• Tésan

6 mån kontroll på bvc

Min prematur bebis fyller 6 månader idag och vi ska på koll nästa vecka. Men bvc här säger att han har den tiden tillgodo i utveckling. Har däremot inte fått höra att vaccinen ska göras senare, för de skulle göras nu.

• Tésan
    Frila2 skrev 2009-08-16 21:35:07 följande:
    Ett barn som är fött såpass sent behöver man inte alltid korrigera så då kan det vara helt ok att göra 6 månaderkontrollen vid just 6 månader. Vaccinationerna ska alltid ges efter den biologiska åldern och aldrig korrigeras.
    hmm tja även fast han bara är 1 månad för tidig så är de ändå ganska stor skillnad i utveckling nu de första månaderna iaf
  • Tésan
    Frila2 skrev 2009-08-16 21:51:29 följande:
    Jag är själv född i v 35 och enligt min mamma (jag kommer ju såklart inte ihåg   ) så var det inte såå stor skillnad och man korrigerade inte alls då. Vad jag förstår det som så korrigerar man inte barn som är födda senare än v 35 (kan ha fel) eftersom skillnanderna är så små. Det är klart att det händer mycket på en månad så det märks ju att man är född en månad tidigare men det är inte så stor skillnad ändå. Det är ju skillnad i utveckling hos två barn som är född samtidigt, i samma vecka också. Ju senare man är född, prematurt alltså, desto mer "normal" är skillnaden. Det kan alltså räknas in i den normala variationen som alltid finns pga barns olika personligheter.
    Men vi blir korrigerade iaf, vi har ju 1 månad tillgodo som sagt Han var tex inte stabil på nacken vid 3 månaders kollen, så de kollades mer noggrant vid 4 månader
Svar på tråden 6 mån kontroll på bvc