Inlägg från: PerG |Visa alla inlägg
  • PerG

Överkänslig?

Nu har jag visserligen bara ett barn (en son på 1½ år) så det är kanske inte helt jämförbart, men det ÄR krävande att vara hemma. Barn kan såklart vara olika och mycket går nog i faser. Sonen är för tillfället inne i en period då han river ut och stökar till och jag hinner inte alltid springa efter och röja. Sedan är vi ute och leker och går promenader om dagarna för att han ska få göra av med energi, så hushållet får kanske inte alltid den tid som behövs...

Sen är det skillnad på ålder också. När jag gick på pappaledighet var sonen 8 månader och det är en astronomisk skillnad mot hur det är nu när han är 1½. Dels sov han mycket mer då om dagarna och han var inte lika "mobil" och man kunde t.ex. lägga honom på en filt med lite leksaker i några minuter medans man fixade mat eller liknande. Nu är det istället en ständig kamp när man ska laga mat, ta disk, eller städning för att han inte ska klättra upp på något farligt, riva ut grejjer, osv... Jag städar och sonen går efter och "antistädar" kan man säga... ;)... Visst finns det "tid över" då man kanske skulle kunna göra saker, men man behöver sitta ner och vila ibland. När man är på jobbet behöver man ju lunchrast, nån fikapaus, osv. Det är inte alltid så lätt när man är ensam hemma med barn.

Nu tar jag visserligen ändå i princip all (95% är nog nära sanningen) disk, matlagning och städning i hemmet (mycket har jag gjort när familjen lagt sig och sover), men önskade att min fru kunde hjälpa till lite när hon kommer hem från jobbet. I mitt tycke är föräldraledighet betydligt jobbigare än att jobba, så hushållssysslorna tycker jag man kan göra i "mån av tid" när man är föräldraledig, men att båda delar på det man inte hinner med om dagarna.

Har du själv varit pappaledig med barnen? Om din fru tröttnat så kanske det vore läge att du tog över och var pappaledig så fort som möjligt (när hon ammat klart eller liknande) så att hon får lite "semester" på sitt jobb? Det bästa rådet jag kan ge är nog faktiskt att ni byts av ett tag.

För oss var det bra att bytas av eftersom båda fick förståelse för den andres situation (vi var båda lite oförstående märkte vi när vi hade bytt)... Fast.. jag har nu på sistone fått dra ett ganska tungt lass och min fru har nog "glömt" hur det var (det är 9 månader sedan vi bytte) och nu är hon dessutom gravid, så hon är trött och illamående mest hela tiden....

• PerG

Det kände jag också. Jag var lite "irriterad" över att hon klagade över hur jobbigt det var att jag minsann "skulle visa henne".. ;)...... I början (de första månaderna) hade jag massor av energi och fixade nästan allt om dagarna och maten stod på bordet när hon kom hem. Nu orkar jag inte lika mycket längre, men tyvärr har väl frugan vant sig vid att disken, maten och tvätten är fixad så den får jag fortfarande ta själv... ;(... Borde väl säga ifrån mer, men nu är hon gravid så det är inte riktigt läge (förutom tröttheten och illamåendet så är humöret inte alltid det bästa heller ;)...

Jokke skrev 2009-08-07 13:40:00 följande:
    Jag som själv har jobbat när min sambo var hemma vet hur jobbigt det kan vara att komma hem till ett stökigt hem. Därför försöker jag nu när jag är hemma att hålla så mycket ordning jag kan. Det är mycket för min egen del också eftersom jag inte tycker att det är roligt att vara hemma i kaos på dagarna.....
Svar på tråden Överkänslig?