• pönz

Ni som har avlösare i hemmet till ert barn SE HIT!

Nu har jag inte kollat om det redan finns en sån här tråd men skit samma.

Det har precis börjat en avlösare hos oss och nu har jag massa funderingar. Undrar därför om ni som också har avlösare kan berätta lite. (nu menar jag alltså avlösare i hemmet, inte PA)

Vad har ert barn för funktionshinder? Ålder?
    Hur många timmar avlösare har ni?
    Hur har ni fördelat timmarna?
    Har ni andra barn i familjen?
    Vad gör ni när avlösaren är hemma hos er? Är ni hemma? Går ni ut?
    Vad gör avlösaren och barnet? Massa exempel vill jag ha.
    Får avlösare ge medicin eller måste den deligeras på nåt vis?
    Funkar avlösare på så vis att den gör ALLT med barnet, även dagliga behov, eller funkar den mer som en "lektant" eller "lekfarbror" som kommer hem ibland?
    Äter avlösaren hemma hos er, äter hon/han med barnet, tillsammans med er?
    Åker avlösaren iväg nånstans med bil eller buss tillsammans med barnet (typ dagsutflykter)?
    Har avlösaren egen nyckel till ert hem?
    En jättedum fråga, men bjuder ni typ på kaffe när ni dricker kaffe själva? Och liknande.
    Får avlösaren följa med om ni vill åka hela familjen på nån utflykt?
    Om ni har djur, fixar avlösaren med djuret också om ni inte är hemma? Alltså jag menar typ bara ge mat och såna smågrejer, om hon/han ser att det behövs.

Ja det blev lite frågor, egentligen undrade jag mer, men om någon är jättesnäll och svarar så kanske jag spinner vidare...

Jag tycker det känns lite konstigt att ha en främmande människa hemma här medans man ska pyssla med vardagliga ting, känns som att jag vill kolla hela tiden vad de gör men det är ju liksom inte tanken. Hoppas det släpper. Och hoppas att avlösaren inte tycker att det känns konstigt att jobba här heller...

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Svar på tråden Ni som har avlösare i hemmet till ert barn SE HIT!
  • Ulli
    pönz skrev 2009-08-19 18:27:05 följande:
    Ja eller enligt SoL också för den delen, det spelar ju ingen roll
    Det kan det göra, spela roll alltså. Enligt LSS står det specifikt i bla propositionen till LSS varför och när man har rätt till avlösning i hemmet samt att det finns många vägledande domar. Avlösning enligt LSS är i hemmet, avlösaren är i hemmet och avlöser dig i omvårdnadsarbetet för att du ska kunna gör a andra saker eller umgås med resten av familjen. Om det ska vara aktiviteter utanför hemmet är det enligt LSS ledsagning som man ska använda.
  • Nattljus

Vi har avlastning i hemmet via LSS 15 timmar /månad. Avlösaren behöver inte vara hemma, utan kan göra saker med barnet som du annars skulle gjort, gå till lekparken eller annat.

Jag vet att det kan var lite känsligt att använda avlösaren till träning av barnet, tex IBT-träning av barn med autism, men jag vet en del som gör det om avlösaren är lämplig och vill det.

Avlösaren är till för att vara med ditt barn, man kan nog inte begära att de ska ta hand om husdjur och annat, det är inte själklart att de ska ta hand om syskon heller, men beroende på person så kan de ju tycka det är ok nån gång.

Vi använder släktning som avlösare och oftast är de hemma hos dem. Vår pojke har autism.

För vår del skulle det inte vara någon avlösning om vi var hemma samtidigt, utan vi passar på och använda tiden till storasyskonen, gå och handla mm. Vi har även fått inskrivet att avlösaren får hämta på dagis, eftersom det blir knasigt för Olle med nytt avsked, men det är inte självklart att man får göra så, eftersom de är rädda att man använder tiden till att jobba mer.

• ragatan

Vi hade avlösning i hemmet förut (har LASS nu) oh det fungerade utmärkt. Vi passade på att fara hemifrån och göra saker tillsammans med syskonen, tex bio, ut och äta, tivoli.... Eller bara vara tillsammans och ha tid att lyssna på de friska syskonen. Det var för att komma ifrån en stund som vi skaffade avlösare, och vi mådde bra av det allihopa.
    Avlösaren avgjorde ifall de skulle vara i hemmet eller sticka iväg och göra något. Men hemarbete, rastning/omhändertagande av djur eller annat som inte hade med barnet att göra ingår inte i avlösarservicen, eventuella djur får man tamed sej om man åker bort. I vårt fall gav avlösaren mediciner, men jag tror att det är lite från fall till fall beroende på vilken typ av mediciner det är.
    Vi brukade fika lite med avlösaren innan vi åkte iväg, prata lite om vart vi skulle osv. Och avlösaren (som jobbade 20-25 timmar åt gången) åt och fikade av vad vi hade hemma. Samt sov i samma rum som barnet.
    Avlösaren skötte barnet helt under tiden vi var borta. De var både vårdare och lektant. Vårt barn var lycklig i flera dagar efter avlösarens "besök".
    Avlösaren hade nyckel under tiden vi var borta, men återlämnades när vi kom hem.

• anne h
    Vad har ert barn för funktionshinder? Ålder? DS, snart 10 år (haft avlösare i 6 år nu)

Hur många timmar avlösare har ni? 10 h/v (får skjuta det till nästa vecka osv, bara det är inom samma månad, på ett ungefär... )

Hur har ni fördelat timmarna? Fyraveckorsshcema: hon har sonen 2 em/v (hämtar i skolan, lägger honom här hemma innan jag kommer hem, jag jobbar gärna över de dagarna så jag kan ta ut flex när det sedan behövs), var 4e vecka en dag (hela lördagen)

Har ni andra barn i familjen? Ja, 3 äldre.

Vad gör ni när avlösaren är hemma hos er? Är ni hemma? Går ni ut? De är knappt aldrig här hemma, de far ut och gör allt möjligt kul Tex badar, fiskar, går i skogen, har picknick.. Är de här hemma så pysslar jag med mitt; sitter vid datorn, städar, jobbar.. Är på stan, kurs, osv.. ser på bio med syskonen.. eller barnförbjudna filmer med desamma

Vad gör avlösaren och barnet? Massa exempel vill jag ha. Se ovan.

Får avlösare ge medicin eller måste den deligeras på nåt vis? Klart hon får och ska. Skulle det behövas så är det hon som ger.

Funkar avlösare på så vis att den gör ALLT med barnet, även dagliga behov, eller funkar den mer som en "lektant" eller "lekfarbror" som kommer hem ibland? Allt. Ska han städa sitt rum så puttar hon på, hjälper till där det behövs osv.

Äter avlösaren hemma hos er, äter hon/han med barnet, tillsammans med er? Nej. De är oftast inte här, som sagt. Oftare då hos henne..

Åker avlösaren iväg nånstans med bil eller buss tillsammans med barnet (typ dagsutflykter)? Ja

Har avlösaren egen nyckel till ert hem? Ja

En jättedum fråga, men bjuder ni typ på kaffe när ni dricker kaffe själva? Och liknande. Absolut! -om hon inte tex badar eller lägger sonen just då, förstås.

Får avlösaren följa med om ni vill åka hela familjen på nån utflykt? Japp. Det är sååå skönt!! Ett par extra armar och ögon, helt underbart!

Om ni har djur, fixar avlösaren med djuret också om ni inte är hemma? Alltså jag menar typ bara ge mat och såna smågrejer, om hon/han ser att det behövs. Ja. (eftersom det är sonens uppgift att mata sin hund och han behöver vuxenstöd som kollar så det inte blir hela skålen full...)

Fler frågor?
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Ulli
    Nattljus skrev 2009-08-19 18:39:43 följande:
    men beroende på person så kan de ju tycka det är ok nån gång
    nej det är inte upp till personen, det är ett myndighetsbeslut och ska inte tillgodose djur eller syskons behov.
  • Ulli

Som fd, myndighetsperson måste jag säga att man tolkar olika från kommun till kommun, vissa kommuner använder (vilket stöds av lagen) ledsagning till utflykter. Det finns inget som säger att man inte kan ha beslut om både ledsagning och avlösning i hemmet. Men avlösning i hemmet syftar till att man avlöser i hemmet och visst kan man gå till lekplats mm, men vid badhus besök mm är det ledsagning enligt LSS. Kolla med verkställande enhetschef vad som gäller. Brukar stå i besluten.

Är det barnets syssla så är det ok att mata djur etc som ovan skrev.

Svar på tråden Ni som har avlösare i hemmet till ert barn SE HIT!