Vitros skrev 2009-09-04 20:43:05 följande:
Pricken76: grattis till graviditet! Då är det snart dags för din lilla kotte att komma ut mao :)Måste säga att det är kul att höra kommentarer som din och Rödluvan71's, ja alltså inte att vi gör något "bra", men att ni finns och behöver en ÄD - det är ju själva poängen :)Jag känner som sagt själv igen längtan men hade turen att få två underbara små - så jag hoppas snart det blir er tur!!Rödluvan71: lät som ni hade en kämpig historia, hoppas det kan gå vägen för er nu! Hur lång är kön till ÄD i Sverige (Stockholm)? Är den helt separat ifrån IVF-kön?
Tack för era snälla kommentarer om mitt beröm!
Man blir alltid glad av att kunna göra någon annan glad. I tex tråden om "Vi som gör ÄD i Europa" pratar vi mycket om hur fantastiska ni är, så jag tänkte att jag kunde gå in i er tråd och berömma er här.
Ja, ÄD-kön är helt separat ifrån IVF-kön. Så jag och min man har stått i kö för IVF i 1,5 år. Under den tiden har jag bla genomgått 9 inseminationsbehandlingar och 2 operationer, sen 3 IVF:er som tillslut ledde fram till beskedet att mina ägg troligen är orsaken till att vi inte blivit gravida... Ett otroligt sorgligt besked. Men som tur var hade jag hört talas om ÄD-möjligheten ett par månader innan detta. Annars hade jag krisat ordentligt i min förtvivlan. Så nu står vi i kö på Huddinge och ingen vet egentligen hur lång kötiden blir. Mellan 1-3 år sa de till mig. Allt beror på hur många kvinnor som vill donera ägg. Men eftersom jag fyller 40 om 1,5 år så chansar jag inte på att vänta utan skall nu genomgå ÄD i Riga. Har påbörjat hormonbehandlingen nu och hoppas på ett pluss i oktober.
Så åter igen: Ni är fantastiska och jag tycker ni gör något väldigt generöst mot en medmänniska. Det är kvinnor som ni som har givit mig tillbaka hoppet.