• Adoniram

Rolex, Breitling och andra dyrare klockor

Rolex är och kommer alltid att vara en klass för sig själv på grund av historia och att det är ett legandariskt märke. Patek Phillipe är mer för sammlare och är väldigt dyra. Breitling är ett känt märke men kommer inte upp i samma klass som Rolex.

Tag Heur, som är min personliga favorit, är en kvalitetsur, men i en prisklass där alla kan följa med. (Till och med jag som studerar går runt med en Tag Heur) Det samma gäller märken som Omega (men där några modeller är legandariska).

• Adoniram

Först vill jag kommentera kvinnodiskussionen. Få kvinnor har förstånd på klockor och som man kan se här i tråden så tänker ett fruntimmer i helt andra banor om män. (Det där med BMW tyckte jag var roande att läse eftersom jag hade en liknande diskussion med 3 tjejer igår. De ville aldrig ha en pojkvän som körde BMW eftersom de såg BMW är ett 'blatte-merca".) Poängen är att dessa kvinnor, och dem som nämns längre upp i tråden, inte tänker på om det är en bra bil, hur motern är, hur köregenskaperna är osv. De tänker i helt andra banor.

Det samma gäller klockor. Det ska uppfylla fruntimmrets syn på image osv. Sitter man med en A. Lange & Söhne klocka till 500.000kr kommer de flesta nog bara se det som en tråkig klocka eftersom det är ett ganska okänt märke och många modeller är diskreta.

Men det finns ju undantag. Jag var på besök hos mitt ex härom dagen och hon kommenterarde min Tag Heur som "är den där klockan inte väldigt dyr, så där en 10 000kr?". Min Tag Heur är diskret och inte en flashar-modell. Den kostade mig ca. 20 000kr och jag bär den för att jag alltid har gillat modellen och det passer min vardagsstil. Det var roligt att höra att hon hade lite koll :)

En sak som stör mig är folk som har en kvalitetklocka och vill visa fram den oavsett vad. Folk i billiga jeans och en t-shirt som går runt och flashar deras massiva Breitling eller folk i kostym med den dyraste Citizen som inte alls passar till resten av kläderna.
    Jag har mer respekt för en man som bär en billig klocka som passar stilen, än en som ska flasha sitt dyra ur.

Svar på tråden Rolex, Breitling och andra dyrare klockor