Sanja H skrev 2011-02-04 12:43:36 följande:
Jag har nyligen blivit tillfrågad av en vän om jag kan ställa upp som korsdonator för deras skull. Efter att ha läst era inlägg känner jag mig ganska redo för att svara Ja.
Jag undrar bara om jag kan använda hormonella preventivmedel och ha sex som vanligt under tiden fram till själva behandlingen börjar? (Har just hämtat ut nya p-piller men vågar inte börja ta dem förrän jag vet...)
Hur blir det med sexlivet under behandlingen? Har läst att man bör vänta 14 dagar efter uttagandet av äggen och det är ju helt ok. Men flera veckor innan också känns jobbigare...
Tacksam för råd och svar.
Jag är ganska säker på att man inte kan ta hormonella P-medel. Detta för att du under behandlingen kommer att ta hormoner i form av nässpray och sprutor. Men, eftersom detta tar tid. Minst 6 mån mellan dian första blodprover tills nästa prover så måste du ju ha ett P-medel nu. Jag skulle nog välja att börja med p-pillerna nu och sen prata med läkare när du är på fertilitetskliniken om hur du ska göra. Detta kommer ju naturligtvis upp, de lär ju fråga om sånt.
Jag har kopparspiral och tyckte någon sa, att den kan sitta kvar?! Eller har jag drömt? Hur sjutton ska de lirka sig förbi den då och hämta äggen? Ja, jag begriper inte allt men det löser väl sig. De får väl dra ut den annars vid äggplock och sen stoppa in en ny efter.
vet inte heller exakt det där med sex innan. Rent logiskt vore det ju osmart att bli gravid med 10 foster! :-0 Man ska nog hålla sig ifrån det innan. Men varför så länge efter???