• Dreamy88

Är så rädd - stor bebis:(

Jag har åkt på havandeskaps förgiftning och dom har försökt sätta igång mig.
    Så låg inne 3 nätter förra veckan, provade gel 3 ggr. Det hjälpte, men inte tillräckligt mycket. Så kunde inte få dropp och fick bara pinvärkar.

Åkte tillbaks idag för jag hade tid för ul.
    Fick då reda på att bebis nästan väger 5kg redan!!!
    Jag har visserligen gått 4 dagar över tiden, men ändå!!

Bebisen mår bra och får näring och allt det där iaf, så det är ju super..
    Men nu vill dom inte låta mig gå mycket längre pga bebisens storlek.
    Så på torsdag ska jag tillbaks, då ska dom försöka ta mitt vatten..
    Jag är super nervös. Ungen hinner ju växa lite mer tills dess med ju!!:(

Någon som har erfarenhet av att föda stora barn?? BRA erfarenheter, som kan lugna mig lite. För jag är helt knäckt alltså!

• Svar på tråden Är så rädd - stor bebis:(
  • Dreamy88
    Psykoangel skrev 2009-08-24 17:43:52 följande:
    min dotter vägde 4kg när hon föddes iofs hade jag ingen aning hur stor hon var innan men jag kan ärligt säga att jag kände inte av det så mycket..för när krystvärkarna väl startade så var det enda jag tänkte på att krysta och ta i för kung o fosterland!Men om du är så rädd och nervös så kanske du skulle diskutera snitt?vet inte om det hjälpte nått av att jag skrev men jag hoppas det går bra ialf och som sagt pratar med läkarn/bm om din oro så ska du se att dom gör det bästa för att det ska bli så pass bra upplevelse för dig som möjligt..och att det ska gå så "lätt" som möjligast för dig och barnet..kram
    Jo tack för ditt svar :)..
    Men jag pratade med dom. Men dom sa bara åt mig att inte vara så rädd, att det kommer gå bra. Och att dom vill testa allt dom kan innan dom gör snitt.
    För dom vill verkligen helst inte göra det där. :(
    Och egentligen vägrade jag göra snitt. För är väldigt för att föda vaginalt, men nu när jag fick reda på att lill*n inte är så jäkla liten så började jag överväga det, men inte doktorerna:(
  • Dreamy88
    Psykoangel skrev 2009-08-24 18:00:03 följande:
    www.alltombarn.se/halsa/vara-barn-vagde-over-...hittade denna artiklen vet inte om det är nått som hjälper kanske=)
    Tack så fruktansvärt för dina svar :)
    Känns ju lite bättre faktiskt!! Och man får ju hoppas man får lika fin förlossning som du verkade få:)
    Ska väl inte förstora upp detta nu, men självklart sätter det sig när dom säger att man har så stor bebis i magen.
    Men osm vissa säger, bebisen kan vara mycket mindre än vad dom uppskattar där. Men samtidigt även större:P
  • Dreamy88
    Paddi skrev 2009-08-24 18:03:27 följande:
    Förstår att du känner oro men det där med att uppskatta hur stor bebisen är... det är ingen exakt vetenskap. Säger absolut inte att det inte är rätt att bebisen väger 5 kg. Men jag var på ett tillväxtul förra grav då de uppskattade att bebisen skulle landa på ca 4,5 kg (detta var 3 veckor innan bf)... sedan gick jag över 12 dagar och var riktigt nervös. Ut kommer en liten tös på 3815 g
    Oj, det var ganska stor skillnad det! Där hade dom jävligt fel iaf:) hehe..
    så kan det ju bli, vilket man hoppas på. Men sen kan det ju även gå åt andra hållet med lite otur ;).. Det hoppas jag absolut INTE på!
  • Dreamy88
    Tjollabolla skrev 2009-08-24 19:44:14 följande:
    Sen måste jag säga att det är en enorm skillnad på 4 kg som många skriver om här och 5 kg. 4 kg är inte så stort idag...
    Nej men jag får inte göra snitt. Dom vill inte det?
    Så dom ska göra allt dom kan nu på torsdag då för att få igång det så jag får föda vaginalt. Vet inte hur dom tänker, men jag får förlita mig på dom. Dom vet väl bättre än jag.
  • Dreamy88
    Hannapanna72 skrev 2009-08-24 19:53:26 följande:
    Hej!

Fick för 15 månader sedan en kille på 5415 gram, 56 cm lång, Folke heter han. Det var på BF+7 han kom. På viktskattnings-UL skattades han till 4,4 kg :-/ För mig är detta barn nr 2. 

Det finns en del att läsa på nätet om överburenhet och stora bebisar. Det är inte helt okomplicerat men oftast går det ju jättebra- som i mitt fall tex . Jag svarar gärna på frågor om du undrar över ngt speciellt. 

Önskar dig stort lycka till med bebis och köp inga kläder i strl 50 el. 56
    Oj så du fick större än du trott ja! Ja, svårt att säga det där. Men jag är verkligen fruktansvärt nervös. Vet att det måste göras, men jag ser inte direkt fram emot det om vi säger så :( haha, har ju redan köpt massa kläder. SUCK:(
  • Dreamy88

Tack ska ni ha snälla ni :)

• Dreamy88
    Moa38 skrev 2009-08-25 16:44:11 följande:
    en gammal vän till mig beräknades få en stor bebis på över 5 kg och hon köpte större kläder, vagn etc. ut kommer en liten flicka på 2.7 kg. hela graviditeten och de UL hon gick på, hur kunde dom missa detta?? det undrar jagEn annan tjejkompis skulle ocå få en bebis på 5,5 kg men hon vägde "bara" 4400 när hon föddes. Alla hennes 3 barn har vägt från 4,4 och upp till 5. Gått hur bra som helst alla gångernaSå allt är en uppskattning.Mitt tredje barn beräknades väga mkt han med men vägde strax över 4 kg.Alla förlossningarna gick perfekt för oss och ingen blev sydd!!Lycka till
    TACK! Hehe.. Känns inte lite bra när du skriver så. Så många barn och att det gått så bra varje gång. Känns jätte upp piggande för mig just nu! Så tack :)
  • Dreamy88

vi och pyret skrev 2009-08-25 16:46:30 följande:

Hej, Min son vägde 4,5 kg och hade stort huvud=) Det gick jättebra. Jag syddes med två stygn (ett stygn på varje ställe ), vilket inte är något att tala om. Födde i gynläge, vilket fungerade för mig. Barnmorskan hade ju då också väldigt bra koll och kunde guida mig när jag fick krysta och inte med tanke på att spricka. Lycka till!
    Nej. Två stygn är ju faktiskt nära på ingenting det:) Det kan tom jag gå med på! Hehe.. Ja, för jag tänkte mig andra ställningar först. Men nu är jag rädd för att spricka så då måste ju den ställningen vara bäst, i och med som du säger - att barnmorskan har bättre koll då! Tack tack :)
  • Dreamy88

Ja vi får se.. I morgon gäller det - förhoppningsvis.
    Trodde ju det sist när jag fick gel också. Men det gav som sagt MEST bara pinvärkar, även om jag öppnade mig mer och så.
    MEn nu vill dom ju inte ge mer gel. Så har jag öppnat mig mer, var öppen 2,5 cm sist bara, så sätter dom väl dropp. Annars tar dom hål på hinnorna:)

• Dreamy88
    Beckah82 skrev 2009-08-26 09:55:56 följande:
    Lycka till imorgon!
    Tack tack:))
  • Dreamy88
    Loa skrev 2009-08-26 15:38:44 följande:
    Jag har fött ett barn på 5720g och det gick hur bra som helst!Lycka till - det kommer att gå bra
    Oj oj oj! Det var inte dåligt. Men klarar du det ska nog jag klara min 5kgs klump. Om inte dom mätt fel på ul så h*n är större än beräknat:P.. hehe.. Mja, går nog bra!
  • Dreamy88

Får se om dom tar mitt vatten och sätter igång mig på riktigt idag då.
    Nervös som tusan. För förlossningen i sig. Och att ungne är stor hjälper ju inte, men ska tänka på det ni skrivit här så kanske jag lugnar mig :)

• Dreamy88

Hon kom 01.04 den 28e.. Genom akut kejsar snitt då jag bara låg i pinvärkar hela dagen när dom försökte sätta i gång mig. Hon vägde 4770 och var 54 lång :)

Svar på tråden Är så rädd - stor bebis:(