• Vitros

Tråden för oss äggdonatorer 10

hej, lägger in mig i er tråd då jag tänkte undersöka om jag kvalar in som äggdonator.
    Har tänkt på det efter vårt eget kämpande för att bli gravida.
    Jag har PCO och har alltså svårt att få egen ÄL, men när vi väl lyckats få ÄL första gången genom puregonsprutor så resulterade det i våra tvillingar som nu är 4 månader :)

Att få barn är underbart tycker jag och om jag kan vill jag gärna hjälpa andra som kämpar.

Är det någon av er som har donerat på Huddinge/KS? Vet ni om de vill ha ägg i från någon som har PCO?

• Vitros

Linda AI: hittade en mailadress så nu har jag mailat iväg en fråga så får vi väl se vad de säger :)

När är det dags för dig? Hur lång tid går det ifrån att man börjar diskutera det tills man faktiskt kan donera?
    Tänkte jag skulle sätta in en spiral sen i väntan på att vi ev vill ha fler barn själva (ska njuta av våra underverk lite först :) men tänker att det skulle kännas bra att göra en äggdonation innan dess.

• Vitros

oj, vilken lång tid! Då får jag kanske tänka om ang spiralen ;)

Varför tar det så lång tid, är det pga provtagingar för att se att man är frisk?

• Vitros

LindaAI: Puregon är det man sprutar in och Puregon Pen är själva sprutan :)
    Otrivielle är det du tar för att äggen ska släppa som sagt

Man behöver inte blanda något utan det är som små ampuller som man sätter i sprutan (pennan) och så får man engångsnålar som man använder för sticket. Sen doserar man pennan efter den dos läkaren har satt åt en.

Just den där delen har jag koll på iom att jag använde Puregon för att få fram ÄL då våra tvillingar blev till, då dock men vääääldigt mycket mindre doser!

Det där med att nedreglera slapp jag dock då, måste man det när man plockar ut äggen alltså, trodde jag skulle slippa det :/

• Vitros

just det, måste man alltså betala Puregon själv? Är inte gratis om man säger så...

• Vitros

det där med att det tar så lång tid, är det för att de ska kunna utesluta sjukdomar etc? Är det annat än blodprover de tar?

Esska: vet du varför du slipper sprayen, är det för att du kan synka din mens mot mottagaren på det sättet? Tänker mig att jag som saknar egen mens (iom att jag har PCO) så kanske man kan slippa nedregleringen :)

HannaS86: tack för svar, lät vettigare. Jag vill som sagt inte ha några pengar för att man donerar, men vill inte att det ska kosta mig en massa heller.

Det där med att berätta för andra är svårt, tycker också att folk verkar tycka att man är lite knäpp, fast när jag berättade det för en av mina närmsta vänner i går så tror jag att hon tyckte det var lite bra, men då har hon haft svårt själv för att bli gravid så hon kanske förstod lite av tanken bakom

• Vitros

Linda AI: jag är likadan, tycker det är lättare att ta till mig informationen och ställa frågor om man vet lite.
    Tyckte som sagt inte att Puregonsprutorna var något som helst problem. För Otriviellen så åkte jag in till SophiaHemmet och fick den där, men kände att jag likaväl hade kunnat gjort det själv.
    Det är en mer "riktig" spruta som man har till den (alltså inte pennan) men vid det laget är man ganska van vid att sticka sig själv ;)

Får man fråga vad era respektive tycker om att ni donerar ägg, är det självklart att det är ok eller har ni haft diskussioner om det?
    Min man tycker, med tanke på vår historia, att det är jättebra, men jag skulle ändå vilja höra lite hur ni andra har resonerat

• Vitros

Pricken76: grattis till graviditet! Då är det snart dags för din lilla kotte att komma ut mao :)

Måste säga att det är kul att höra kommentarer som din och Rödluvan71's, ja alltså inte att vi gör något "bra", men att ni finns och behöver en ÄD - det är ju själva poängen :)

Jag känner som sagt själv igen längtan men hade turen att få två underbara små - så jag hoppas snart det blir er tur!!

Rödluvan71: lät som ni hade en kämpig historia, hoppas det kan gå vägen för er nu! Hur lång är kön till ÄD i Sverige (Stockholm)? Är den helt separat ifrån IVF-kön?

• Vitros

Mjölk: kul!! extra kul om det kan hjälpa fler när man gått igenom hormon-dos-jobbet...
    Jag har fått papper för blodprover så nu är jag snart inne i ruljansen jag med :)

• Vitros

funderar på det där med att man helst ska ha barn själv sedan tidigare, är inte det mest en psykologisk grej, för att man ska veta vad det innebär? Jag tänker mig att om man själv har barn sedan innan så kanske det inte uppstår någon konstig känsla/fundering senare i livet OM man inte skulle kunna få barn själv då? Eller tänker jag galet?

Dessutom så vet de ju då på sjukhuset att man faktiskt kan bli gravid, det kanske också spelar in?

• Vitros

Linda AI: kul! förstår att det ska bli skönt att det är över, det är ju inte så att processen är direkt kul på det sättet...

Heid: skulle du vänta in en mens för att ta prover?

Linsis: förstår precis vad du menar, vi hade också problem så jag vill donera av samma skäl. Vi slapp dock IVF men fick ÄL-stimulering med puregon så jag har ju testat processen innan, minus äggplock då...

Ska iväg för att ta blodprover i morgon tänkte jag!

• Vitros

LindaAI: kul! Känns ju extra bra att kunna ge till två par!
    Jag var och lämnade blodprov i går så nu är processen igång :)

• Vitros

heid: hm, låter som att de tar hormonprover på dig, undra varför?

Sådana där prover tog de på mig när de skulle testa mina hormonvärden + att se om jag haft ÄL (=provet på dag 21) och vilka värden man hade då. Men det ka nske finns annan viktig info där också.

Jag tror bara jag tog test på alla olika sjukdomar som de inte vill riskera att man har, har visst lite dålig koll känner jag :)

• Vitros

Kul att det gått bra Esska och hoppas det går bra för paren!
    Jag har ingen aning om hur många ägg som är bra, men säger de att 10-12 är optimalt så är det ju toppen!

Själv är jag lite irriterad på Huddinge för jag hör ingenting från dem, känns lite trist när man är taggad att sätta igång :(
    Skickade dem ett mail i förra veckan och fick ett svar att de skulle ringa mig den här veckan, men har inte hört något än. Hm.

Hur gick det för dina mottagarpar Linda AI?

• Vitros

Linda AI: ja, lite drygt, men förhoppningsvis ringer de snart :)
    Spännande, vill höra status om en vecka eller så då mao!

• Vitros

nu har jag fått en tid hos läkare och kurator, ska bli intressant! Fanns dock bara tid dagtid så mina tvillingar (6mån) måste följa med, får se hur det går :)
    Jag varnade dock sköterskan som ringde och hon sa att i värsta fall fick jag väl komma en gång till om det krisade :)

• Vitros

LindaAI: kul!! såklart mycket roligare om/när det lyckas! :)
    Hoppas det kan ta sig för de andra också!

• Vitros

Maria68: grattis!! Såå kul att du är gravid, och inte dumt med ett ägg till i frysen :)
    Lycka till med allt :)

Ego: ska på läkar och kuratorsbesök på Huddinge nästa vecka, ska bli lite spännande :)

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer 10