• Linda Al

Tråden för oss äggdonatorer 10

AnkieG skrev 2009-09-26 13:10:37 följande:
    Tack än en gång för Ni finns!Sitter här i soffan och tittar på mina svullna fötter och väntar otåligt på att det ska bli december och bebben ska komma.Ni är bäst!!
    villsågärna38 skrev 2009-09-23 21:55:29 följande:
    Vill bara säga att jag tycker att ni alla är helt fantastiska!!! Tack för att det finns sådana som ni
    Tack själva för de fina orden!

AnkiG: Grattis till bebisen, december är ju snart! (fast jag förstår att det känns som det är evigheter kvar )
    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Linda Al
    FruPriftis skrev 2009-09-27 19:31:22 följande:
    Har lite frågor! Jag har funderat lite på äggdonation.Vilka risker medföljer? Eftersom man helst ska ha fått egna barn redan? Jag vill självklart ha barn själv om några år, är det en risk att man ej kan få barn om man sedan innan donerat ägg?Vad för slags kompensation får man? Hur lång tid tar hela processen?Tack i förväg för lite svar! :)
    Hej, ska försöka ge ett bra svar, trots att jag fortfarande bara är igång med min första donation.

Som jag förstått det så föredrar de att man har egna barn, men det är väl inget absolut måste. Jag vet egentligen inte varför, men eftersom de säger att det inte ska påverka ens möjliggheter att själv få barn senare, så bör det iaf nog inte bero på det.
    Vad gäller risker, har iaf inte jag blivit informerad om några sådana, och hittills mår jag alldeles utmärkt.

Hela processen ska nog ta ungefär 7-7,5 månader, varav ca 1-1,5 månad mer aktiv del. Man får ju ta blodprov och ha samtal först, för att sedan vänta i 6 månader till själva donationsprocessen. Detta för att utesluta sjukdomar, och försäkra sig om att du fortfarande vill och känner dig säker på ditt beslut.

Jag donerar på Huddinge, och där ligger ersättningsnivån på 4000 kr för att täcka resor, lediga dagar och dylikt.

Det är ju super att du funderar på att donera! Fråga om det är ngt mer du undrar, här i tråden finns det kunniga som har donerat flera ggr.
  • Linda Al

Jo men det låter ju egentligen rätt vettigt som ni tänker.
    Konstigt egentligen att de inte förklarat varför. Eller att man inte frågat själv. Fast det är så himlarns mkt ny info att hålla reda på så det glöms väl lätt av.

• Linda Al
    1814 skrev 2009-10-02 13:52:49 följande:
    Hej igen tjejer... Tänkte höra med er hur ni gjort med jobb och sånt under själva donationsprocessen... Hur många besök gick ni på och hur gjorde ni med jobbet då? Känns plötsligt jättekomplicerat då jag har 1,5 timmes resväg till KI och arbetar dagtid vardagar nu för tiden...
    Jag har också 1,5-2 h till sjukhuset. Lite drygt. Jag har dessutom lyckats få en rätt långdragen "donationsvariant". De gav mig lite för låg dos har det visat sig (de trodde att det skulle räcka med en ganska låg dos, vilket jag inte riktigt regerade tillräckligt på), så hittills har jag varit där 3 ggr, och ska dit igen på måndag för att kolla äggblåseutveckling. Ev blir det bara en gång till efter det, alltså själva donationen, om allt ser ok ut. Jag har isf då varit på info, kollat med ultraljud 3 ggr och donation. 5 tillfällen alltså. Jag kan tänka mig att det nog kan räcka med 3 tillfällen om allt flyter på väldigt bra och äggblåsorna växer bra på en gång. Synd att man inte kan påverka det där själv bara

Jag har tagit ledigt de dagar jag fått tid på morgon/f.m, men både idag och på måndag fick jag senare tider runt kl 15. Då kan jag bara sluta lite tidigare. Som tur är har jag en toppenchef som hjälper mig att pussla, och inte ens ställer frågor om vad jag ska göra.

Men nu börjar jag ändå känna att det gärna får ta slut, mest för att jag är oerhört trött på att fara fram och tillbaka till HS i timtal. Det är lite småtråkigt att åka i 3-4 timmar för att vara där i max 30 min.
  • Linda Al
    1814 skrev 2009-10-02 17:54:36 följande:
    Förstår det! Försöker tänka mest på hur glad någon kommer bli i slutändan! Vad schysst av din chef, hoppas min är lika förstående...! Hoppas det blir fina ägg!
    Ja precis, det ska man ju inte glömma bort så klart!
    Jag hoppas så innerligt att jag kan ge ägg till 2 mottagarpar, men just nu känner jag mig osäker. Det visar sig förmodligen på måndag, tror jag.

När är det dags för dig att starta?
  • Linda Al
    1814 skrev 2009-10-02 18:08:03 följande:
    Ska få p-piller först, så förmodligen slutet av november/början av december. Vet redan nu att jag kommer få minidos också, på första kontrollen hittade de typ 35 äggblåsor vid en 'normal' cykel. Har hört att kvalitet sällan går hand i hand med kvantitet! Hoppas förstås de är OK ändå.
    Ah! Men du kanske ändå reagerar bra på en liten dos, till mig sa de att det där är väldigt olika, kan t o m skilja från gång till gång. Så vi får väl hoppas att det går bättre för dig. Oddsen är väl på din sida nu när jag lyckades dåligt.

Du har inte fått reda på vilka recept du fått? Jag tar iaf Puregon. Det kanske är skillnad också om man tar den andra varianten (minns inte vad den hette dock). {#lang_emotions_undecided}
  • Linda Al
    1814 skrev 2009-10-02 18:22:59 följande:
    Fick en massa broschyrer, Orgalutran, Gonal-f och Ovitrelle. Har ingen aning om vad det är för skillnad haha! Men det där att dosen var för låg i början är ju mycket bättre än att den blir för hög! Inte kul att bli överstimulerad...!
    Nej, förmodligen inte. Anar att de är precis så de tänker också. Men i mitt fall ledde det till att jag hade färre äggblåsor nu, än för 2 dagar sen. Det känns trist. Och lite konstigt. :-/

Jaha, Gonal-f är samma grej som Puregon (den som stimulerar produktionen), fast den andra varianten då. Då har vi inte samma alltså. Spännande.
    Orgalutran är till att stoppa äggen från att släppa, och Ovitrelle är den sista sprutan du tar innan donationen för att äggen ska släppa. De har jag också.
  • Linda Al
    1814 skrev 2009-10-02 18:39:45 följande:
    Vad är det för skillnad? Är den ena kortare eller längre eller hur var det...Tack för förklaringen iaf! Konstigt att det blev färre... men de kanske kickade ut några sämre ägg för att göra plats för några färre superägg!
    haha, jäklar vilken optimist du är, och bra pepptalk har du också!

Det var några som slutade växa, och därmed föll utanför "godkänd-storleksramen", om jag fattade det rätt. Så det blev väl egentligen inte färre äggblåsor, utan bara färre som har rätt storlek (eller hinner få till donationen, snarare).

Jag vet faktiskt inte vad det är för skillnad mellan gonal och puregon, jag är för mkt rookie för att ha sån koll.  Jag vet bara att de har samma effekt.
  • Linda Al
    1814 skrev 2009-10-02 19:01:03 följande:
    Jag får ta och fråga sen när jag kommer dit! Är ju nyfiken på allt. Kommer inte kunna hålla mig för att följa upp det sen och se hur det gått...
    Ja, du får hemskt gärna skriva här vad de svarade. Jag är också den nyfikna typen
  • Linda Al
    heid skrev 2009-10-06 19:23:23 följande:
    Var på första läkarkollen idag, fick tummen upp för att bli donator! Ska lämna blodprover när nästa mens drar igång, men läkaren trodde ändå inte att själva processen kommer starta förrän nästa år... Jag är ju så otålig, vill dra igång det nu! :)
    Vad kul!
    Förstår att du är otålig, been there . Jag tyckte att väntetiden gick hyfsat fort ändå (men det har varit mkt tänkande på äggdonationer det här året för min del förstås ).
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10