pönz skrev 2009-08-20 09:41:22 följande:
Har en annan fundering.. Om ni tex ska åka iväg en eftermiddag eller heldag, och avlösaren ska vara hemma hos er. Har ni då fixat mat i förväg, eller lagar avlösaren mat då också? Om ni är hemma, och barnet äter hemma tillsammans med er och avlösaren tillsammans, då ägnar sig avlösaren helt åt barnet så man får äta i fred själv eller? Kanske låter som en dum fråga, men om han tex kladdar jättemycket, städar hon efter honom då? Eller städning hör ju till en sak som avlösaren inte ska göra, men om det är barnet som har stökat till för tillfället...?Om avlösaren jobbar tex 14-18 och det är middag klockan 17. Och de är hemma och vi är hemma. Ska man bjuda henne på mat också då? Jag har alltså inget emot det, jag bara undrar, det blir ju en pinsam situation annars, vet inte vad som är "lämpligt". Eller sitter hon bara med och hjälper barnet?Jag tycker allt detta är jättesvårt för jag gillar inte att bossa över människor och ge dem regler och order, blir rädd för att hon ska känna sig utnyttjad eller sånt och att hon ska säga upp sig, vill inte att det ska kännas som ett hopplöst jobb hon har utan ett roligt. Typ inte "jo jag gillar pojken men inte hans föräldrar, de är så bitchiga"...
Prata med avlösarens chef och gör upp en genomförandeplan med det som ni anser viktigt, vissa rutiner, vad man ska tänka på mm, så slipper du känna att det är du som styr. Då blir det mer tyligt vad behovet består i, underlättar för alla parter.