• Vassandra

Rolex, Breitling och andra dyrare klockor

Bland oss tjejer så är det väldigt enkelt.

Breitling är en klocka som känns modern och modemedveten och vi vet att de är dyra, de flesta modeller i alla fall. Sedan finns det givetvis budgetmodellerna.

Rolex är fina klockor och minst lika dyra som Breitling, men det är bara något otroligt gubbigt över dem och de ser enkla ut i sina utföranden, det är inget speciellt med hur de ser ut. Visst, det finns alltid flaggskeppsmodeller med diamanter och solitt guld hos flera klocktillverkare, men de är ovanliga och vi förknippar inte flaggskeppsmodeller med något varumärke. Det är intrycket av de vanligare modellerna som styr hur vi ser på varumärken.

Ta Volkswagen till exempel. Om du frågar tjejer, dvs tjejer som kan bilar någorlunda, vad de tycker om VW så kommer de att tänka på Golf, Passat och någon skåpbil kanske. Sedan att de har den där riktigt dyra flaggskeppsmodellen som börjar på boksatven P och kostar över 1 miljon kronor är ointressant därför de är så ovanliga.

Därefter kommer Rado, som känns modemedvetna och som ett diskret val av någon som kanske föredrar krantigare design eller som vill tona ner sig en aning. Alla killar vräker sig inte.

Alla andra märken som Omega, Tag Heuer, Patek, Weill och många fler hamnar i whatever-korgen. Det spelar ingen roll hur dyra klockor de har eller hur fina de är. Tjejer bryr sig inte om dem, vi sitter inte och pluggar klockpriser, det handlar om image, varumärkets styrka och modemedvetenhet när det kommer till killars klockor.

Sedan kan ni argumentera mot det jag sagt och säga att det är 'fel', men det förändrar inte att jag har fler väninnor än vad som går att räkna och detta är hur tjejer ser på klockor och till viss del varumärken i allmänhet.

Avslutningsvis vill jag säga att långt ifrån alla tjejer bryr sig om klockor eller andra ägodelar som en kille har. Tjejer gillar oftast killar för vilka de är eller för hur de får tjejen att må. Men bland de tjejer som lägger märke till fysiska ägodelar som klockor så är det som jag sade.

I grund och botten så var det tjejers åsikt som ni var ute efter antar jag. Killar försöker egentligen aldrig imponera på andra killar utan det är tjejer som killar vill imponera på. N'est pas?

• Vassandra
    heter skrev 2009-08-14 22:45:56 följande:
    Vassandra, jag är imponerad över hur du beskrev det på ett klockrent (hihi) sätt. Tack för det. Bara en fråga till, anser du att Rolex och Breitling är ungefär lika "fina" i "lyxfaktor" men att Breitling är tuffare och mer moderiktig än en Rolex som mer passar på en 60-årig revisor typ? För övrigt håller jag med om att de flesta Rolexmodellerna är riktigt trista. jaghopparhögt, du får återkomma när du vet någon dag så kanske vi kan hjälpa dig.
    Varsågod.
    Bara EN fråga till? :(

Visst, på ett ekonomiskt plan känns Breitling och Rolex som likvärdiga. Det är ingen som skulle tro att en kille som har en Rolex är fattigare än en med Breitling. Det är heller inte att vi anser att Breitling är 'tuffa', utan det handlar om hur dem ser ut fysiskt. Breilting är snirkliga, med eleganta visare, genomtänkta urtavlor med pärlemorinslag i vertikala ränder, den tjocka ringen runt urtavlan har fyra större kyrkanter som ibland har stenar på sig. Det är kombinationen av krom och guld på ett smakfullt sätt, det gnistrar om dem och de är verkligen snygga.

Rolex är trista, de är platta, har en taggig tjock ring runt urtavlan, tråkiga visare, bara små pluppar till klockslag oftast och så numero uno joykill - förstoringsglas. "Om jag måste ha ett förstoringsglas på min klocka så är det nog dags för mig att dö av ålder snart." Så tänker vi tjejer.

Vi tar ett exempel för att illustrera:

Vassandra: Vad har din nya kille för klocka?
    Petra: En Rolex.
    Vassandra: Jaha, är han äldre?
    Petra: ...
    Vassandra: Vad blir det väder ikväll, vet du?

Det sagt, så skulle jag aldrig fråga en sådan sak om en väninnas nya pojkvän. Vad han har för klocka är sådant som jag ser om jag träffar honom.
  • Vassandra
    heter skrev 2009-08-14 23:09:03 följande:
    Tack för kvällens stora skratt i din beskrivning. Du verkar kunna det här med klockor. Jag är faktiskt inne på din linje. Jag tycker också att Breitling är finare än Rolex på alla sätt och vis. Den enda Rolex jag riktigt gillar är Yachtmaster och förmodligen för att den liknar en Breitling ganska mycket. Jag kan fråga en miljon frågor om klockor om du vill, det är ett stort intresse för mig. Och förstoringsglaset håller jag verkligen med om att det förstör hela looken.
    Tro mig, den där konversationen är tagen ur verkliga livet, bara namnen har ändrats för att skydda de oskyldiga. Sådana saker dyker upp i konversation så ofta i tjejsällskap, inte bara klockor, utan allt möjligt. Det blir emellanåt kommentarer som 'Är han äldre?'

Detta är för att tjejer ser tillhörighet på fyisiska saker - att ett visst ting är antingen oberoende av ålder, passande för unga män, eller passande för äldre män. Ett bra exempel är BMW versus Mercedes. Killar under 40 kör BMW, resten kör Mercedes. Tjejer föredrar BMW mycket med hänvisning till detta.

Detta är ett bra exempel på hur varumärkens styrkor fungerar. Det är bara en handfull tjejer som känner till att Mercedes är dyrare att köpa än BMW. Trots detta så föredrar tjejer BMW - det handlar inte om kostnaden - det handlar om vad varumärket utstrålar och representerar. Där har BMW en sportig framtoning som känns vind för våg, litet rå och samtidigt sofistikerad. Mercedes å andra saidan - ja, de känns som Rolex.

Men återigen, de flesta tjejer bryr sig inte om varken bilmärken eller klockmärken.

Jag vet inte vad en Yachtmaster är och kan inga andra modeller heller för den delen. Jag kan se skillnad på en dyr Breitling och en av de billigare. Det finns heller inga andra tjejer som kan klockmodeller på den nivån som killar kan.
  • Vassandra
    heter skrev 2009-08-14 23:54:37 följande:
    Ännu ett klockrent inlägg av dig. Nu blev jag nyfiken hur du ser skillnad på en dyr och billig Breitling om du inte är så intresserad av klockor som jag först trodde att du var? Jag får även hålla med om att det är få tjejer som är speciellt intresserade av klockor verkar det som när jag ser mig omkring i min umgängeskrets.
    Storleken bland annat, om hela klockan är större så vet jag att det sannolikt är en dyrare modell av Breitling. Även detaljer som att det finns den där lilla extra klockan som en egen del, fristående och nedanför det stora uret. Dom klockor som har sådana är av dyrare modell. Eller har jag fel?
  • Vassandra
    jaghopparhögt skrev 2009-08-15 00:00:02 följande:
    Intressant, men detta måste väl enbart gälla arbetarklass/medelklasstjejer som dejtar killar ett snäpp upp på skolan?
    Ah, då kommer vi till regel nummer ett i kategorin 'Ekonomi hos killar'.

§1. Att en man kör en dyr bil är ej synonymt med god ekonomi.

§2. Det är statistiskt bevisat att om mannen kör en dyr bil så lider dennes ekonomi på samtliga andra punkter, ergo mannen har en fil bil, men är för övrigt fattig.

§3. Det är statistiskt bevisat att om en man har 300 000kr att spendera på en bil för att fortfarande ha råd att underhålla bilen med däck, service, m.m. så spenderar mannen istället 400 000kr på bilen och får därmed en ansträngd ekonomi medförande att bilen blir ett ekonomiskt bekymmer istället en rolig tillgång.

§4. Det finns män som färdas i bilar i värda 2 miljoner och som skulle kunna ha köpt avsvärt dyrare bilar än så eller fler därill och samtidigt ha en avslappnad ekonomi. Dessa män är rika på riktigt och väldigt ovanliga att beskåda i vilt tillstånd.

Summan blir att de allra flesta killar som kör en dyrare bil har ofta prioriterat bilen i sin ekonomi. Det är upp till var och en, men det är inte roligt att vara med en kille som hela tiden har bilen som sin ögonsten. Det går inte att parkera vart som helst med risk att bilen blir repad eller går en parkeringsskada och det är oerhört noggrannt hur tjejen kliver i och ur för att inte slita på lädret. Nej, de flesta killar borde köpa en bil som de har råd med och använda den som en bil är tänkt att användas. Helt OK att tycka om sin bil, men det får inte bli den där ögonstenen som man varje månad spenderar femsiffrigt på i form av banklån. Då är det svårt att avnjuta bilen.

Så när det gäller "medelklasstjejer som dejtar ett snäpp upp på skalan" så kan det väldigt ofta -se ut- som att en kille är avsevärt rikare än vad han i själva verket är.

Samtidigt så måste jag säga attt jag troligtvis bara har kanske 5 väninnor av en bit över 100 som seriöst väger in killars tillgångar. Det är inte lika vanligt som killar tror. Däremot så uppskattar alla tjejer fina saker och möjligheten att kunna spendera pengar. Det är roligt, men långt ifrån det som är viktigt i ett förhållande.
  • Vassandra
    Tjoflöjt skrev 2009-08-15 09:31:02 följande:
    Och Vassandra, kan inte du skriva en bok (nästan omv ad som helst), jag skulle absolut läsa den :D
    Du är inte ensam FiaFria, andra säger liakdant. Men VAD vill folk att jag skall skriva om? Jag är inte typen som sätter mig och skriver spännande fiction.
Svar på tråden Rolex, Breitling och andra dyrare klockor