• Linda Al

Tråden för oss äggdonatorer 10

Det låter toppen att jag får den "bra metoden"! Lugnar mig lite, för nog börjar det kännas lite pirrigt ändå. Fast så är det väl iof alltid när man gör ngt nytt.

Håller med om att det känns jättebra att kunna diskutera det med någon som är lite mer inne i det och insatt. När jag pratat med folk rumt omkring mig, har det mest känts lite dumt och "jaha?". Samtidigt sitter man ju på lite funderingar/oro/nervositet/glädje som man behöver få utlopp för.

Jag tycker absolut du ska höra dig för! Det är ju den bästa biten! Testa och maila, du har ju bara att vinna på att prova. Och man tycker ju att de borde föredra mail, om telefonköerna är långa.

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Linda Al
    Vitros skrev 2009-09-02 22:05:12 följande:
    LindaAI: Puregon är det man sprutar in och Puregon Pen är själva sprutan :)Otrivielle är det du tar för att äggen ska släppa som sagtMan behöver inte blanda något utan det är som små ampuller som man sätter i sprutan (pennan) och så får man engångsnålar som man använder för sticket. Sen doserar man pennan efter den dos läkaren har satt åt en.Just den där delen har jag koll på iom att jag använde Puregon för att få fram ÄL då våra tvillingar blev till, då dock men vääääldigt mycket mindre doser!Det där med att nedreglera slapp jag dock då, måste man det när man plockar ut äggen alltså, trodde jag skulle slippa det :/
    Aha! Ja, det känns ju inte alltför krångligt, bra att du hade koll. Jag tycker om att ha ett hum om vad det handlar om när man sedan ska på genomgång. Annars har nya saker en tendens att gå rakt igenom för mig...
  • Linda Al
    HannaS86 skrev 2009-09-03 14:05:43 följande:
    Man betalar inget själv, jag fick en lapp som intygade att fakturan skulle sändas till SU :)maravilla med 2 barn skrev 2009-09-02 20:51:27 följande: jag har också sagt det till några personer men reaktionen blir ju oftast att "jaha.. men är inte det svårare att få barn själv sen då?" eller "jaha, hur gör man det" eller "jaha" bara haha. Det är konstigt att folk vet så lite om det, jag tror att fler skulle donera om de visste att man kan göra det. Vissa verkar tro att det är jättejobbigt men jag tycker inte att det var det, det är ju så värt det.
    Ja, jag hade själv ingen aning om att man kunde donera ägg faktiskt, tills bara för ngt år sedan. Och jag håller med om att det är värt det, även om det skulle vara jobbigt och så. Den biten är obetydlig i det långa loppet, det kan ju ge en familj ett barn, man kan inte ställa det mot varandra.

Men jag sa faktiskt, på det första samtalet jag var på, att jag tyckte att de borde informera lite större om äggdonation, så fler får upp ögonen. Men hon som jag pratade med påstod att de alldeles nyligen hade gjort en stor kampanj. skämdes jag lite, och kände mig lite dum som kritiserade, men nu i efterhand tycker jag ändå att det nog kanske inte var en så bra kampanj ändå eftersom varken jag, eller många andra hade sett den (jag läste om äggdonation på FL första gången).
  • Linda Al
    Vitros skrev 2009-09-03 17:53:51 följande:
    det där med att det tar så lång tid, är det för att de ska kunna utesluta sjukdomar etc? Är det annat än blodprover de tar?Esska: vet du varför du slipper sprayen, är det för att du kan synka din mens mot mottagaren på det sättet? Tänker mig att jag som saknar egen mens (iom att jag har PCO) så kanske man kan slippa nedregleringen :)HannaS86: tack för svar, lät vettigare. Jag vill som sagt inte ha några pengar för att man donerar, men vill inte att det ska kosta mig en massa heller.Det där med att berätta för andra är svårt, tycker också att folk verkar tycka att man är lite knäpp, fast när jag berättade det för en av mina närmsta vänner i går så tror jag att hon tyckte det var lite bra, men då har hon haft svårt själv för att bli gravid så hon kanske förstod lite av tanken bakom
    Ja, det känns lite som folk är så oinsatta oftast, och att det är därför som de inte vet hur de ska ställa sig till det, eller vad de ska säga om det.
    Jag tycker det känns lite som man sitter och säger "hör vad duktig jag är då", när
    det inte alls är det man säger eller menar. Det handlar ju v e r k l i g e n inte om det, men det verkar vara det andra hör. Eller så inbillar jag mig det, eftersom folk blir lite obekväma och tysta.
    Samtidigt känner jag ju massor med känslor nu när allt är i rullning, man tänker på det en hel del. Kan inte låta bli.

Att det tar lång tid handlar väl bara om sjukdomar, om jag förstått det rätt. Vilket egentligen är lite märkligt, eftersom en blodgivare bara väntar 3 mån från första testet till donation... {#lang_emotions_undecided}

Esska: Visst skulle du också donera på Huddinge, eller minns jag fel?
  • Linda Al
    Vitros skrev 2009-09-03 18:01:32 följande:
    Får man fråga vad era respektive tycker om att ni donerar ägg, är det självklart att det är ok eller har ni haft diskussioner om det?Min man tycker, med tanke på vår historia, att det är jättebra, men jag skulle ändå vilja höra lite hur ni andra har resonerat
    Min man var tveksam till det först. Han tyckte att det kändes märkligt, det klassiska att "mina barn skulle finnas på andra håll". Han tyckte att det var våran grej, eller hur jag nu ska förklara det.
    Sen pratade vi en del om det, jag förklarade hur jag såg det; att det för mig bara handlar om gener och möjligheter. Ens barn är det om man är förälder åt det, och dessutom ska ju jag inte ens bära eller föda barnet.
    Och i grund och botten delar vi ju alla samma gener, så det ser jag inte som något som är "mitt". Så det enda jag gör är att ge folk en möjlighet. Och det tyckte han också var bra. Han har nog dessutom tänkt tanken att själv kanske bli donator nu, vilket skulle vara helt ok med mig så klart, men jag tror att han behöver lite mer tid att fundera först.
  • Linda Al
    Mjölk skrev 2009-09-03 19:53:44 följande:
    Tack tack! Och grattis! Ska troligen donera vecka 39. Jag har dock fått börja med p-piller den här gången. Förra gångerna tog jag nässpray, det var bättre! Nu har jag haft mens i över TRE veckor!!! Inte kul!!! Ska ta mitt sista piller den 5:e september o sen vönta på mensen. Men jag har ju fortfarande mens, inte skoj. Jaja, måste kolla med sjukhuset imorgon så allt blir rätt. Gör ju det här för en god sak så lite kan jag ju stå ut med.
    Men OJ, kan man ha mens så länge med p-piller? Fy sjutton! {#lang_emotions_surprised}

Jag äter också p-piller, men för mig förkortades mensen snarare. Tack och lov, för det.
  • Linda Al
    Mjölk skrev 2009-09-03 20:25:57 följande:
    Jag har ju inte tagit p-piller på jättelänge så det var som att börja om igen och då kan det ta tid innan kroppen ställer in sig. Som tur är ska jag ju bara äta p-piller tills på lördag!
    Ok, vilken osis för dig Jag har i princip inte ätit p-piller förr (gillar egentligen inte tanken på att äta medicin som stör i kroppens egna funktioner). Så jag hade tur.

Men vad skönt för dig att det snart är över!

Vet du om det brukar ta lång tid innan mensen kommer efter att man avslutat med p-piller?
  • Linda Al
    Bette skrev 2009-09-09 16:35:56 följande:
    Självklart skall man berätta för barnet när det är moget om hur det blev till. Men om ni har läst om donationer i tidningarna så är det endast 10% tror jag det var som uppsöker sin spermadonator, på något sätt tycker jag det är vettigt. Donatorn donerar, gör ett jättebra jobb, men kommer aldrig att vara mamma eller så till barnet.Ni gör ett superjobb som donerar, ni borde få bra betalt och dessutom borde det vara så att donatorerna är anonyma.Bette
    För min del tycker jag att det är helt upp till föräldrarna om de vill berätta eller ej. Det är deras situation och beslut, enligt mig.
    Jag har dock inget emot om man vill berätta (och jag förstår hur du, HannaS86, känner). Jag känner iaf verkligen inget behov av att vara anonym, det tycker jag snarare är fel. För då ges inte ens möjligheten för barnet att få "geninformation", eller vad man ska kalla det (haha, kom inte på ett bättre ord).

Men innerst inne tycker jag inte att jag har en så stor del av barnets liv alls. Min del är så pytteliten i det stora hela. Det är upp till föräldrarna (och iof även barnet själv) att avgöra om det är något som spelar roll, om ni förstår vad jag menar.

Men som sagt, så kan jag absolut ändå förstå dina tankar HannaS86!
  • Linda Al
    Mjölk skrev 2009-09-09 18:05:27 följande:
    Ikväll börjar jag med sprutorna så nu drar det verkligen igång igen! Äggplock i vecka 39 antagligen. Ska bli spännande att se hur mycket det blir den här tredje och sista gången jag donerar.
    Oj, vad spännande!
    Hur har det gått de tidigare gångerna du donerat? Har det blivit någon graviditet? Har du donerat till ett eller två mottagarpar tidigare?
  • Linda Al
    Mjölk skrev 2009-09-23 18:10:44 följande:
    Det blev 12 ägg! Så de delades upp till två par, känns bra! Jag har ju lite ont i magen o underlivet förstås...men det är det värt!
    Men åh, vad härligt!!! Det måste ju kännas dunderbra. Hoppas min kropp vill få till det lika bra, ska börja med sprutor imorgon, och iväg på koll om en vecka.
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10