• heter

Rolex, Breitling och andra dyrare klockor

Jag och en vän har suttit och diskuterat hur gemene man ser på dyrare klockor som Rolex, Breitling, Tag Heur, Patek Phillipe och Jaeger osv. Vilket märke upplever ni är "finast" och "dyrast"?
    Vilka anser ni kommer på samma plats? T ex, tycker ni att Rolex och Breitling är lika "fina" och dyra" eller är en finare än den andra? Är Tag "billig" osv?
    Nu tänker vi inte att ni måste gilla utseendet på klockan utan mer hur ni upplever varumärket?
    Ni får gärna rangordna klockorna om ni vill också, delad plats är tillåtet om det behövs.

Om ni känner att ni vill beskriva stereotypen av en människa som har ett visst märke så är det också okej.

• Svar på tråden Rolex, Breitling och andra dyrare klockor
  • heter

Fiafria, tycker du att Breitling är modeklocka? Det är jag lite förvånad över att någon tycker. Men intressant att läsa.

Adoniram, jag tycker också att Tag har många fina klockor men för mig är de lite "billiga" för precis som du säger så kan många köpa en Tag utan större problem. Tag finns ju som "billiga" men även över 30 000 kr också. Personligen tycker jag inte att Tag har ett starkt varumärke när det gäller "lyx-faktor" men det finns fina modeller däremot.

Hur långt under Rolex tycker ni att Breitling hamnar? Jag skulle nästan vilja placera de två på delad första plats men inser att så inte är fallet men jag kan inte klura ut varför... Tål att tänkas på. Hjälp!

• heter

Vad kul! Använder du den eller gillar du inte modellen?

jaghopparhögt skrev 2009-08-14 22:11:08 följande:
    Jag ärvde en Patek Phillipe för några år sedan men jag har ingen aning om hur mycket den är värd och vilken modell det är. Såg dock ut som vilken dyr klocka som helst enligt mig =p
  • heter

Vassandra, jag är imponerad över hur du beskrev det på ett klockrent (hihi) sätt. Tack för det. Bara en fråga till, anser du att Rolex och Breitling är ungefär lika "fina" i "lyxfaktor" men att Breitling är tuffare och mer moderiktig än en Rolex som mer passar på en 60-årig revisor typ?

För övrigt håller jag med om att de flesta Rolexmodellerna är riktigt trista.

jaghopparhögt, du får återkomma när du vet någon dag så kanske vi kan hjälpa dig.

• heter

Tack för kvällens stora skratt i din beskrivning.

Du verkar kunna det här med klockor. Jag är faktiskt inne på din linje. Jag tycker också att Breitling är finare än Rolex på alla sätt och vis. Den enda Rolex jag riktigt gillar är Yachtmaster och förmodligen för att den liknar en Breitling ganska mycket.

Jag kan fråga en miljon frågor om klockor om du vill, det är ett stort intresse för mig.

Och förstoringsglaset håller jag verkligen med om att det förstör hela looken.

Vassandra skrev 2009-08-14 23:01:08 följande:
    Varsågod. Bara EN fråga till? :( Visst, på ett ekonomiskt plan känns Breitling och Rolex som likvärdiga. Det är ingen som skulle tro att en kille som har en Rolex är fattigare än en med Breitling. Det är heller inte att vi anser att Breitling är 'tuffa', utan det handlar om hur dem ser ut fysiskt. Breilting är snirkliga, med eleganta visare, genomtänkta urtavlor med pärlemorinslag i vertikala ränder, den tjocka ringen runt urtavlan har fyra större kyrkanter som ibland har stenar på sig. Det är kombinationen av krom och guld på ett smakfullt sätt, det gnistrar om dem och de är verkligen snygga. Rolex är trista, de är platta, har en taggig tjock ring runt urtavlan, tråkiga visare, bara små pluppar till klockslag oftast och så numero uno joykill - förstoringsglas. "Om jag måste ha ett förstoringsglas på min klocka så är det nog dags för mig att dö av ålder snart." Så tänker vi tjejer. Vi tar ett exempel för att illustrera: Vassandra: Vad har din nya kille för klocka? Petra: En Rolex. Vassandra: Jaha, är han äldre? Petra: ... Vassandra: Vad blir det väder ikväll, vet du? Det sagt, så skulle jag aldrig fråga en sådan sak om en väninnas nya pojkvän. Vad han har för klocka är sådant som jag ser om jag träffar honom.
  • heter

Ännu ett klockrent inlägg av dig. Nu blev jag nyfiken hur du ser skillnad på en dyr och billig Breitling om du inte är så intresserad av klockor som jag först trodde att du var? Jag får även hålla med om att det är få tjejer som är speciellt intresserade av klockor verkar det som när jag ser mig omkring i min umgängeskrets.

Vassandra skrev 2009-08-14 23:32:27 följande:
    Tro mig, den där konversationen är tagen ur verkliga livet, bara namnen har ändrats för att skydda de oskyldiga. Sådana saker dyker upp i konversation så ofta i tjejsällskap, inte bara klockor, utan allt möjligt. Det blir emellanåt kommentarer som 'Är han äldre?' Detta är för att tjejer ser tillhörighet på fyisiska saker - att ett visst ting är antingen oberoende av ålder, passande för unga män, eller passande för äldre män. Ett bra exempel är BMW versus Mercedes. Killar under 40 kör BMW, resten kör Mercedes. Tjejer föredrar BMW mycket med hänvisning till detta. Detta är ett bra exempel på hur varumärkens styrkor fungerar. Det är bara en handfull tjejer som känner till att Mercedes är dyrare att köpa än BMW. Trots detta så föredrar tjejer BMW - det handlar inte om kostnaden - det handlar om vad varumärket utstrålar och representerar. Där har BMW en sportig framtoning som känns vind för våg, litet rå och samtidigt sofistikerad. Mercedes å andra saidan - ja, de känns som Rolex. Men återigen, de flesta tjejer bryr sig inte om varken bilmärken eller klockmärken. Jag vet inte vad en Yachtmaster är och kan inga andra modeller heller för den delen. Jag kan se skillnad på en dyr Breitling och en av de billigare. Det finns heller inga andra tjejer som kan klockmodeller på den nivån som killar kan.
  • heter

Ja, Vassandra skriver jättebra. Skriv en artikel och varumärken och hur vi upplever dem t ex.

Fiafria, ursäkta en kanske dum fråga men vad betyder "brackigare"? Och en parentes Breitling har funnits ungefär lika länge som Rolex (om jag inte minns helt åt helvete) men var mer för piloter och i flygplan osv. Titta på Arlanda vilka klockor som hänger på väggen där. Det är Breitling.

Tjoflöjt skrev 2009-08-15 09:31:02 följande:
    För mig känns Breitling brackigare än Rolex. Även om Rolex klockor kanske inte är så jäkla nytänkande, andas de klassisk stil. Men som Vassandra skriver, tjejer är inte klockfixerade som ni killar är... ;)Och Vassandra, kan inte du skriva en bok (nästan omv ad som helst), jag skulle absolut läsa den :D
  • heter

Klass på Tag? Det var intressant att läsa. Nu menar jag inte att det är något fel på dem, inte alls, jag gillar dem själv men jämfört med de andra märkena vi pratar om så tycker jag att de är billiga. Det tyckte mina vänner också som jag har nämnt. Men tro nu inte att jag dissar Tag bara för så är inte fallet. Men jag tycker att Rolex och Breitling är långt över Tag i "klass".

• heter

Precis. Och allt är relativt. Yacht Master är en av mina favo-klockor, jag förstår att du går med den ofta.

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-08-15 14:38:19 följande:

Ja och det är billigt i samanhanget
  • heter

FiaFria är inte kvar, kan någon förklara vad ordet brackigt betyder för jag vet inte det.

• heter

Vaaa? Tycker folk på allvar att Breitling är blingit och ser billigt ut? Det skulle verkligen förvåna mig. Jag förstår att alla inte kan gilla allt men jag kan ju inte tycka att Breitling är "för mycket" så vida det inte handlar om en 18 karats guldklocka med tusen diamanter förstås. Vad tycker du?

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-08-15 14:45:53 följande:

Brackigt för mig betyder att det är för mycket bling så att det ser billigt ur. Typ utländska yngre män på stan med 14 gulgkjedjor runt halsen. När man hänger på sig allt man har för att visa att man har...
  • heter

Ja usch, finns det något fulare och löjligare?

Kan inte bli bättre än såhär skrev 2009-08-15 14:48:35 följande:

Kan även tolkas som killarna på Östermalm med backslick och Dior på Solbrillorna, skorna, och bältet. När man bara vill visa upp vad man har utan stil i övrigt.
  • heter

Diskussionen gäller både dam-och herrklockor förstås. Och kanske främst hur man upplever märket och dess "status".

Jag upplever inte heller Breitling som brackigt, inte alls faktiskt. Inte i de kretsar jag rör mig iaf. Kan det vara skillnad på det kanske? Jag vet inte.

2timearound. Gud vad intressant att få dig med i diskussionen. Tanken med tråden var mer exklusiva Svensson-klockor eller vad jag ska kalla det. Jag misstänker att det inte finns alltför många som kan Piguet och allt vad de heter.

Kan inte bli bättre än såhär, jag föredrar också stora klockor 10 gånger av 10.

Vilken storlek på klockor gillar ni som skriver?

• heter

Personligen är jag glad över att det inte längre är så polpulärt med UTC på Breitlingklockor. Det beror väl iof främst på att Breitling gjorde om den så att den bara är funktionell, inte så snygg.

Vad betyder utc?

Svar på tråden Rolex, Breitling och andra dyrare klockor