• Dreamy88

Är så rädd - stor bebis:(

Jag har åkt på havandeskaps förgiftning och dom har försökt sätta igång mig.
    Så låg inne 3 nätter förra veckan, provade gel 3 ggr. Det hjälpte, men inte tillräckligt mycket. Så kunde inte få dropp och fick bara pinvärkar.

Åkte tillbaks idag för jag hade tid för ul.
    Fick då reda på att bebis nästan väger 5kg redan!!!
    Jag har visserligen gått 4 dagar över tiden, men ändå!!

Bebisen mår bra och får näring och allt det där iaf, så det är ju super..
    Men nu vill dom inte låta mig gå mycket längre pga bebisens storlek.
    Så på torsdag ska jag tillbaks, då ska dom försöka ta mitt vatten..
    Jag är super nervös. Ungen hinner ju växa lite mer tills dess med ju!!:(

Någon som har erfarenhet av att föda stora barn?? BRA erfarenheter, som kan lugna mig lite. För jag är helt knäckt alltså!

• Svar på tråden Är så rädd - stor bebis:(
  • Psykoangel

min dotter vägde 4kg när hon föddes iofs hade jag ingen aning hur stor hon var innan men jag kan ärligt säga att jag kände inte av det så mycket..för när krystvärkarna väl startade så var det enda jag tänkte på att krysta och ta i för kung o fosterland!

Men om du är så rädd och nervös så kanske du skulle diskutera snitt?

vet inte om det hjälpte nått av att jag skrev men jag hoppas det går bra ialf och som sagt pratar med läkarn/bm om din oro så ska du se att dom gör det bästa för att det ska bli så pass bra upplevelse för dig som möjligt..och att det ska gå så "lätt" som möjligast för dig och barnet..

kram

• Dreamy88
    Psykoangel skrev 2009-08-24 17:43:52 följande:
    min dotter vägde 4kg när hon föddes iofs hade jag ingen aning hur stor hon var innan men jag kan ärligt säga att jag kände inte av det så mycket..för när krystvärkarna väl startade så var det enda jag tänkte på att krysta och ta i för kung o fosterland!Men om du är så rädd och nervös så kanske du skulle diskutera snitt?vet inte om det hjälpte nått av att jag skrev men jag hoppas det går bra ialf och som sagt pratar med läkarn/bm om din oro så ska du se att dom gör det bästa för att det ska bli så pass bra upplevelse för dig som möjligt..och att det ska gå så "lätt" som möjligast för dig och barnet..kram
    Jo tack för ditt svar :)..
    Men jag pratade med dom. Men dom sa bara åt mig att inte vara så rädd, att det kommer gå bra. Och att dom vill testa allt dom kan innan dom gör snitt.
    För dom vill verkligen helst inte göra det där. :(
    Och egentligen vägrade jag göra snitt. För är väldigt för att föda vaginalt, men nu när jag fick reda på att lill*n inte är så jäkla liten så började jag överväga det, men inte doktorerna:(
  • Psykoangel

Alltså det är väldigt lätt för läkarna att säga att man inte ska vara rädd,men alltså jag tycker du har rätt o känna oro speciellt om du är förstföderska. förstå ju oxå att dom helst inte vill snitta pga av många andledningar.

När det väl kommer till förlossning stadiet så försök andas ut och tänka positivt. läkarna gör ju som sagt allt dom kan för att det ska bli så bra för alla iblandade men speciellt för dig!

jag fick ju en chock när läkarn sa att min dotter vägde 4 kg,jag bara gapade o kunde inte alls tror det då hon fortfarande såg såå liten ut! jag födde helt naturligt ändå, dvs ingen bedövning eller så. hade 50/50 lustgas/syre när krystvärkarna började göra ont men fick snabbt ta bort den då jag började hypeventilera och det började sticka i armar o ben... jag gick från 5 cm till fullt öppen på 30 min och efter 15 min krystningar var hon ute!

stark av dig att vilja föda vaginalt och tycker du ska hålla fast vid det så länge du känner att det känns rätt...

• Paddi

Förstår att du känner oro men det där med att uppskatta hur stor bebisen är... det är ingen exakt vetenskap. Säger absolut inte att det inte är rätt att bebisen väger 5 kg. Men jag var på ett tillväxtul förra grav då de uppskattade att bebisen skulle landa på ca 4,5 kg (detta var 3 veckor innan bf)... sedan gick jag över 12 dagar och var riktigt nervös. Ut kommer en liten tös på 3815 g

• isisisis

Bägge mina barn har varit stora.De har vägt 4,5 kg bägge två.
    Jag är 160 och väger 54 kg.

Det var jobbigt,sugklocka och jag sprack.

Men när man är mitt i det så är man så borta av smärta och själva upplevelsen att jag tror det hade kvittat om de vägt mindre.
    Man klarar av det iaf.
    På nåt sätt.

Jag har inget annat att jämföra med,men jag föder gäörna vaginalt igen.

Det är nog bara dumt att oroa sig i noödan,då spänner man sig bara
    Lycka till

• Dreamy88
    Psykoangel skrev 2009-08-24 18:00:03 följande:
    www.alltombarn.se/halsa/vara-barn-vagde-over-...hittade denna artiklen vet inte om det är nått som hjälper kanske=)
    Tack så fruktansvärt för dina svar :)
    Känns ju lite bättre faktiskt!! Och man får ju hoppas man får lika fin förlossning som du verkade få:)
    Ska väl inte förstora upp detta nu, men självklart sätter det sig när dom säger att man har så stor bebis i magen.
    Men osm vissa säger, bebisen kan vara mycket mindre än vad dom uppskattar där. Men samtidigt även större:P
  • Dreamy88
    Paddi skrev 2009-08-24 18:03:27 följande:
    Förstår att du känner oro men det där med att uppskatta hur stor bebisen är... det är ingen exakt vetenskap. Säger absolut inte att det inte är rätt att bebisen väger 5 kg. Men jag var på ett tillväxtul förra grav då de uppskattade att bebisen skulle landa på ca 4,5 kg (detta var 3 veckor innan bf)... sedan gick jag över 12 dagar och var riktigt nervös. Ut kommer en liten tös på 3815 g
    Oj, det var ganska stor skillnad det! Där hade dom jävligt fel iaf:) hehe..
    så kan det ju bli, vilket man hoppas på. Men sen kan det ju även gå åt andra hållet med lite otur ;).. Det hoppas jag absolut INTE på!
  • Mollie77

Jag födde vår sista på 4100 gram o måste säga att de kändes en del..Men de kommer säkert gå bra för dig.Vår lilla hade slagit upp armen oxå så de gjorde de klart värre,lycka till

Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • Limba

Jag har inte fött stora bäbisar men min mamma har. Jag vägde nästan 5 kg och mina bröder var oxå över 4 kg. Hon har haft jättelätta förlossningar och allt har gått bra, så lycka till.

Svar på tråden Är så rädd - stor bebis:(