• HannaS86

Tråden för oss äggdonatorer 10

Linda Al skrev 2009-08-20 16:34:23 följande:

Skönt att höra. Det är det enda jag faktiskt oroat mig lite över (det går ju ut över andra, svårt att låtsas som ingenting då ).
    Jag har varit borta rätt länge nu, hur går det för dig i processen?
    lotuskotte skrev 2009-08-20 16:37:43 följande:
    Måste bara säga att ni som kan och vill donera ägg är guld värda, jag känner stor respekt och ödmjukhet inför er!!
    UG82 skrev 2009-08-21 23:53:01 följande:
    Tack till er alla änglar som donerar ägg
    Tack :)

På Sahlgrenska får man reda på hur det gått för mottagarna. Det jag vet som kanske inte är helt aktuellt än är att av mina 6 mottagarpar har ett fått ett barn, ett till är på väg (möjligtvis fött nu), 2 fick missfall och 2 tog det sig inte för. Sedan är det möjligt att några använt ägg från frysen men sahlgrenska är lite dåliga på att leta fram filerna om man ringer för att fråga så jag har inte frågat nåt sen min senaste donation.

På sahlgrenska får man 4000:- skattefritt när man donerar. Om man har mer utlägg än så får man spara kvitton från resor o liknande så får man ersättning för det med.
  • HannaS86

Linda du kan nog hämta ut sprutorna redan nu, de håller 3 månader har jag för mig (eller längre än det, inte kortare iaf) om man förvarar dem i kylen. Det är ju säkrast så det inte är tillfälligt slut på apoteket när du ska hämta. Vad har du fått för sort? Jag hade gonal-f

• HannaS86

Ovitrelle är den enda jag känner igen, den ska man ta exakt 36 timmar innan plock för att äggen ska börja lossna :)

Puregon känns lite bekant, det är säkert den man tar. Undrar om man behöver blanda saker eller nåt sånt iom att det är både puregon och puregon pen? Gonal-F kom i en "pennspruta" som man sen lämnade till apoteket när den var slut.

Olgarutran måste ju då vara antingen nässpray eller sprutor som förhindrar ägglossning beroende på vilken metod du gör. Ska du ta nässpray så du hamnar i konstgjort klimakterie?

• HannaS86

Det finns sprutor man tar för att undvika ägglossning istället för att ta nässpray o hamna i ett konstgjort klimakterium (syftet är ju detsamma oavsett om man tar "extrasprutor" eller nässpray). Sprutorna verkar så mycket smidigare än att ta nässprayen, man får ju en del vallningar, huvudvärk o sånt av nässpray så jag hade gärna testat din metod sista gången jag donerar :) Å andra sidan vet jag ju att doser o allting fungerar nu så det kanske är dumt att köra det fjärde gången haha. Jag blir lite nyfiken på att ringa sahlgrenska igen och höra hur det gått för mottagarna, borde nog göra det. Synd bara att de har så få telefontider och när telefonen är öppen är det jämt kö och jag har bara en kvarts rast på mitt jobb vid den tiden så jag hinner inte sitta och vänta. Undrar om man kan maila..

Ska bli så kul att höra hur det går för dig! Det är ändå en ganska speciell process som inte så många gör så jag hade ingen att diskutera det med förrän jag hittade fl.

• HannaS86
    Vitros skrev 2009-09-02 22:05:58 följande:
    just det, måste man alltså betala Puregon själv? Är inte gratis om man säger så...
    Man betalar inget själv, jag fick en lapp som intygade att fakturan skulle sändas till SU :)

maravilla med 2 barn skrev 2009-09-02 20:51:27 följande:
    Jippijajo.....efter att ha varit på undersökning och besök i juni, väntat hela sommaren då de hade semester, väntat och väntat på besked hur det ska bli och ringde själv förra veckan och jag får börja behandligen för att donera i okt troligtvis =) nu är det nära....sååå spännande!!
    yay :D Uppdatera hur det går!
    Linda Al skrev 2009-09-02 15:04:08 följande:
    Det låter toppen att jag får den "bra metoden"! Lugnar mig lite, för nog börjar det kännas lite pirrigt ändå. Fast så är det väl iof alltid när man gör ngt nytt.Håller med om att det känns jättebra att kunna diskutera det med någon som är lite mer inne i det och insatt. När jag pratat med folk rumt omkring mig, har det mest känts lite dumt och "jaha?". Samtidigt sitter man ju på lite funderingar/oro/nervositet/glädje som man behöver få utlopp för. Jag tycker absolut du ska höra dig för! Det är ju den bästa biten! Testa och maila, du har ju bara att vinna på att prova. Och man tycker ju att de borde föredra mail, om telefonköerna är långa.
    jag har också sagt det till några personer men reaktionen blir ju oftast att "jaha.. men är inte det svårare att få barn själv sen då?" eller "jaha, hur gör man det" eller "jaha" bara haha. Det är konstigt att folk vet så lite om det, jag tror att fler skulle donera om de visste att man kan göra det. Vissa verkar tro att det är jättejobbigt men jag tycker inte att det var det, det är ju så värt det.
  • HannaS86

Alvisens mamma skrev 2009-09-02 20:07:28 följande:

Är det någon som donerat ägg utomlands?Eller donerat ägg mot ersättning, dvs mer än de 4000kr man får i Sverige?Har en kompis som påstår att det går att få upp till 40.000kr för en äggdonation i USA nämligen. Kan det stämma?Eller donerar ni här inne på FL i sverige, mot den lagstadgade ersättningen?Bara nyfiken på hur hur det funkar....
    Jag läste på en sida som hette något i stil med elitedonors att de erbjuder 100 000 svenska kronor för "rätt donator" men där var det ju krav i stil med utseende, dokumenterad intelligens, talang, gärna jobbat som fotomodell, bra på sport osvosv. Men jag tror att man kan få rätt bra betalt för det i USA.
  • HannaS86
    Vitros skrev 2009-09-03 18:01:32 följande:
    För Otriviellen så åkte jag in till SophiaHemmet och fick den där, men kände att jag likaväl hade kunnat gjort det själv.Det är en mer "riktig" spruta som man har till den (alltså inte pennan) men vid det laget är man ganska van vid att sticka sig själv ;)Får man fråga vad era respektive tycker om att ni donerar ägg, är det självklart att det är ok eller har ni haft diskussioner om det?Min man tycker, med tanke på vår historia, att det är jättebra, men jag skulle ändå vilja höra lite hur ni andra har resonerat
    Det var lite kul när jag skulle ta min ovitrelle för första gången :) läste bipacksedeln noga i förväg för att ha koll på läget. Blev lite orolig när det stod att en "utbildad" måste ge mig den så jag ringde och frågade om jag inte skulle få någon tid för att de skulle ge mig den (var ju massa info om lutningen på nålen när man stack sig o sånt) men barnmorskan sa att "det är bara att göra som vanligt! Tjoff, rätt in!" :)

Min dåvarande pojkvän sa att han inte hade någon åsikt om donationen. Min mamma fick reda på det av misstag när jag åkte till akuten på det sjukhuset hon jobbar med magont och läkaren inte fattade sjuksköterskans anteckningar om äggdonation. Hon var rätt negativ men jag förstår inte varför, hon trodde det kunde påverka min fertilitet så jag fick förklara för henne att det inte gör det.

Linda Al skrev 2009-09-03 17:54:25 följande:
    .Men jag sa faktiskt, på det första samtalet jag var på, att jag tyckte att de borde informera lite större om äggdonation, så fler får upp ögonen. Men hon som jag pratade med påstod att de alldeles nyligen hade gjort en stor kampanj. Då skämdes jag lite, och kände mig lite dum som kritiserade, men nu i efterhand tycker jag ändå att det nog kanske inte var en så bra kampanj ändå eftersom varken jag, eller många andra hade sett den första gången).
    Jag krisiserade också deras "kampanjer" första gången jag var där och då sa de att de också haft en nyligen men det hade inte jag märkt något av, jag hittade informationen när jag lämnade blod och det var en broschyr där.

Esska: Ska bli så kul att följa er som donerar nu i höst/vinter!
    Dessie skrev 2009-09-03 18:04:57 följande:
    Hoppar in i tråden och ställer frågan - Hur blir man äggdonator?Är det nån gräns på ålder?Måste man vara helt frisk? Ja, självklart måste man vara frisk men jag har astma, allergi & högt blodtryck.Tacksam för svar
    Man får kontakta det reprosjukhus som ligger närmast där man bor, var bor du någonstans? Jag har för mig att maxålder är 36 och de vill att man ska vara över 20. Jag vet inte hur mycket de väger in astma, allergi o högt blodtryck men du kan ju alltid kontakta sjukhuset och fråga :)
  • HannaS86

maravilla med 2 barn skrev 2009-09-04 08:20:59 följande:

Apropå vad folk säger när man berättar att man ska donera ägg så sa en kompis till mig:-Men är ju dina DNA som du ger bort??!!! -Ja, sa jag men du vet att de ska ju blandas med pappans dna och sen gör ju miljön under uppväxten också en hel del så det behöver ju inte vara sååå illa :D
    haha ja det är lite kul att höra vad folk säger. En del undrar hur man kan ge bort sina egna "barn". Det är ju inga barn jag ger bort, bara en bunt gener. Som jag inte skulle haft den minsta nytta av annars, det finns ju ägg i överflöd och vad för nöje hade jag haft av de ca 60 st jag gett bort? Nej finns det någon som vill ha så ställer jag gärna upp och bjuder på mig själv :)
  • HannaS86
    Rödhåriga tjejen skrev 2009-09-04 20:30:51 följande:
    Hej! Jag ville bara stämma in i Pricken76´s tack till er fantastiska tjejer!! Tack för att ni står ut med alla hormoner, kontroller, människors otänksamma uttalanden mm för att ge oss som inte har egna fungerande ägg chansen att trots detta få bli mamma. Ni är helt underbara!//En tjej som hoppas bli mamma via äggdonation
    Tack :) Det enda motkravet jag skulle vilja ha på mottagarna är att de måste berätta för barnen hur de kommit till, det känns som de skulle förringa min insats annars (för helt obetydlig är den ju ändå inte). Men det är så värt det =)
    Coriander skrev 2009-09-07 20:52:57 följande:
    Hej alla!Tänkte ta mig till denna tråd, då jag precis har påbörjat min vandring mot att donera ägg. Har varit på första samtalet på AVA-klinik idag. Trodde att de bara skulle berätta mer om själva behandlingen och äggplock, men de frågade efter en halvtimme ifall jag ville på samma gång lämna blod- och urinprov. Såklart jag ville det! Har ju funderat detta med att donera under några år, så jag är garanterat redo. Bokade också tid för psykolog (det är ju ett måste enl. lagen) och fick med mig hem p-piller för att proceduren skulle bli enklare att genomföra. Jag har ju inte ätit p-piller eller använt några hormonella p-medel på 7år. Använder endast en p-dator annars.Om en vecka ungefär ska jag träffa psykologen och sedan väntar vi bara på att min mens ska börja för att kunna börja tajma in det hela. Förmodligen, om allt går som det ska lär äggplocket ske någon gång i början av november.... det trodde syrran på kliniken iaf. Det här är så spännande! Och det känns så himla bra att kunna hjälpa andra. Känner mig helt plötsligt väldigt harmonisk och lugn.
    Vad roligt! Uppdatera här hur det går. Jag blir sugen på att donera igen själv när jag läser här men jag har ju bestämt mig för att vänta till mars.. Eller? :) Iofs tyckte ju barnmorskan att jag skulle vänta 1-2 år och det har gått 1 år först i april så de kanske tycker att det är för nära inpå om jag ringer o frågar.
  • HannaS86

Mjölk: 4 veckors mens låter inget kul :(

Jag ringde SU igår för att höra hur det gått för mottagarna.
    2 par har fått barn (från donation 1 och 2)
    2 par har fått missfall (från donation 2 och 3)
    2 par tog det sig inte för (från donation 1 och 3)

Av de som fick missfall o inte tog sig för har alla ägg i frysen men inga har försökt igen ännu. Lite synd, men 2 är ju inte så dåligt ändå.

• HannaS86
    Mjölk skrev 2009-09-20 15:51:49 följande:
    Låter som bra resultat för dej (eller paren...)!Jag ska plockas på tisdag! Hoppas på bra resultat. Det fanns ca 16 blåsor i fredags o 12 av dem var stora nog att innehålla moget ägg.
    Yay! Håller tummarna för dig :) Jag ska smita ifrån jobbet två gånger imorgon, först för tandläkarbesök (röntga visdomstand så det är ju inte så allvarligt), sen läkarbesök (ta bort leverfläckar).. Har inte sagt läkartiden till chefen än, fick den idag. Undrar om jag ska säga det idag eller ljuga och säga till chefchefen imorgon att jag fick en återbudstid (min chef är inte på jobbet imorgon).
  • HannaS86

Jag antog att det berodde på den psykologiska biten och att ens ev. första barn blir till genom donation. När man har egna barn kanske man anses veta mer "vad man ger sig in på" och vad man missar ifall man skulle se äggen man ger bort som ens egna barn. För min del nämnde de inte ens att man helst skulle ha egna barn under intervjun även om jag läst det först, antar att de förstod att jag visste vad processen innebar.

• HannaS86

Linda Al skrev 2009-10-07 19:17:00 följande:

Jahapp, äntligen dags! ÄP på fredag, wohoo. Det känns faktiskt jäkligt skönt att det snart är över, om jag ska vara helt ärlig. Det är lite slitigt, trots allt. Tyvärr är det ännu osäkert om det kan räcka till två mottagarpar, vilket gör mig väldigt ledsen. Känns skit, rent ut sagt, att inte kunna leverera bättre än så. Men som jag förstod det så var det svårt att sätta rätt dos på mig, iom att jag hade så många äggblåsor. De ville inte riskera att jag skulle bli överstimulerad, och satte lägre dos än normalt, vilket i sin tur gjorde att det trögade sig. Om jag förstått det rätt. Jag har alltså väldigt många äggblåsor, men inte alls lika många mogna. Men men. På fredag blir det iaf.
    Gött! Rapportera här hur det gick så fort du orkar efteråt ;)
  • HannaS86

Vad kul att du är intresserad av att donera! Det är något jag aldrig kommer ångra att jag gjort och jag är verkligen glad att kunna hjälpa andra på ett sånt sätt.

• HannaS86

Jag lider med dig, jag var med om en liknande sak. Efter min senaste äggdonation hade jag glömt att hämta ut p-ringar. Så jag tänkte att för en gångs skull på 5 år ska jag vara utan preventivmedel en månad (kan ju vara intressant att se om jag känner mig annorlunda mot annars). Och då hade jag en smart plan som var att jag inte hade sex mellan 4 dagar före beräknad ägglossning fram till 4 dagar efter. Sedan upptäcker jag att jag är gravid. Har inga egna barn och planerar inte att skaffa de närmaste åren. Det visar sig på ultraljudet inför aborten att jag var i v.6 och inte 8 som det borde varit så då var alltså ägglossningen 2 veckor försenad efter donationen och inte konstigt att min smarta plan inte fungerade.

Det kändes så himla ironiskt, precis gjort en äggdonation och sedan bli gravid själv den enda månaden jag någonsin haft sex utan skydd. För min del kände jag att abort var det enda alternativet och jag ångrar mig inte. Jag såg det inte som att det var ett foster därinne utan mer något som inkräktade i min kropp och fick mig att må dåligt. Det fostret var inte menat att bli till och jag har inte dåligt samvete. Då skulle man lika gärna kunna ha dåligt samvete över alla barn som inte blivit till pga att jag använt preventivmedel i alla år.

• HannaS86
    Esska skrev 2009-10-27 08:56:11 följande:
    Linda Al skrev 2009-10-26 20:26:02 följande: Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tycker om det... Med 6 var känns det lite "snålt" om det ska räcka till syskonförsök också. Grämer mig över att jag "bara" lyckades producera 12 ägg. *suck*
    Jag kände också så när jag donerade andra gången, fick fram 11 ägg. Men det är bara att hoppas att de är riktigt bra, i så fall behövs ju inte fler ;) Första gången jag donerade fick jag 31st så jag kände mig rätt besviken andra gången. Tredje gången ville de att jag skulle ta samma dos gonal-f som andra gången men jag ville producera lite fler ägg så jag tog den dosen jag trodde skulle ge mittemellan och det blev 21st =) Nu menar jag absolut inte att man ska frångå det läkaren säger men efter två omgångar upplevde jag att jag visste hur min kropp reagerade på gonalet och jag blev inte överstimulerad heller av att höja den lite. När jag donerar nästa gång kommer jag ta samma som tredje gången.
  • HannaS86
    diamantina skrev 2009-10-29 19:17:47 följande:
    Hej svejs. Jag tycker att det är roligt att läsa om era donationer. Jag donerade i våras och det resulterade i 7 ägg och en graviditet. Jätteroligt! Det var verkligen värt besväret, fast jag trodde det skulle bli liiite fler ägg. Hoppas det blir ett barn i början av nästa år. Jag skulle kunna donera igen känner jag, men inte förrens till sommaren eftersom jag behövs på jobbet.
    Jag har också tänkt donera till våren/sommaren igen :) Jag trodde att 3ggr var max men när jag pratade med barnmorskan i telefon efter min tredje donation sa hon att jag var välkommen att göra en fjärde men hon tyckte att jag skulle vänta 1-2 år. Jag väntar knappt ett år tänkte jag för att anpassa mig efter innebandysäsongen. Så för att komma igång med donation i april känns det som jag borde höra av mig i januari-februari.. Tror jag.
  • HannaS86
    Mjölk skrev 2009-11-10 20:50:54 följande:
    Hej på er! Längesedan man skrev här. Ville bara berätta att det blev 12 ägg (plockades i september). och att de delades upp till två par. Båda är gravida nu! Hoppas det håller i sig!
    Vad roligt :D
    maravilla med 2 barn skrev 2009-11-10 18:31:19 följande:
    Jag är provad, besiktigad och godkänd....i jan sätter jag igång med medicinen!! Äntligen, ska bli så spännande.....håller tummar och tår för massor av ägg till mottagareparen =)
    Uppdatera hur det går för dig!
Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10