• 1814

Tråden för oss äggdonatorer 10

Det där med att ha barn sedan tidigare...
    Jag har hört att det är för att om man donerar ägg och sedan är med om något (inte relaterat till donationen) som gör att man själv inte kan få barn, t ex sjukdom eller en olycka, så hamnar man i en mycket konstig sits när man "gett bort" ägg som hade kunnat bli ens egna barn.
    Sen är det väl också ett "bevis" på att äggen är av bra kvalitét.

• 1814

Hej igen tjejer...
    Tänkte höra med er hur ni gjort med jobb och sånt under själva donationsprocessen... Hur många besök gick ni på och hur gjorde ni med jobbet då? Känns plötsligt jättekomplicerat då jag har 1,5 timmes resväg till KI och arbetar dagtid vardagar nu för tiden... {#lang_emotions_undecided}

• 1814
    Linda Al skrev 2009-10-02 17:51:50 följande:
    Jag har också 1,5-2 h till sjukhuset. Lite drygt. Jag har dessutom lyckats få en rätt långdragen "donationsvariant". De gav mig lite för låg dos har det visat sig (de trodde att det skulle räcka med en ganska låg dos, vilket jag inte riktigt regerade tillräckligt på), så hittills har jag varit där 3 ggr, och ska dit igen på måndag för att kolla äggblåseutveckling. Ev blir det bara en gång till efter det, alltså själva donationen, om allt ser ok ut. Jag har isf då varit på info, kollat med ultraljud 3 ggr och donation. 5 tillfällen alltså. Jag kan tänka mig att det nog kan räcka med 3 tillfällen om allt flyter på väldigt bra och äggblåsorna växer bra på en gång. Synd att man inte kan påverka det där själv bara Jag har tagit ledigt de dagar jag fått tid på morgon/f.m, men både idag och på måndag fick jag senare tider runt kl 15. Då kan jag bara sluta lite tidigare. Som tur är har jag en toppenchef som hjälper mig att pussla, och inte ens ställer frågor om vad jag ska göra. Men nu börjar jag ändå känna att det gärna får ta slut, mest för att jag är oerhört trött på att fara fram och tillbaka till HS i timtal. Det är lite småtråkigt att åka i 3-4 timmar för att vara där i max 30 min.
    Förstår det! Försöker tänka mest på hur glad någon kommer bli i slutändan! Vad schysst av din chef, hoppas min är lika förstående...! Hoppas det blir fina ägg!
  • 1814
    Linda Al skrev 2009-10-02 18:01:26 följande:
    Ja precis, det ska man ju inte glömma bort så klart! Jag hoppas så innerligt att jag kan ge ägg till 2 mottagarpar, men just nu känner jag mig osäker. Det visar sig förmodligen på måndag, tror jag. När är det dags för dig att starta?
    Ska få p-piller först, så förmodligen slutet av november/början av december. Vet redan nu att jag kommer få minidos också, på första kontrollen hittade de typ 35 äggblåsor vid en 'normal' cykel. Har hört att kvalitet sällan går hand i hand med kvantitet! Hoppas förstås de är OK ändå.
  • 1814
    Linda Al skrev 2009-10-02 18:19:58 följande:
    Ah! Men du kanske ändå reagerar bra på en liten dos, till mig sa de att det där är väldigt olika, kan t o m skilja från gång till gång. Så vi får väl hoppas att det går bättre för dig. Oddsen är väl på din sida nu när jag lyckades dåligt. Du har inte fått reda på vilka recept du fått? Jag tar iaf Puregon. Det kanske är skillnad också om man tar den andra varianten (minns inte vad den hette dock).
    Fick en massa broschyrer, Orgalutran, Gonal-f och Ovitrelle. Har ingen aning om vad det är för skillnad haha!
    Men det där att dosen var för låg i början är ju mycket bättre än att den blir för hög! Inte kul att bli överstimulerad...!
  • 1814
    Linda Al skrev 2009-10-02 18:33:31 följande:
    Nej, förmodligen inte. Anar att de är precis så de tänker också. Men i mitt fall ledde det till att jag hade färre äggblåsor nu, än för 2 dagar sen. Det känns trist. Och lite konstigt. :-/ Jaha, Gonal-f är samma grej som Puregon (den som stimulerar produktionen), fast den andra varianten då. Då har vi inte samma alltså. Spännande. Orgalutran är till att stoppa äggen från att släppa, och Ovitrelle är den sista sprutan du tar innan donationen för att äggen ska släppa. De har jag också.
    Vad är det för skillnad? Är den ena kortare eller längre eller hur var det...
    Tack för förklaringen iaf!
    Konstigt att det blev färre... men de kanske kickade ut några sämre ägg för att göra plats för några färre superägg!
  • 1814
    Linda Al skrev 2009-10-02 18:48:58 följande:
    haha, jäklar vilken optimist du är, och bra pepptalk har du också! Det var några som slutade växa, och därmed föll utanför "godkänd-storleksramen", om jag fattade det rätt. Så det blev väl egentligen inte färre äggblåsor, utan bara färre som har rätt storlek (eller hinner få till donationen, snarare). Jag vet faktiskt inte vad det är för skillnad mellan gonal och puregon, jag är för mkt rookie för att ha sån koll.  Jag vet bara att de har samma effekt.
    Jag får ta och fråga sen när jag kommer dit! Är ju nyfiken på allt. Kommer inte kunna hålla mig för att följa upp det sen och se hur det gått...
  • 1814
    Linda Al skrev 2009-10-02 19:44:25 följande:
    Ja, du får hemskt gärna skriva här vad de svarade. Jag är också den nyfikna typen
    Du med!!
  • 1814
    Linsis skrev 2009-10-07 08:45:19 följande:
    Hej, hej! Har funderat ett tag på att donera ägg. Men trodde att jag inte fick eftersom jag själv har IVF-barn. Men så läste jag på Akademiskas hemsida om en kvinna som donerat och själv varit ofrivilligt barnlös. Så jag tog tag i det och nu ska jag in och lämna blodprov imorgon. Spännande, men lite läskigt. Jag minns mitt äggplock med fasa. Fy! Tänk att jag funderar på att göra det igen... Men samtidigt så finns minnena där, så enormt starka fortfarande, av hopplösheten när det inte blir något barn. Så nu får vi se om jag får bli donator eller inte!
    Vad kul, måste kännas extra speciellt för dig. Hoppas allt går vägen!
  • 1814
    Linda Al skrev 2009-10-09 16:31:10 följande:
    Hejhej!!
    Vad kul! Grattis!! Eller vad säger man? Jättekul att läsa om hur det går till mer exakt. Känner mig extra peppad inför min egen donation nu!
  • 1814

Helt sjukt, jag har blivit gravid efter att min man har viftat med kallingarna en gång på två månader. Känner mig helt blåst på mitt sexliv (småbarn hemma) OCH ska nu genomgå en abort, vilket nu också kommer i vägen för planerad ÄD. Absurt eller hur??

• 1814
    HannaS86 skrev 2009-10-26 08:00:00 följande:
    För min del kände jag att abort var det enda alternativet och jag ångrar mig inte. Jag såg det inte som att det var ett foster därinne utan mer något som inkräktade i min kropp och fick mig att må dåligt. Det fostret var inte menat att bli till och jag har inte dåligt samvete. Då skulle man lika gärna kunna ha dåligt samvete över alla barn som inte blivit till pga att jag använt preventivmedel i alla år.
    Tack HannaS86, det var skönt att läsa... Jag vet att jag inte skulle kunna ta hand om ett till barn, rent praktiskt, så det vore taskigt både mot det barn jag redan har och det nya, när vi liksom har det så bra som det är nu... Känner mig dock (om det är möjligt) ännu mer motiverad att göra klart ÄDn. Känns som jag har slösat bort ett "guldägg" som nån annan kunde ha fått.
    Än en gång, tack tack tack. Även fast abort känns så självklart i detta fall, så är det ju ändå jobbigt.
  • 1814
    Esska skrev 2009-10-26 19:11:29 följande:
    Kl 9.45 i morse gjorde jag min donation. Under plocket kommer jag ihåg att jag tyckte att jag var med och hade koll på läget. Men så här i efterhand... nja... Jag var nog rätt så borta Och jag har varit borta resten av dagen, har varit jättetrött och har inte kunnat göra mycket annat än att sova. Hursomhelst det blev 12 ägg som plockades ut och verkar räcka till två par. Men imorgon vet jag nog mer när jag har ett uppföljningssamtal med BM.
    Vad kul Esska, att det gick så bra! Spännande att höra vad BM säger i morgon!
  • 1814
    Bette skrev 2009-10-26 23:17:35 följande:
    Varför göra abort? Det är väl bra att ha barnen relativt tätt. Jag och min man får snart vårt efterlängtade barn via ÄD beh. Bette
    Finns varken tid eller utrymme för en till bebbe här. I framtiden kanske det blir fler.
  • 1814
    Esska skrev 2009-10-27 08:56:11 följande:
    Med 6 var känns det lite "snålt" om det ska räcka till syskonförsök också. Grämer mig över att jag "bara" lyckades producera 12 ägg. *suck*
    12 ägg, eller 10-12 eller vad det är, ska väl vara det optimala vad jag har förstått, eftersom det är större risk att få sämre kvalitét på de enskilda äggen när de är jättemånga, eller nåt sånt... 12 ÄR många ändå! Så grattis till en fin skörd!
  • 1814
    Vitros skrev 2009-11-02 21:59:49 följande:
    nu har jag fått en tid hos läkare och kurator, ska bli intressant! Fanns dock bara tid dagtid så mina tvillingar (6mån) måste följa med, får se hur det går :) Jag varnade dock sköterskan som ringde och hon sa att i värsta fall fick jag väl komma en gång till om det krisade :)
    Hihi men kanske härligt för dem att få träffa lite småttingar också?
    Jannika2010 skrev 2009-11-04 02:42:40 följande:
    Hej, vi är ett utlandssvenskt, akademiskt par som söker en äggdonator, gärna riktigt ljust blond och intellektuell. Ersättning enligt USA standard utgår, resa till USA samt professionellt omhändertagande på privat klinik. Om detta låter intressant, kontakta oss (signaturen Jannika2010) via FamiljeLivs inbox service för medlemmar. Med förhoppning om att snart hitta vår Ängel, Jannika
    Önskar att jag kunde hjälpa till, passar nämligen rätt bra på den korta beskrivningen, men skulle inte ha möjlighet att göra en sån resa tyvärr. Hoppas ni hittar nån!

Själv ska jag åka och undersökas IGEN för utomkveds... Tänk om de måste ta bort äggledaren!! Tänk om jag själv skulle få svårt att få fler barn sen! Tänk om jag hade donerat först innan jag fått min egen dotter och sen inte kunnat få barn själv pga nåt sånt här... Jag tänkte inte något vidare på det där med att de vill att man ska ha egna barn först, men nu när jag sitter i den här situationen slår det mig verkligen på riktigt att det skulle bli mycket konstigt att ha gett bort sin egen chans att få barn... Å andra sidan hade det ju inte blivit någon knodd oavsett, men ändå. Mycket tankar som snurrar.
  • 1814
    Maria68 skrev 2009-11-12 09:30:36 följande:
    Hej Kära donatorer ! Vi var mottagarpar nr. 1 och fick endast 3 ägg. 2 av dem blev befruktade och delades bra. Fick ett till mig och ett till frysen. Jag är nu GRAVID. En tröst till de som inte tycker de får fram tillräckligt mycket ägg ! Och ett stort tack för att ni finns !!! Kramar
    Åh vad roligt att det tog sig! Blir så himla glad när jag hör om nån som blir gravid efter ÄD. Det måste vara en av de längsta resorna till sitt älskade barn man kan göra, och den har ni gjort. Helt beundrandsvärt enligt mig! Önskar er all lycka till med lilla pyret! {#lang_emotions_laughing}
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10