• Embla H

6 mån kontroll på bvc

Måste bara få avreagera mig lite.

Vi har en son som är född i v 29+3. Ända sen vi kom hem och fick börja på bvc stod det helt klart att bvc-tanten inte vet något alls om prematurer. Förra gången vi var där ville hon att vi skulle ha 6 mån kontroll för nu var han ju 6 månader men korrigerat var han bara 3,5 mån. Jag fick förklara att det var för tidigt och motvilligt gick hon med på att vänta. Nu kommer jag precis därifrån och då ville hon på nytt göra 6 mån kontroll. För nu var han ju "faktiskt 7 månader". Men korrigerat är han ju bara 4,5 månader. Hon visade mig vad det var man skulle kolla på och det behövs ingen läkare för den kontrollen, det kan jag säga direkt att han inte klarar. Jag bryr mig inte om i fall de vill göra en kontroll som han "misslyckas" med för jag vet hur han ligger till men jag blir bara så irriterad.

När har ni andra fått göra 6 mån kontroll?

• Svar på tråden 6 mån kontroll på bvc
  • prinsesstårtan

men gud vilken trög tant!

kan du inte byta?

• Niinis

exakt så var det för sonen född v.24+3 också! de vill bara inte förstå!! gäller att säga till 150ggr! alla kontroller gjordes som hans korrigerade ålder, men är inte säker på vaccination, tror de gjordes okorrigerat.

• Trollet Ludenben

låter knäppt.... har en son född i 31+4. Min bvctant är mycket väl medveten om prematurfördselns betydelse. Vi har väntat med läkarkollar, vaccinationer, smakisar mm tills det har känts att vi/han är redo. En prematur ska inte behöva stressas till saker som är för normalfödda. Sen behöver man inte vänta kanske tills barnet är helt korrigerat med åldern. Vi väntade en extra månad med allt då han var 2 mån tidigt född. Men det är viktigt att följa barnets signaler och det är viktigt att bvc lyssnar på föräldrarna när det känns okej. BVC är ju en frivillig vård och ska ske på ett sätt som man mår bra av. Byt bvc tycker jag (för det går väl att byta??)

• Embla H

Jag har funderat på att byta innan men vi bor på en liten ort så då blir det till att köra en bit. Känns bekvämt att ha det nära då man oftast bara ska väga och mäta. Dessutom verkar folket i föräldrargruppen trevliga. Skulle det bli några problem med vår lille litar jag tyvärr inte alls på dem men i så fall kontaktar jag neo.

• knäppisen

Min BVC-sköterska föreslog att sonen (född v 29+0) skulle få göra alla kontroller o läkarbesök vid både okorrigerad och korrigerad ålder. Visst blev det mkt besök, men vad gör väl det. Han blev väl undersökt i alla fall.

• Frila2

Sätt ner foten och säg ifrån. Det är orättvist mot både barnet och er som föräldrar att göra 6 månaderskontroll okorrigerat på ett så för tidigt fött barn. Man pressar barnet att göra saker som h*n inte klarar vilket gör er som föräldrar orolig i onödan.

Vi har gjort och kommer göra alla kontroller korrigerade.

Ingen förväntar sig att en prematur som är född 3 månader för tidigt ska klara det som en 3 månaders kan när de är 3 månader eller korrigerat precis alldeles nyfödda. Då syns det dtydligt i både storlek och utveckling men är lika viktigt även när de är större.
    Be BVC-sköterskan läsa på. Man korrigerar utvecklingen iaf 1½ år efter födseln.  Försök få henne att förstå genom att ALLTID prata om ditt barn efter den korrigerade åldern. Då kanske hon förstår.
    Lycka till!

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Written Fiction

Hej gumman. Håller hon på än?

Jag skulle nog råda dig att byta nu. För att slippa bli irriterad mer. F är precis som han ska vara, och lite till tycker jag :)

Här tog dom upp på BVC i förrgår hur vi skulle göra med V. Aldrig varit tal om något annat än korrigerat.

• Katarina76

Vårt BVC korrigerar förutom vid vaccinationerna de görs okorrigerat. Vår dotter är född 31+4 och nu 7 månader.

• cloudberry79

Vi fick också välja att göra både och, så vi har gjort två sexmånaderskontroller, två ettårskontroller och två 18-månaderskontroller. På den sista så klarade sonen allt, fast han bara var 15½ månad korrigerat. Det har varit bra för oss, för det har aldrig varit någon press på något, utan det har känts bra att få se vart han är på väg hela tiden.

If you love me - please don't feed me!
Svar på tråden 6 mån kontroll på bvc