• Embla H

6 mån kontroll på bvc

Måste bara få avreagera mig lite.

Vi har en son som är född i v 29+3. Ända sen vi kom hem och fick börja på bvc stod det helt klart att bvc-tanten inte vet något alls om prematurer. Förra gången vi var där ville hon att vi skulle ha 6 mån kontroll för nu var han ju 6 månader men korrigerat var han bara 3,5 mån. Jag fick förklara att det var för tidigt och motvilligt gick hon med på att vänta. Nu kommer jag precis därifrån och då ville hon på nytt göra 6 mån kontroll. För nu var han ju "faktiskt 7 månader". Men korrigerat är han ju bara 4,5 månader. Hon visade mig vad det var man skulle kolla på och det behövs ingen läkare för den kontrollen, det kan jag säga direkt att han inte klarar. Jag bryr mig inte om i fall de vill göra en kontroll som han "misslyckas" med för jag vet hur han ligger till men jag blir bara så irriterad.

När har ni andra fått göra 6 mån kontroll?

• Svar på tråden 6 mån kontroll på bvc
  • enny signatur

Om du ändå inte litar på dom så tycker jag det är bättre at byta även om du får åka längre. Välj då hellre bort några besök

• Therese33

Vi har också dålig erfarenhet av bvc, dom kan ju absolut ingenting, men har ni kontakten kvar med er neoläkare? Vi gör alla kontroller hos vår neoläkare och det är super!

• Maria C S 75

Hejsan! Håller med dembyt bvc tant. Men gör de ingen uppföljning på neonatal? Jag fickingen premis men tillväxthämmad och vi gjorde återbesök på neonatal efter 6 månader. Endast ett besök då allt var bra.

• Dessie

Vår pojke är född i v 32+6 och vi har alltid gjort kontroller när de ska göras = vi har EJ följt när han egentligen skulle vara född utan vi har följt efter när han föddes

• Tésan

Min prematur bebis fyller 6 månader idag och vi ska på koll nästa vecka. Men bvc här säger att han har den tiden tillgodo i utveckling. Har däremot inte fått höra att vaccinen ska göras senare, för de skulle göras nu.

• Frila2
    Tésan skrev 2009-08-16 19:32:33 följande:
    Min prematur bebis fyller 6 månader idag och vi ska på koll nästa vecka. Men bvc här säger att han har den tiden tillgodo i utveckling. Har däremot inte fått höra att vaccinen ska göras senare, för de skulle göras nu.
    Ett barn som är fött såpass sent behöver man inte alltid korrigera så då kan det vara helt ok att göra 6 månaderkontrollen vid just 6 månader. Vaccinationerna ska alltid ges efter den biologiska åldern och aldrig korrigeras.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Tésan
    Frila2 skrev 2009-08-16 21:35:07 följande:
    Ett barn som är fött såpass sent behöver man inte alltid korrigera så då kan det vara helt ok att göra 6 månaderkontrollen vid just 6 månader. Vaccinationerna ska alltid ges efter den biologiska åldern och aldrig korrigeras.
    hmm tja även fast han bara är 1 månad för tidig så är de ändå ganska stor skillnad i utveckling nu de första månaderna iaf
  • Frila2
    Tésan skrev 2009-08-16 21:44:25 följande:
    hmm tja även fast han bara är 1 månad för tidig så är de ändå ganska stor skillnad i utveckling nu de första månaderna iaf
    Jag är själv född i v 35 och enligt min mamma (jag kommer ju såklart inte ihåg   ) så var det inte såå stor skillnad och man korrigerade inte alls då.
    Vad jag förstår det som så korrigerar man inte barn som är födda senare än v 35 (kan ha fel) eftersom skillnanderna är så små. Det är klart att det händer mycket på en månad så det märks ju att man är född en månad tidigare men det är inte så stor skillnad ändå. Det är ju skillnad i utveckling hos två barn som är född samtidigt, i samma vecka också. Ju senare man är född, prematurt alltså, desto mer "normal" är skillnaden. Det kan alltså räknas in i den normala variationen som alltid finns pga barns olika personligheter.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Tésan
    Frila2 skrev 2009-08-16 21:51:29 följande:
    Jag är själv född i v 35 och enligt min mamma (jag kommer ju såklart inte ihåg   ) så var det inte såå stor skillnad och man korrigerade inte alls då. Vad jag förstår det som så korrigerar man inte barn som är födda senare än v 35 (kan ha fel) eftersom skillnanderna är så små. Det är klart att det händer mycket på en månad så det märks ju att man är född en månad tidigare men det är inte så stor skillnad ändå. Det är ju skillnad i utveckling hos två barn som är född samtidigt, i samma vecka också. Ju senare man är född, prematurt alltså, desto mer "normal" är skillnaden. Det kan alltså räknas in i den normala variationen som alltid finns pga barns olika personligheter.
    Men vi blir korrigerade iaf, vi har ju 1 månad tillgodo som sagt Han var tex inte stabil på nacken vid 3 månaders kollen, så de kollades mer noggrant vid 4 månader
  • Frila2
    Tésan skrev 2009-08-16 22:16:37 följande:
    Men vi blir korrigerade iaf, vi har ju 1 månad tillgodo som sagt Han var tex inte stabil på nacken vid 3 månaders kollen, så de kollades mer noggrant vid 4 månader
    Ja, det är klart. Man får ju se till barnet. Min dotter var nästan helt stabil i nacken när hon var 2 månader korrigerat (5 mån biologiskt) så det handlar mycket om hur barnet är. Det finns ju ett normalintervall där allt inom detta är normalt och med vissa saker skiljer det jättemycket även på jämngamla barn.

Vi gjorde 8 veckors kontrollen på BVC när S var 8 veckor korr. Vi var på 2 månaderåterbesöket på neo när hon var 2 mån korr. Vi ska göra 6 månaderskontrollen när hon är 6 mån korr, både på bvc och neo.
  • TextKarin

Finns det inte någon annan sköterska på samma BVC som du kan byta till? Min son är inte prematur men vår första BVC-sköterska var en mardröm, under hembesöket rättade hon oss i allt vi sa och fick oss att känna oss som helt värdelösa föräldrar till vår enveckasbebis. Vi tog mod till oss och ringde hennes chef - sade att personkemin inte klickade - och fick byta till en äldre och mer erfaren sköterska. Det är som dag och natt! Hon utgår från hur vi vill göra med vårt barn, och ger oss kloka råd utifrån det. Jag känner mig alltid stärkt när jag går därifrån efter ett besök, och det är ju så det borde vara.

• Frila2
    TextKarin skrev 2009-08-16 22:26:35 följande:
    Finns det inte någon annan sköterska på samma BVC som du kan byta till? Min son är inte prematur men vår första BVC-sköterska var en mardröm, under hembesöket rättade hon oss i allt vi sa och fick oss att känna oss som helt värdelösa föräldrar till vår enveckasbebis. Vi tog mod till oss och ringde hennes chef - sade att personkemin inte klickade - och fick byta till en äldre och mer erfaren sköterska. Det är som dag och natt! Hon utgår från hur vi vill göra med vårt barn, och ger oss kloka råd utifrån det. Jag känner mig alltid stärkt när jag går därifrån efter ett besök, och det är ju så det borde vara.
    Så borde alla som är missnöjda göra. Dels så ska man må bra när man går från BVC och dels så är det så att om en ssk får massa kritik och ingen vill ha henne så får man fundera på omplacering. Klagar ingen kommer ingenting förändras.

Själv är jag jättenöjd med vår ssk. Hon har jobbat på neonatal tidigare. Även om det är många år sedan så har hon iaf sett en prematur innan och har riktigt bra koll.
  • Embla H

Jo, vi har fortfarande kontakt med neo och går på vissa kontroller där så det känner jag mig helt trygg med. Vaccinationerna har han fått när han har varit 3 och 5 månader, alltså inte korrigerat. Men vid 3 månadersvaccinationen fick jag också stå på mig för där var tanten ganska tveksam och tyckte att han var liten . Då hade vi precis kommit hem och börjat på bvc.

• Jessica1

Jag håller med alla andra byt. Jag har fått en sköterska som vet att allt ska korrigeras förrutom vaccinet men har träffat andra på BVC som inte tycker det är så noga. Men stå på dig.

Neo undersökningarna känns så mycket bättre än BVC. BVC läkaren klämmer snabbt på barnet och så ska hela besöket klaras av på 15 min. Neo tar 30 min och man har mycket mer tid för frågor etc. BVC känns som om det mest är till för att väga och mäta.

Som tröst kan jag kanske påpeka att efter 6 månader så är det inte så ofta man ska dit i basprogrammet. Så du kanske inte behöver irritera dig lika ofta i framtiden...

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • Superizza

Våran son hade sin 6 månaderskontroll när han var 8 månad korrigerat 6 månader. 1½ gjorde han när han var 1½ utan korrigering. då gick det bra.

• Nea76

Känner igen det där med inkompetenta personer på BVC...man blir bara så trött ibland. Vi har inte gjort någon 6 mån kontroll utan det kommer tas när de vuxit på sig, dvs när de är 8-9 mån okorrigerat.

Svar på tråden 6 mån kontroll på bvc