• Ulli

Ni som har avlösare i hemmet till ert barn SE HIT!

Är det avlösare enligt LSS?

• Ulli
    pönz skrev 2009-08-19 18:27:05 följande:
    Ja eller enligt SoL också för den delen, det spelar ju ingen roll
    Det kan det göra, spela roll alltså. Enligt LSS står det specifikt i bla propositionen till LSS varför och när man har rätt till avlösning i hemmet samt att det finns många vägledande domar. Avlösning enligt LSS är i hemmet, avlösaren är i hemmet och avlöser dig i omvårdnadsarbetet för att du ska kunna gör a andra saker eller umgås med resten av familjen. Om det ska vara aktiviteter utanför hemmet är det enligt LSS ledsagning som man ska använda.
  • Ulli
    Nattljus skrev 2009-08-19 18:39:43 följande:
    men beroende på person så kan de ju tycka det är ok nån gång
    nej det är inte upp till personen, det är ett myndighetsbeslut och ska inte tillgodose djur eller syskons behov.
  • Ulli

Som fd, myndighetsperson måste jag säga att man tolkar olika från kommun till kommun, vissa kommuner använder (vilket stöds av lagen) ledsagning till utflykter. Det finns inget som säger att man inte kan ha beslut om både ledsagning och avlösning i hemmet. Men avlösning i hemmet syftar till att man avlöser i hemmet och visst kan man gå till lekplats mm, men vid badhus besök mm är det ledsagning enligt LSS. Kolla med verkställande enhetschef vad som gäller. Brukar stå i besluten.

Är det barnets syssla så är det ok att mata djur etc som ovan skrev.

• Ulli
    pönz skrev 2009-08-19 21:33:43 följande:
    Jo det var prat om det där, vad som var ledsagare och vad som var avlösare, och jag tror faktiskt inte ens LSS-handläggaren själv fattade Men tillslut kom hon fram till att avlösaren ska göra allt som VI gör med barnet själva. Och vi sitter ju inte bara hemma med honom, vi går ju ut ibland och åker och badar tex, och eftersom avlösaren ska göra i princip samma grejer så får hon göra det hon också. Hon sa att meningen är ju inte att de ska sitta inne på rummet hela dagarna, och det gör ju inte vi med honom heller, eller tanken är ju liksom att de ska hitta på nåt kul.Ledsagare var enligt henne nåt som äldre skolbarn har, det som tar över föräldraansvaret. När barnen blir större och de börjar åka och göra saker själva, utan föräldrarna, så kan inte funktionshindrade det. Och då behövs ledsagaren.Det där med syskon tycker jag är så himla svårt!Vår friska 3åring är galen på nya människor, på alla människor som kommer hem till oss. Och när avlösaren är här så är det bara ett jäkla spring efter honom så att han inte går och stör dem! Därför känns det liksom som att man antingen måste gå ut med honom eller så får avlösaren gå ut. Det blir stressigt! Eftersom man vet att avlösaren inte ska va med syskonen. DET tycker jag då rakt inte är speciellt avlastande. Men det finns ju liksom inte så mycket att göra åt det.
    Tyvärr är det just här man ser brister i lagen(som är på väg att ändras) det finns ingen insats som matchar detta. LSS är så insatsstyrd, 10 punkter=10 sätt att ge stödet. Därför frågade jag om det var LSS eller SoL, enligt SoL kan du tänja till dina egna behov, om det nu anses att du har dessa. Det är bara personlig assistans som är med överallt. Hur gammalt är ditt barn?
  • Ulli
    pönz skrev 2009-08-19 21:48:48 följande:
    Han är 4,5. Har autism. När vi pratat om PA så har jag fått förklarat att det kan vi få när han är 7-9 år.
    Blir han sämre då? Eller har det med ert omvårdnadsansvar att göra. Jag menar alla småbarn kräver omhändertagande så vissa ser att behovet uppstår när föräldraansvaret avtar. Du ska veta att du alltid kan ansöka och få det prövat.

För pa tittar man på de grundläggande behoven som att äta själv, klä sig, hygien, förflyttning och kommunikation. Dessa bitar ska fallera stort, att man är nästan totalt hjälpberoende.
  • Ulli
    pönz skrev 2009-08-20 09:41:22 följande:
    Har en annan fundering.. Om ni tex ska åka iväg en eftermiddag eller heldag, och avlösaren ska vara hemma hos er. Har ni då fixat mat i förväg, eller lagar avlösaren mat då också? Om ni är hemma, och barnet äter hemma tillsammans med er och avlösaren tillsammans, då ägnar sig avlösaren helt åt barnet så man får äta i fred själv eller? Kanske låter som en dum fråga, men om han tex kladdar jättemycket, städar hon efter honom då? Eller städning hör ju till en sak som avlösaren inte ska göra, men om det är barnet som har stökat till för tillfället...?Om avlösaren jobbar tex 14-18 och det är middag klockan 17. Och de är hemma och vi är hemma. Ska man bjuda henne på mat också då? Jag har alltså inget emot det, jag bara undrar, det blir ju en pinsam situation annars, vet inte vad som är "lämpligt". Eller sitter hon bara med och hjälper barnet?Jag tycker allt detta är jättesvårt för jag gillar inte att bossa över människor och ge dem regler och order, blir rädd för att hon ska känna sig utnyttjad eller sånt och att hon ska säga upp sig, vill inte att det ska kännas som ett hopplöst jobb hon har utan ett roligt. Typ inte "jo jag gillar pojken men inte hans föräldrar, de är så bitchiga"...
    Prata med avlösarens chef och gör upp en genomförandeplan med det som ni anser viktigt, vissa rutiner, vad man ska tänka på mm, så slipper du känna att det är du som styr. Då blir det mer tyligt vad behovet består i, underlättar för alla parter.
  • Ulli
    Makaroner skrev 2009-08-31 08:58:14 följande:
    Ligger inte HFA under LSS? Då har ni rätt till massor med olika hjälp. Vi fick det trots att grabben bara har ADHDdiagnos, det får man normalt inte bara hux flux för ADHD ligger inte under LSS utan personkrets 3 om det är riktigt svåra bekymmer. Hon från handikappenheten (eller vad de heter här) hälsade på oss i 3 timmar och så fick vi 16 timmar på en gång, hon sa att vi skulle utreda honom för asperger för hon sa att hon såg det på en gång att han har det. (synd bara att bup inte gör det) Hon sa också att om vi tyckte det var för lite så skulle hon hjälpa oss att öveklaga beslutet... 16 timmar, det är ju mer än vi någonsin haft barnvakt på en månad ens! :)Prova ring till kommunen och fråga vart ni ska vända er! :)En fråga till er andra här som är, killen som är avlösare fick "Assistent" på arbetsintyget, är det som det ska vara eller är det knasigt? Han tänkte det skulle stå avlösare eller något sådant.
    Men det är ju inte diagnosen som avgör vilken hjälp men får, det är det faktiska behovet. Man har inte automatiskt rätt till insatser för att man omfattas av ngn av personkretsarna.
  • Ulli
    Makaroner skrev 2009-09-04 11:37:47 följande:
    Här är det så, att har barnet något av funktionshindrena som omfattas av LSS så är det mycket mycket lättare att få insatser, för man hör automatiskt till de "godkända" grupperna. Det är jättefå som ens får någon hjälp alls för adhd för det vill de inte ens sätta i personkrets 3 eller vad det heter om man inte bråkar om det. :( Men vi hade tur för de gjorde hembesök och då var det ingen snack om saken :)
    Så enkelt är det inte. Det är alltid behoven som styr sedan finns det olika lagrum att använda sig av. Man ansöker om en insats enligt LSS då prövas om man har rätt till lagen, alltså omfattas av ngn av personkretsarna, sen prövar man om behovet av den sökta insatsen. LSS är till skillnad från SoL insatsstyrd. LSS är även en "generösare lag" som inte ska kosta brukaren. Lättare och lättare att få insatser det finna bara 10 insatser i lagen och ibland passar ingen på behovet, då är det lite klurigare.
Svar på tråden Ni som har avlösare i hemmet till ert barn SE HIT!