• Marelb

Tråden för oss äggdonatorer 10

Snigelmamman skrev 2010-12-10 07:52:23 följande:
    Oj, hade missat att det finna en ny tråd, eller så har jag skrivit i en annan... Jag blev godkänd som donator i Augusti och nu väntar jag bara på att allt ska dra igång, vilket vore möjligt nu eftersom jag lämnade första proverna redan i början av juni men det står still. Jag antar att man väntar till efter julhelgerna osv.
    Härligt att läsa om lyckade donationer!
    Hoppas det drar igång nu då...

Jag väntar ut detta halvår just nu. Den 5 april har det gått 6 mån. Jag hoppas att det inte drar ut på tiden för jag vill donera innan jag börjar jobba i aug. Är just nu f-ledig. Skulle ringa när jag ammat klart, vilket jag kanske har gjort i april.
    Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Marelb
    leia83 skrev 2011-01-13 19:48:40 följande:
    Stor puss och kram tull er underbara människor som donerar. För mig och min man är enda möjligheten att få barn via äggdonation men tyvärr får vi ingen hjälp i Sverige. Men är ändå så tacksam gentemot er, blir helt gråt färdig när jag läser vad ni fantastiska kvinnor går igenom för vår skull. Kram på er.
    Kram tillbaka och lycka till!! Tycker det är synd att det inte finns mer resurser i Sverige, eller fler donatorer. Det är väl det grundläggande förståss. Kan varmt rekomendera Danmark där jag själv varit på en klinik i Köpenhamn. Verkar kalasbra! Ingen väntetid i princip. Har ju såklart inte gjort IVF eller så själv men var där med en vän som stöd.
  • Marelb

Jag har funderat på en sak efter att ha läst DN för ett tag sen. Det var en artikel om ett par som tagit emot ägg. Lyckades hitta artikeln... www.dn.se/insidan/insidan-hem/anneli-fodde-barn-med-donerade-agg

Grejen är att JAG INTE VILL medverka till att ett par i denna situation får barn FÖRE de som är BARNLÖSA!!!! Blir så fruktansvärt irriterad! De gjorde tack och lov behandling utomlands men de har ändå gjort massa prover mm i Sverige. Lugna ner mig någon och säg att detta par absolut inte skulle få hjälp i Sverige!! De borde inte fått göra prover eller ngt här, det är ju min åsikt. Tycker inte det är en rättighet att få en/två sladdisar när man redan har barn. Syskon OK men de hade typ 3-4 barn innan???

• Marelb
    Flisan86 skrev 2011-01-22 12:06:00 följande:
    Men hallå, nu är det så att hon gjort behandling utomlands och betalat för rasket själv, eftersom hon inte har rätt till hjälp i Sverige, dels pga åldern, men kanske framför allt just för att hon redan har egna barn sen tidigare. Alla undersökningar som är gjorda i Sverige är så vitt jag vet även gjorda privat och betalda för. Hon tar inte på något sätt behandlingar eller ägg från någon som kan få hjälp i Sverige.
    Så Nej, hon går inte på något sätt "före" de som är barnlösa och köar i Sverige. Hon är inte "i systemet" överhuvudtaget utan har hittat egna vägar. Vilket i sig är starkt gjort, tycker jag. Man måste inte vika sig bara för att samhället inte kan hjälpa, man kan hitta egna vägar. Och det gjorde hon. Och fick såna otroligt fina grabbar! DET är häftigt!
    Jo, jag vet att behandlingarna skedde utomlands. Visste däremot inte att övriga undersökningar gjordes privat. Det kanske framgick och jag missade det!? Jag vill bara att de som inte har några barn alls ska få hjälp först och främst. Syskon också såklart men det måster ju finnas någon gräns för det med...

Förstår iof inte varför DN väljer att lyfta fram just en sådan familj... men det är ju en anna sak... Tror många tänker att de inte skulle vilja donera till dem. Klart det var fina killar. Starkt gjort... ja... men man kan ju också vara nöjd med det man har!
  • Marelb

Jag läser en del andra trådar... Visst är det JÄTTEBRA att ÄD tas upp i media och borde göras mer för att få fram fler donatorer... ABSOLUT!

Jättebra att möjligheten finns att åka utomlands också eftersom köerna i Sverige inte är så roliga. Samt att alla inte kan få hjälp här.

Klart varje familj gör som de vill. Men tror ändå som jag tror... "ååå en sådan familj som har MÅNGA barn redan, en sådan familj vill jag hjälpa"... Så tänker INTE många tror jag. Sen spelar det ingen roll att allt gjordes utomlands. Denna artikel får nog inte fler kvinnor att ringa ÄD klinikerna i landet... vilket är SYND!!! Denna artikel var väl det SÄMSTA jag läst om ÄD.

• Marelb

Har inte läst så många artiklar utan mest fakta om äggdonation. Men jag läste en artikel om en familj där både kvinnan och mannen hade donerat ägg/spermier. Det stog väldigt bra om varför de gjorde detta. Tyckte det var så fint att de bägge hade samma tankar och hade gjort det bägge två! Det var en BRA artikel tycker jag! Omöjlig att länka, försökte googla lite men inte lätt för jag vet inte ens i vilken tidning det var... sorry...

• Marelb
    Flisan86 skrev 2011-01-26 09:21:19 följande:
    Åh ja, den läste jag också! Minns inte heller vilken tidning, troligen DN eller Aftonbladet om jag läst den.
    Önskar dig all lycka till i framtiden!

För mig återstår mer väntan. Men ingenting att jämföra med alla mottagare som skulle vilja ha lite ägg... de har väl väntat om någon!
  • Marelb
    SoFo89 skrev 2011-02-02 09:37:46 följande:
    Anmälde mig som äggdonator i september förra året och var iväg till vc och tog de första proverna i slutet av september/början av oktober. Nu har det ju ändå gått fyra månader, borde jag inte få komma på läkarbesök och träffa kuratorn nu?
    Eller görs det först efter att de 6 månaderna har passerat?
    Man tycker ju att man kan börja med besöken innan... det kommer ju ändå gå 6 mån innan nästa prover och själva äggplocket. Det tar ju tid att hitta rätt mottagare mm. Jag vet faktiskt inte riktigt. Undrar jag med... för mig har det gått 6 mån den 5 april. Men jag skulle ringa dem när jag slutat amma, så jag förstår ju att inte de kontaktar mig... Mem jag slutar kanske i mars skulle jag tro. Ska på utbildning en helg då. Svårt att pumpa när det inte är full fart i tuttarna har jag märkt...
  • Marelb
    Sanja H skrev 2011-02-04 12:43:36 följande:
    Jag har nyligen blivit tillfrågad av en vän om jag kan ställa upp som korsdonator för deras skull. Efter att ha läst era inlägg känner jag mig ganska redo för att svara Ja.

Jag undrar bara om jag kan använda hormonella preventivmedel och ha sex som vanligt under tiden fram till själva behandlingen börjar? (Har just hämtat ut nya p-piller men vågar inte börja ta dem förrän jag vet...) 
    Hur blir det med sexlivet under behandlingen? Har läst att man bör vänta 14 dagar efter uttagandet av äggen och det är ju helt ok. Men flera veckor innan också känns jobbigare...

Tacksam för råd och svar.
    Jag är ganska säker på att man inte kan ta hormonella P-medel. Detta för att du under behandlingen kommer att ta hormoner i form av nässpray och sprutor. Men, eftersom detta tar tid. Minst 6 mån mellan dian första blodprover tills nästa prover så måste du ju ha ett P-medel nu. Jag skulle nog välja att börja med p-pillerna nu och sen prata med läkare när du är på fertilitetskliniken om hur du ska göra. Detta kommer ju naturligtvis upp, de lär ju fråga om sånt.

Jag har kopparspiral och tyckte någon sa, att den kan sitta kvar?! Eller har jag drömt? Hur sjutton ska de lirka sig förbi den då och hämta äggen? Ja, jag begriper inte allt men det löser väl sig. De får väl dra ut den annars vid äggplock och sen stoppa in en ny efter.

vet inte heller exakt det där med sex innan. Rent logiskt vore det ju osmart att bli gravid med 10 foster! :-0 Man ska nog hålla sig ifrån det innan. Men varför så länge efter???
  • Marelb
    SoFo89 skrev 2011-02-04 17:05:35 följande:
    Ja, tycker det är lite dumt att dom drar ut på det ännu mer liksom. Väntetiden är ju redan lång som den är, fast det är väl klart att det är ett par stycken så det tar väl tid.. Tålamod
    Fast de är ju inte översvämmade av för många donatorer direkt så de borde kunna snabba på. Men de har säkert inte resurser för det kanske? Ring dit och hör när du ska komma dit, om du kan börja med besöken innan 6 mån?
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10