min läkare sett mina äggblåsor så sa han att ägglossningen skulle komma på dag 18 istället för 14. Han rekommenderade att börja ha sex ca 2 dar innan, för spermierna kan ju "vänta" på ägget upp till 2 dagar? men ägget kan ju inte vänta på spermierna.

Nu visade det sig att jag fick mens på dag 28 istället för dag 32 som han beräknade, så denna gång sexar vi till det från dag 12 och minst varannan dag till ca dag 18.
    Denna månad är jag pergofri men ska ligga i ändå ; )

• Vill Ha Liten 83

Jag har idag tagit sista tabletten i andra kuren, enkeldos.
    Ska inte in på VUL denna gång, eftersom allt såg så bra ut förra gången med samma dos. Så nu är det bara att mysa till det lite och hålla tummarna! Det kanske blir 31 försöket som funkar! : )

• Vill Ha Liten 83

Nej, för guds skull. Vi har bara käkat pergo 2 gånger. Jag menade att det är 31 menstrationscykler sen vi startade våra försök att få barn. Och att det kanske är det försöker som lyckas : )

Vi får också endast prova pergo i 3 månader, funkar inte det så blir det IVF för oss också.

• Vill Ha Liten 83
    bubblan79 skrev 2009-11-07 14:44:50 följande:
    Ja jag tänkte väl det haha gud vilket knepig läkare.. jaha usch hur orkar du räkna månader? de orka jag nog bara det första halvåret sen kändes det bara jobbigt.. slutade med ältester och allt och nu kör vi bara på som vanligt.. det som är jobbigt nu tycker jag är att förhoppningarna växer så grymt när man äntligen fått börja behandling och man kommer nog bli väldans besviken nu när mensen kommer.. innan så har vi vetat att det inte tar sig så man har inte behövt tänka på symptom eller gravtest eller nåt utan man vet att mensen kommer.
    Jag försöker att inte tänka på det alls. Men det är inte det lättaste...
    Jag vet att det är 31 försök just för att jag varje månad noterar datum för mens osv här på min fl-sida. Skitbra! :)
    Nu är jag i väntan på BIM och jag har verkligen ont av ägglossningen (ömma bröst, ont i ljumsken typ och idag lite blod i toaletten...)
    Bara 11 dagars väntan kvar, sen vet jag om det bara är och kämpa vidare eller inte :)
  • Vill Ha Liten 83
    bubblan79 skrev 2009-11-14 20:43:48 följande:
    usch då blöder du vid äl.. du kanske har en nidblödning?
    Det tänkte jag också först, men det måste vara för tidigt för nidblödning?
    För enligt vad jag läst här på familjeliv så kan den komma mellan 5-7 dagar efter ägglossningen?
    Nu vet jag ju inte exakt när jag faktiskt hade ägglossning, men jag tror den var i förrgår... På dag 15.
  • Vill Ha Liten 83

Om det skulle vara ägglossningsblödning, är det vanligt att ha som mensvärk också?
    Idag är andra dagen jag blöder, det är som ibörjan av mensen, innan det forsar till :) Plus att jag har mensvärk idag, hade det igår kväll också. (plus att mina bröst fortfarande är väldigt ömma...4-e dagen de är det...)
    Idag är jag på dag 18, det känns som att ägglossningsblödning är för sent. En ev. nidblödning är för tidig. Mensen är det på tok för tidigt för.
    Det kan väl inte vara missfall eftersom ägget inte borde ha kunnat fästs än.
    Kan det vara en vanlig mellanblödning, och isåfall vad är det som orsakar sånt?

Ursäkta att jag frågar så mycket, men det känns som att ni har bra erfarenheter att dela av er med. Har inte detta gått över om ca 2 dagar så ringer jag fert.kliniken och rådgör med dem. Är jag tjatig så kan ni bara ignorera mig :)

• Vill Ha Liten 83
    kantarellkisse skrev 2009-11-15 16:26:40 följande:
    Vill Ha Liten 83 skrev 2009-11-15 13:07:49 följande:
    Jag brukar även normalt börja värka hela perioden fram till mens från ägglossning. Inte så mycket att det stör, utom just när jag tagit hormoner (det är förbaskat väl att jag inte förväntas ha sex genom denna smärta) - då är ägglossningssmärtan lika intensiv som mensvärken senare. Och den tar många dagar innan den börjar dala. Jag har inte blött så mycket runt ägglossning, bortsett från när katetern gick mot livmoderväggen vid en av mina inseminationer... Och nej, det har inte varit någon skillnad mellan de gånger jag blivit gravid och när jag inte blivit det...
    Idag är det 5-e dagen jag har blödning...
    Igår ringde jag fert. kliniken och dem sa att det inte kan vara mens eftersom det började på dag 17. Troligtvis är det så att jag fått ägg av pergon som inte har släppt när de skulle. Det skulle tydligen vara en orsak till att jag blöder.
    Men på måndag ska jag komma in och göra ett VUL, då vet de den riktiga orsaken... Måste erkänna att jag är lite nervös, tycker inte om när kroppen inte beter sig som den brukar...
Svar på tråden Pergotime trots egen ägglossning