FruPriftis skrev 2009-09-27 19:31:22 följande:
Har lite frågor! Jag har funderat lite på äggdonation.Vilka risker medföljer? Eftersom man helst ska ha fått egna barn redan? Jag vill självklart ha barn själv om några år, är det en risk att man ej kan få barn om man sedan innan donerat ägg?Vad för slags kompensation får man? Hur lång tid tar hela processen?Tack i förväg för lite svar! :)
Hej, ska försöka ge ett bra svar, trots att jag fortfarande bara är igång med min första donation.
Som jag förstått det så föredrar de att man har egna barn, men det är väl inget absolut måste. Jag vet egentligen inte varför, men eftersom de säger att det inte ska påverka ens möjliggheter att själv få barn senare, så bör det iaf nog inte bero på det.
Vad gäller risker, har iaf inte jag blivit informerad om några sådana, och hittills mår jag alldeles utmärkt.
Hela processen ska nog ta ungefär 7-7,5 månader, varav ca 1-1,5 månad mer aktiv del. Man får ju ta blodprov och ha samtal först, för att sedan vänta i 6 månader till själva donationsprocessen. Detta för att utesluta sjukdomar, och försäkra sig om att du fortfarande vill och känner dig säker på ditt beslut.
Jag donerar på Huddinge, och där ligger ersättningsnivån på 4000 kr för att täcka resor, lediga dagar och dylikt.
Det är ju super att du funderar på att donera! Fråga om det är ngt mer du undrar, här i tråden finns det kunniga som har donerat flera ggr.