Inlägg från: Lia och bäbisen |Visa alla inlägg
  • Lia och bäbisen

Sluta med napp, hur?

Vår dotter har varit väldigt nappig, men vi pratade med henne om att hon endast får ha napp då hon ska sova. (Hon är två). Sen är det att köra stenhårt, vara beredd att undanleda osv. Reglen hos oss är EN napp och ENDAST då hon sover. Inga undantag över huvudtaget. Man får inte lov att glömma nappar framme etc, för det är såklart alldeles för frestande för ett litet barn. Därefter kan jag tycka att det kanske är läge att ta bort nappen då man själv har lite ledigt, så att det kan få ta tid att somna på kvällen utan att behöva tvinga upp tidigt till dagis osv... Men jag vet inte, dit har jag inte heller kommit än! =)

• Lia och bäbisen
    Girly skrev 2009-08-23 00:16:11 följande:
    Vi pratade om det vid ett tillfälle att bara ha napp då hon ska sova, sortera bort överflödet nappar o hålla sig till en. Men många gånger, av lathet, så rinner det ut i sanden...
    Inte för att vara elak, men om man inte kan hålla sig till det man bestämt (speciellt om barnet har fått höra vad som ska gälla) så är inget sätt bra. Barnet kommer bli förvirrat och ledset och inte veta vad som gäller och när. HJälper det att gråta sig till nappen(godiset, leksaken etc.) eller inte?

BTW, stackars Tomten, det är nästan ett under att barn gillar honom så mycket med tanke på att han tvingar barnen att sluta med nappar, haha! =)
    Överväger om det är dags för dottern att ge sina i jul... Eller kanske blir det till en kompis bebis som förväntas ploppa ut strax innan jul...det hade varit nåt, hon ÄLSKAR bebisar!
  • Lia och bäbisen
    CCA skrev 2009-08-23 18:30:44 följande:
    När dottern (då 2,5år) skulle sluta med napp började vi prata med henne om det gasnka långt innan och hon fick önska en sak som hon skulle få. När det sedan var 1v kvar började vi räkna ner dagarna till sammans. När det väl blev dagen D fick hon själv lägga ner alla nappar och napppflaskor i en låda och ställa ut till rådjuren. På morgonen låg det bara en lappa i lådan som talade om att rådjuren tackade för napparna och att hon skulle titta på baksidan. På baksidan stod rutchkanan som hon hade önskat sig.Om man inte vill vara så drastisk å plocka bort alla nappar på en gång så hörde jag här omdagen om en som knöt fast en napp i ett av köksskåpen. Om barnet var nappsugen fick han helt enkelt stå vid skåpet i köket. Det dröjde inte många dagar innan kille tröttnade och slutade med napp.
    Haha, det där sista var lite roligt faktiskt! Men en bra idé tycker jag om problemet är napp under dagtid! För vår del är det natten och tuppluren på dagen som är kvar! Får se hur det går med det.
  • Lia och bäbisen

Nu försöker vi förresten att gå ett steg till....vår dotter ska sova i sin egen säng men har för vana att hamna i vår säng ändå då vi vill att hon ska sova en god natts sömn eftersom hon ska upp tidigt till dagis. Hellre får hon sova hos oss än att somna av utmattning flera timmar senare...

Iaf så har jag en ny idé som jag provade idag. Från o med nu får hon sova i vår säng UTAN napp, eller i sin egen säng MED napp. Kan tillägga att hon mycket väl förstår skillnaden så det är ingen direkt risk att hon blir förvirrad. Hon spenderade en halvtimme med att vandra från säng till säng, med och utan napp. Nu sover hon i sin egen MED napp. Men oavsett hur resultatet blir så är det en win-win situation för oss kan man ju säga! Vi vill ju att hon ska sova i sin egen säng, men också att hon slutar med napp. Så en av sakerna kan vi ju uppnå med detta, sen vilken det blir återstår ju att se!

• Lia och bäbisen
    Girly skrev 2009-08-29 16:59:48 följande:
    Åh detta har gått bättre än väntat.Dottern använder inte napp på dagarna alls o hon vet vart hennes nappskål är. Springer gärna dit med nappar som hon hittar i sitt rum.I går när mobilen ringde så låtsades jag att det var jultomten (det var syrran så hon kunde spela med ). Sa då till Wilma att tomten undrade om hon kunde skicka sina nappar till honom. Om hon gör det så ska hon få gå till leksaksaffären och köpa något fint och att han kommer på julafton.Det där med jultomten ligger ju ett tag framåt men det var egentligen det enda som låg nära till hands Hon väckte mig i morse o frågade om vi kunde åka o köpa ett kuvert som hon kan lägga napparna i. Hon avslutade med "vilken adress bor tomten på?" Så kort o gott så är det nog på god väg!
    ja, hon verkar ju utan tvekan redo! =) Kul att det går så bra, jag tror de känner sig "stora" också.
  • Lia och bäbisen
    Kiltis skrev 2009-09-05 00:47:24 följande:
    Jag är fortfarande helt förundrad men han slutade med napp alldeles självmant en kväll för ett tag sen.Vilken napp vill du ha frågade jag innan han skulle sova. Detta var strax innan han skulle fylla tre. Ingen napp mamma blev svaret. Var övertygad om att det bara var en nyck men han somnade utan napp även nästa dag. Nu har vi gömt alla nappar och han har inte nämnt någonting om nappar på över två veckor.Till saken hör att - även vi sagt att när det är dags för tomten att komma så ska tomten få ta alla hans nappar för att ge till små bebisar som behöver dem. I gengäld ska han få julklappar.
    Vilken duktig kille! Kan tänka mig att det är ganska ovanligt att de självmant lägger den nattetid! =) Vår dotter har nu sovit två HELA nätter utan nappe, kanonbra! Dock ska man antingen ligga brevid henne i en hel evighet, eller att hon ligger själv och somnar i vår säng. Men skiiiit samma, jag tycker hon är jätteduktig! Vid dagsvilar har hon den fortfarande, samt om hon inte somnar om mitt i natten utan den.
Svar på tråden Sluta med napp, hur?