Ni som har avlösare i hemmet till ert barn SE HIT!
Nu har jag inte kollat om det redan finns en sån här tråd men skit samma.
Det har precis börjat en avlösare hos oss och nu har jag massa funderingar. Undrar därför om ni som också har avlösare kan berätta lite. (nu menar jag alltså avlösare i hemmet, inte PA)
Vad har ert barn för funktionshinder? Ålder?
Hur många timmar avlösare har ni?
Hur har ni fördelat timmarna?
Har ni andra barn i familjen?
Vad gör ni när avlösaren är hemma hos er? Är ni hemma? Går ni ut?
Vad gör avlösaren och barnet? Massa exempel vill jag ha.
Får avlösare ge medicin eller måste den deligeras på nåt vis?
Funkar avlösare på så vis att den gör ALLT med barnet, även dagliga behov, eller funkar den mer som en "lektant" eller "lekfarbror" som kommer hem ibland?
Äter avlösaren hemma hos er, äter hon/han med barnet, tillsammans med er?
Åker avlösaren iväg nånstans med bil eller buss tillsammans med barnet (typ dagsutflykter)?
Har avlösaren egen nyckel till ert hem?
En jättedum fråga, men bjuder ni typ på kaffe när ni dricker kaffe själva? Och liknande.
Får avlösaren följa med om ni vill åka hela familjen på nån utflykt?
Om ni har djur, fixar avlösaren med djuret också om ni inte är hemma? Alltså jag menar typ bara ge mat och såna smågrejer, om hon/han ser att det behövs.
Ja det blev lite frågor, egentligen undrade jag mer, men om någon är jättesnäll och svarar så kanske jag spinner vidare...
Jag tycker det känns lite konstigt att ha en främmande människa hemma här medans man ska pyssla med vardagliga ting, känns som att jag vill kolla hela tiden vad de gör men det är ju liksom inte tanken. Hoppas det släpper. Och hoppas att avlösaren inte tycker att det känns konstigt att jobba här heller...