• pönz

Ni som har avlösare i hemmet till ert barn SE HIT!

Nu har jag inte kollat om det redan finns en sån här tråd men skit samma.

Det har precis börjat en avlösare hos oss och nu har jag massa funderingar. Undrar därför om ni som också har avlösare kan berätta lite. (nu menar jag alltså avlösare i hemmet, inte PA)

Vad har ert barn för funktionshinder? Ålder?
    Hur många timmar avlösare har ni?
    Hur har ni fördelat timmarna?
    Har ni andra barn i familjen?
    Vad gör ni när avlösaren är hemma hos er? Är ni hemma? Går ni ut?
    Vad gör avlösaren och barnet? Massa exempel vill jag ha.
    Får avlösare ge medicin eller måste den deligeras på nåt vis?
    Funkar avlösare på så vis att den gör ALLT med barnet, även dagliga behov, eller funkar den mer som en "lektant" eller "lekfarbror" som kommer hem ibland?
    Äter avlösaren hemma hos er, äter hon/han med barnet, tillsammans med er?
    Åker avlösaren iväg nånstans med bil eller buss tillsammans med barnet (typ dagsutflykter)?
    Har avlösaren egen nyckel till ert hem?
    En jättedum fråga, men bjuder ni typ på kaffe när ni dricker kaffe själva? Och liknande.
    Får avlösaren följa med om ni vill åka hela familjen på nån utflykt?
    Om ni har djur, fixar avlösaren med djuret också om ni inte är hemma? Alltså jag menar typ bara ge mat och såna smågrejer, om hon/han ser att det behövs.

Ja det blev lite frågor, egentligen undrade jag mer, men om någon är jättesnäll och svarar så kanske jag spinner vidare...

Jag tycker det känns lite konstigt att ha en främmande människa hemma här medans man ska pyssla med vardagliga ting, känns som att jag vill kolla hela tiden vad de gör men det är ju liksom inte tanken. Hoppas det släpper. Och hoppas att avlösaren inte tycker att det känns konstigt att jobba här heller...

Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Svar på tråden Ni som har avlösare i hemmet till ert barn SE HIT!
  • pönz

Jo det var prat om det där, vad som var ledsagare och vad som var avlösare, och jag tror faktiskt inte ens LSS-handläggaren själv fattade
    Men tillslut kom hon fram till att avlösaren ska göra allt som VI gör med barnet själva. Och vi sitter ju inte bara hemma med honom, vi går ju ut ibland och åker och badar tex, och eftersom avlösaren ska göra i princip samma grejer så får hon göra det hon också.
    Hon sa att meningen är ju inte att de ska sitta inne på rummet hela dagarna, och det gör ju inte vi med honom heller, eller tanken är ju liksom att de ska hitta på nåt kul.
    Ledsagare var enligt henne nåt som äldre skolbarn har, det som tar över föräldraansvaret. När barnen blir större och de börjar åka och göra saker själva, utan föräldrarna, så kan inte funktionshindrade det. Och då behövs ledsagaren.

Det där med syskon tycker jag är så himla svårt!
    Vår friska 3åring är galen på nya människor, på alla människor som kommer hem till oss. Och när avlösaren är här så är det bara ett jäkla spring efter honom så att han inte går och stör dem! Därför känns det liksom som att man antingen måste gå ut med honom eller så får avlösaren gå ut. Det blir stressigt! Eftersom man vet att avlösaren inte ska va med syskonen. DET tycker jag då rakt inte är speciellt avlastande. Men det finns ju liksom inte så mycket att göra åt det.

• pönz

anne h - tack! Tycker ju det låter mer som att ni har PA. Vad är egentligen skillnaden på en PA och en flexibel avlösare?

perny - det där med träning har jag funderat på. Vi måste träna med Amir, varje dag, och det har vi sagt till avlösaren och LSS-handläggaren också, att vi vill att hon åtminstone ska veta på ett ungefär vad vi tränar så att hon går på samma linje. Men jag hade hört att det inte var "önskvärt" att avlösaren tränade rent ut med barnet, så jag sa inte att hon skulle det. Men då sa LSS-handläggaren "det är väl jättebra om hon kan träna med honom också?"
    Så det måste vara olika då..? Jag personligen skulle tycka det vore FANTASTISKT om avlösaren kunde träna med honom emellanåt eftersom vi har så lite tid till det annars. Och jag kan faktiskt verkligen inte se varför det inte ska vara tillåtet - om det nu är meningen att hon ska avlösa allt vårt arbete med sonen, det innefattar ju även träningen?

• pönz
    pönz skrev 2009-08-19 21:38:17 följande:
    anne h - tack! Tycker ju det låter mer som att ni har PA.
    Alltså det låter så pga att er avlösare gör så himla mycket och är med överallt, även när ni åker som familj... *förtydligar*
  • Ulli
    pönz skrev 2009-08-19 21:33:43 följande:
    Jo det var prat om det där, vad som var ledsagare och vad som var avlösare, och jag tror faktiskt inte ens LSS-handläggaren själv fattade Men tillslut kom hon fram till att avlösaren ska göra allt som VI gör med barnet själva. Och vi sitter ju inte bara hemma med honom, vi går ju ut ibland och åker och badar tex, och eftersom avlösaren ska göra i princip samma grejer så får hon göra det hon också. Hon sa att meningen är ju inte att de ska sitta inne på rummet hela dagarna, och det gör ju inte vi med honom heller, eller tanken är ju liksom att de ska hitta på nåt kul.Ledsagare var enligt henne nåt som äldre skolbarn har, det som tar över föräldraansvaret. När barnen blir större och de börjar åka och göra saker själva, utan föräldrarna, så kan inte funktionshindrade det. Och då behövs ledsagaren.Det där med syskon tycker jag är så himla svårt!Vår friska 3åring är galen på nya människor, på alla människor som kommer hem till oss. Och när avlösaren är här så är det bara ett jäkla spring efter honom så att han inte går och stör dem! Därför känns det liksom som att man antingen måste gå ut med honom eller så får avlösaren gå ut. Det blir stressigt! Eftersom man vet att avlösaren inte ska va med syskonen. DET tycker jag då rakt inte är speciellt avlastande. Men det finns ju liksom inte så mycket att göra åt det.
    Tyvärr är det just här man ser brister i lagen(som är på väg att ändras) det finns ingen insats som matchar detta. LSS är så insatsstyrd, 10 punkter=10 sätt att ge stödet. Därför frågade jag om det var LSS eller SoL, enligt SoL kan du tänja till dina egna behov, om det nu anses att du har dessa. Det är bara personlig assistans som är med överallt. Hur gammalt är ditt barn?
  • pönz
    Ulli skrev 2009-08-19 21:40:59 följande:
    Tyvärr är det just här man ser brister i lagen(som är på väg att ändras) det finns ingen insats som matchar detta. LSS är så insatsstyrd, 10 punkter=10 sätt att ge stödet. Därför frågade jag om det var LSS eller SoL, enligt SoL kan du tänja till dina egna behov, om det nu anses att du har dessa. Det är bara personlig assistans som är med överallt. Hur gammalt är ditt barn?
    Han är 4,5. Har autism. När vi pratat om PA så har jag fått förklarat att det kan vi få när han är 7-9 år.
  • pcalma

*Vad har ert barn för funktionshinder:
    ADHD+Bipolär sjukdom, ADHD+? (utreds nu)
    *Ålder:
    5 år o 3 år
    *Hur har ni fördelat timmarna?:
    3 timmar i veckan men de lägger vi upp lite som vi vill o vad som passar.. Ibland tar hon ett barn i taget o då blir det ju 6 timmar istället tex..
    *Vad gör ni när avlösaren är hemma hos er? Är ni hemma? Går ni ut?
    Olika. En av oss är alltid hemma, då vi måste vara två vuxna hemma. Men det kan vara att jag är på styrelsemöte, personalmöte, maken på fotboll med syskonen etc.
    *Vad gör avlösaren och barnet? Massa exempel vill jag ha.
    Ja de går ut o leker, cyklar, ritar, denne tar på pyjamas o byter blöjor, borsta tänderna, ger medicin, tar disken om jag tar barnen eller tvärtom vad som passar.. Hon kan ta hand om tvätten med efter att barnen har somnat o så..
    *Äter avlösaren hemma hos er, äter hon/han med barnet, tillsammans med er?
    Ja med ett av barnen.
    *Åker avlösaren iväg nånstans med bil eller buss tillsammans med barnet (typ dagsutflykter)?
    Inte i vårt fall..
    *Har avlösaren egen nyckel till ert hem?
    Ja!!!! ( men det är min svärmor (o svärfar))
    *bjuder ni typ på kaffe när ni dricker kaffe själva?
    Ja
    *Har ni andra barn i familjen?
    Ja, en flicka på 12 år med ADHD+ASdrag, och en helt vanlig kille på 11 år

• Ulli
    pönz skrev 2009-08-19 21:48:48 följande:
    Han är 4,5. Har autism. När vi pratat om PA så har jag fått förklarat att det kan vi få när han är 7-9 år.
    Blir han sämre då? Eller har det med ert omvårdnadsansvar att göra. Jag menar alla småbarn kräver omhändertagande så vissa ser att behovet uppstår när föräldraansvaret avtar. Du ska veta att du alltid kan ansöka och få det prövat.

För pa tittar man på de grundläggande behoven som att äta själv, klä sig, hygien, förflyttning och kommunikation. Dessa bitar ska fallera stort, att man är nästan totalt hjälpberoende.
  • anne h
    Ulli skrev 2009-08-19 20:18:04 följande:
    Som fd, myndighetsperson måste jag säga att man tolkar olika från kommun till kommun, vissa kommuner använder (vilket stöds av lagen) ledsagning till utflykter. Det finns inget som säger att man inte kan ha beslut om både ledsagning och avlösning i hemmet. Men avlösning i hemmet syftar till att man avlöser i hemmet och visst kan man gå till lekplats mm, men vid badhus besök mm är det ledsagning enligt LSS. Kolla med verkställande enhetschef vad som gäller. Brukar stå i besluten. Är det barnets syssla så är det ok att mata djur etc som ovan skrev.
    Sonen har även ledsagare vissa timmar i veckan för egna aktiviteter, annan person än avlösaren.

Vi har fått ok från LSS att avlösaren får göra allt ovan, jag frågade specifikt om det för att veta. 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • pönz
    Ulli skrev 2009-08-19 22:03:08 följande:
    Blir han sämre då? Eller har det med ert omvårdnadsansvar att göra. Jag menar alla småbarn kräver omhändertagande så vissa ser att behovet uppstår när föräldraansvaret avtar. Du ska veta att du alltid kan ansöka och få det prövat. För pa tittar man på de grundläggande behoven som att äta själv, klä sig, hygien, förflyttning och kommunikation. Dessa bitar ska fallera stort, att man är nästan totalt hjälpberoende.
    Förhoppningsvis så blir han väl inte sämre i sig själv, men han blir sämre om man jämför med andra i samma ålder. Tydligen så är det just nu inte så stor skillnad på honom och andra 4,5-åringar. Det är tydligen ganska vanligt att 4,5åringar inte kan prata, att de kletar bajs i hela lägenheten, kastar mat och är vaken dygnet runt. {#lang_emotions_undecided}
    Det har också med normalt föräldraansvar att göra, alla barn kräver viss omvårdnad. Ja. Men inte total. Och det tillhör normalt föräldraansvar att vara vaken hela natten och passa på en 4,5-åring så att han inte slår sönder allt och skadar sig eller öppnar ett fönster och sticker hemifrån.

Men jag kanske inte ska klaga, vi har både kortis och avlösare och LSS-handläggaren tycker väl att det räcker. Och då är det väl så. Men det känns ganska otroligt när de jämför honom med normala barn, de har ingen aning vilken ofantlig skillnad det är.
  • anne h
    pönz skrev 2009-08-19 21:38:17 följande:
    anne h - tack! Tycker ju det låter mer som att ni har PA. Vad är egentligen skillnaden på en PA och en flexibel avlösare?
    Hon arbetar som PA de övriga 75%, faktiskt.

Den dag jag söker PA så vill jag ha denna underbara kvinna, men hon har ju redan sin brukare, så det lär väl knappast bli så...
    pönz skrev 2009-08-19 21:39:11 följande:
    Alltså det låter så pga att er avlösare gör så himla mycket och är med överallt, även när ni åker som familj... *förtydligar*
    Det gör hon, när hon kan (hon arbetar ju med annan brukare efter fast schema, vårt schema la vi efter hennes tider så det ska fungera så bra som möjligt för oss alla och det fungerar då utmärkt för mig.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Ni som har avlösare i hemmet till ert barn SE HIT!