• Linda Al

Tråden för oss äggdonatorer 10

Tråden för oss äggdonatorer 10

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html
    Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html
    Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. Html
    Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944. Html
    Tråd 6: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m35401681. Html
    Tråd 7: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m38476323.html
    Tråd 8: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m41354014.html
    Tråd 9: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m43992458.html 

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10
  • Linda Al
    Mjölk skrev 2009-08-16 16:45:07 följande:
    Vad bra!!! Tack!
    Haha, och det var verkligen på håret.

Har någon blivit påverkad i humöret av sprutorna man tar innan donationen förresten? Hur är ni annars i humöret?
    Själv är jag väldigt känslig för hormonsvallningarna man kan få som tjej då och då i månaden, och är lite nervös för hur jag kan påverkas sen.

Känner att jag har dålig koll på exakt vad som kommer att hända framöver, det var ju trots allt ett halvår sedan man fick det förklarat för sig. Jaja, jag får väl bättre koll den 10:ende.
  • Linda Al
    Mjölk skrev 2009-08-18 19:46:40 följande:
    Jag har inte blivit påverkad faktiskt. Och då pratar du med en kvinna som får kraftfulla ägglossningar, PMS o mens.Är det prel plock den 10:e september eller?Jag har prelplock i vecka 39.
    Ok! Det låter hoppfullt.

Nej, den 10:e ska jag på sista blodprovet och samtal. Själva donationen sker förhoppningsvis i mitten på oktober.
  • Linda Al
    Cherie skrev 2009-08-20 10:39:59 följande:
    Om biverkningar: jag har inte haft i princip några känningar alls av sprutorna, kanske blev jag lite mer gråtmild men inte så det störde.
    Skönt att höra. Det är det enda jag faktiskt oroat mig lite över (det går ju ut över andra, svårt att låtsas som ingenting då ).
  • Linda Al

Jo, det börjar verkligen närma sig! Jag ska på sista provtagning den 10/9, och ska samtidigt få lära mig injektionsteknik.

Jag har fått recepten skickade nu, där det står att man ska vara ute i god tid med att hämta ut, men funderar om jag ändå ska vänta iaf tills efter den 10:e... Inte för att jag tror det kommer vara några problem, det vore helt otroligt, men ändå... Hur har ni andra gjort, hur långt innan har ni hämtat ut?

Jag ska få donera i v.41, som det ser ut nu, och ska börja injektionerna någon gång efter den 19/9.

Det känns jätteroligt att få göra ngt som faktiskt spelar roll för andra, även om jag måste säga att jag är lite nervös. Men på ett positivt sätt så klart!

• Linda Al
    Vitros skrev 2009-08-31 21:44:29 följande:
    hej, lägger in mig i er tråd då jag tänkte undersöka om jag kvalar in som äggdonator.Har tänkt på det efter vårt eget kämpande för att bli gravida.Jag har PCO och har alltså svårt att få egen ÄL, men när vi väl lyckats få ÄL första gången genom puregonsprutor så resulterade det i våra tvillingar som nu är 4 månader :)Att få barn är underbart tycker jag och om jag kan vill jag gärna hjälpa andra som kämpar.Är det någon av er som har donerat på Huddinge/KS? Vet ni om de vill ha ägg i från någon som har PCO?
    Hej, vad härligt att du vill donera!

Jag har tyvärr ingen koll på vilka krav de har (kanske ngn annan som vet?), men maila och fråga. Jag ska donera på Huddinge, och jag fick snabbt svar när jag mailade (de ringde upp efter ngn dag bara). Dessutom är de trevliga och tillmötesgående.
  • Linda Al
    Vitros skrev 2009-09-01 13:45:24 följande:
    Linda AI: hittade en mailadress så nu har jag mailat iväg en fråga så får vi väl se vad de säger :)När är det dags för dig? Hur lång tid går det ifrån att man börjar diskutera det tills man faktiskt kan donera? Tänkte jag skulle sätta in en spiral sen i väntan på att vi ev vill ha fler barn själva (ska njuta av våra underverk lite först :) men tänker att det skulle kännas bra att göra en äggdonation innan dess.
    Ah, jag tänkte ju att jag skulle länka till den mail jag skickade till, men det glömde jag visst av i farten. Berätta gärna vad de svarar sen!

Jag ska donera v.41, om allt går enligt planerna.
    Jag mailade första mailet innan jul förra året, så det blir ungefär 9,5 månad från start till mål (om jag räknar rätt). Men då fördröjde jag det dock på ca 3 v, iom att jag missade att man kan göra första blodprovet var som, så fort man fått remissen. Och om du är blodgivare går det ändå lite fortare, fast man måste ju så klart nämna det för dem.
    Så det tar ju sin tid, men jag tycker ändå att tiden gått riktigt fort!
  • Linda Al
    Vitros skrev 2009-09-01 18:10:36 följande:
    oj, vilken lång tid! Då får jag kanske tänka om ang spiralen ;)Varför tar det så lång tid, är det pga provtagingar för att se att man är frisk?
    Nej, men vet du vad! Nu tar jag tillbaka Jag tänkte efter och så här var det; Jag mailade innan jul, fick remiss, fattade inte att jag kunde göra blodprovet när jag ville, väntade på tid, fick en i mitten på februari (det var för samtal, undersökning och vad jag trodde, blodprov), blev magsjuk på dagen för tiden (typiskt), fick ny tid i början på mars. Nästan exakt 6 mån senare har jag ny tid för prov och samtal, start med sprutor i slutet på sept (vet ej exakt än), donation i början/mitten på oktober.

egentligen har det ju alltså bara tagit 7 månader från start till mål. Det var ju bara jag som strulade lite i början. *skäms en aning*
  • Linda Al
    HannaS86 skrev 2009-09-02 09:50:17 följande:
    Linda du kan nog hämta ut sprutorna redan nu, de håller 3 månader har jag för mig (eller längre än det, inte kortare iaf) om man förvarar dem i kylen. Det är ju säkrast så det inte är tillfälligt slut på apoteket när du ska hämta. Vad har du fått för sort? Jag hade gonal-f
    Ok, ja jag kanske ska göra det då.

Jag har fått en massa olika på receptet, jag har dock ingen koll på vad som är vad än...

Men det står:

Orgalutran
    Puregon Pen (kan det vara sprutan?? {#lang_emotions_undecided})
    Puregon
    Ovitrelle
  • Linda Al
    HannaS86 skrev 2009-09-02 10:36:59 följande:
    Ovitrelle är den enda jag känner igen, den ska man ta exakt 36 timmar innan plock för att äggen ska börja lossna :)Puregon känns lite bekant, det är säkert den man tar. Undrar om man behöver blanda saker eller nåt sånt iom att det är både puregon och puregon pen? Gonal-F kom i en "pennspruta" som man sen lämnade till apoteket när den var slut.Olgarutran måste ju då vara antingen nässpray eller sprutor som förhindrar ägglossning beroende på vilken metod du gör. Ska du ta nässpray så du hamnar i konstgjort klimakterie?
    Nej, som jag förstod det, så skulle jag inte ta nässprey, utan starta direkt med sprutor. Minns inte exakt vad hon sa, det var ju trots allt ett halvår sedan.
    Men jag får ju det förklarat för mig den 10:e iaf, som tur är.

Men din teori låter väldigt vettig, så är det säkert!
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10