• Girly

Sluta med napp, hur?

Äldsta dottern 3½ är som besatt av sina nappar. Från början så räckte det med en vid nattning men numera ska hon ha TRE stycken.
    Frågade henne lite snällt varför "en i munnen och två att lukta på".
    Minstingen bryr sig inte alls om napp tack o lov.

Vart vi än åker så tar hon med en väska med sin nappsamling, dvs. ca 20 stycken. Skulle vi däremot glömma en napp är läget katastrofalt, hon skriker sig hes och tårarna rinner...

Och varje kväll springer jag omkring som en dåre för att leta upp TRE nappar, hon lägger ju dom här o var, glömmer hos mormor o morfar etc.

Hur sjutton kan man få henne att sluta med napparna?

I närheten av där vi bor finns tex. ett nappträd där barn hängt sina nappar sen säkert 30 år tillbaka.

Men hur kan man göra för att det ska bli så pedagogiskt som möjligt?

• Svar på tråden Sluta med napp, hur?
  • Girly

Vi pratade om det vid ett tillfälle att bara ha napp då hon ska sova, sortera bort överflödet nappar o hålla sig till en. Men många gånger, av lathet, så rinner det ut i sanden...

• Girly

Haha, ja, det med köksskåpet var verkligen roligt!

Många bra tips för övrigt!

Idag bestämde vi oss för att hon inte skulle ha napp under dagen, och hon glömmer egentligen bort dom när hon pysslar med annat.

Funderar på det där med rådjuren också, men tror aldrig hon sett några (!) trots att vi bor i hus... Men man kan nog dra till med vilket djur som helst. Finns ett par saker som hon verkligen önskar sig!

• Girly

Åh detta har gått bättre än väntat.
    Dottern använder inte napp på dagarna alls o hon vet vart hennes nappskål är. Springer gärna dit med nappar som hon hittar i sitt rum.

I går när mobilen ringde så låtsades jag att det var jultomten (det var syrran så hon kunde spela med ). Sa då till Wilma att tomten undrade om hon kunde skicka sina nappar till honom. Om hon gör det så ska hon få gå till leksaksaffären och köpa något fint och att han kommer på julafton.

Det där med jultomten ligger ju ett tag framåt men det var egentligen det enda som låg nära till hands

Hon väckte mig i morse o frågade om vi kunde åka o köpa ett kuvert som hon kan lägga napparna i. Hon avslutade med "vilken adress bor tomten på?"

Så kort o gott så är det nog på god väg!

Svar på tråden Sluta med napp, hur?