• NinniNinna

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Hej tjejer
    Nu tittar jag in har trots att jag ar pa semester.... jag lovar, jag ar inte galen ;)

Icka: skont att du fatt svar sa fort! Hur kanner du infor IVF?

Bettan: vad haller kroppen pa med nu da? Fy,vad det maste vara jobbigt med allt strul! Skickar styrkekramar till dig!

TT: later som ratt bra nyheter for dig! Hoppas att du far mer svar pa UL i dag.

PP: sa trist med negativa tester... men jag haller med de andra tjejerna om att hoppet inte ar ute for dig. Tanker fortsatta halla tummarna trots allt ;)

Ego: Jag testade negativt i dag och fick mensen direkt efterat (snacka om onodigt test). Har bestamt mig for att inte forstora semstern med detta, sa jag ska strax ge mig ut pa middag + drinkar med min kille. Var bara tvungen att gnalla lite har forst... fast jag skams over att gnalla over det har. Det har bara gatt tre manader sedan mitt sista ma och det finns verkligen inte orsak att tro att det ska ga sa har snabbt. Det skulle vara fullstandigt normalt om det tog ett ar och det vet jag mycket val. Jag vet ocksa att manga av er har har det mycket jobbigare an mig. Det var bara det att jag hoppades sa mycket den har manaden. Tror att jag kanske hoppades pa en enkel losning den har gangen... Ja, ja, nya tag vid nasta al.

Kram pa er allhopa!

• NinniNinna

TT: skönt att du nojar mindre nu. Nu kan det väl inte vara långt till vul?

Bettan: hoppas kroppen hittar rätt i ÄL-mens-jungeln nu och att ÄL inträffar när du vill.

Liss: ja, usch det är jättejobbigt att vara bland alla "lyckade f'öräldrar" ibland. Man kan lätt känna sig lite utanför....

PP: konstigt att mensen inte kommit ännu. Jag tänker fortsätta hålla tummarna tills den dykt upp. Kram på dig! Du, du får berätta vad du kommer fram till kring utredning. Jag och min sambo har aldrig blivit utredda eftersom vi ju faktiskt inte har haft stora problem att bli gravida när vi väl verkligen ansträngt oss. Första gången tog det ca 1,5 år, men då tog vi det lungt i början (tänkte att det väl händer av sig själv och det gick ju inte så bra...), så det är ingen som tagit det som ett tecken på att det är ett problem. Jag har varit på helt vanliga gynundersökningar, men allt har sett bra ut då. Ja, som sagt, berätta hur det går när du får tag på din läkare.

Ha det så bra allihopa!

• NinniNinna

Jemema: vi skrev visst samtidigt. Vad bra att ni ska få en mf-utredning, men det är ju helt otroligt att det ska var så krångligt! Hoppas det blir bra när du till slut kommer dit!

• NinniNinna

Hej allihopa

Jemema: har ingen aning faktiskt ;) Men jag skulle tippa på att det är ok, eftersom jag antar att de avråder från sex pga. av hygieniska skäl och en dildo borde ju vara "ren". Men jag vet inte, som sagt. Hoppas någon annan vet.

Då fortsätter jag med en "intim-efter- mf-fråga". Jag tycker att mensen är annorlunda efter mina ma. Det kommer mycket mer blod och det är verkligen blod och inte som det brukar vara under mensen. Någon som känner igen sig? Låter det ok?

Icka: vad skönt att ni äntligen får den hjälp ni förtjänar!

Bettan: håller med TT. Klart sjukhuset måste förklara mer om varför värdena är så höga osv!

Liss: tack, ja semestern blev bra trots mensen. Men det påverkade faktiskt mitt humör mer än jag egentligen vill erkänna. Hatar att detta påverkar mitt liv så mycket. Nu har jag en sista ledig dag hemma och har unnat mig mycket! Har varit hos frisören och suttit i deras underbara massagestol, något som jag nog inte hade kunnat göra om jag varit gravid. Jag köpte också ett par nya skor av bara farten :) Nu känns det bättre!

MaryLo: sent, men jag vill ändå säga att jag tycker att du ska ringa sjukvårdsupplysningen om din blödning vid ÄL. Har aldrig hört talas om det, så det kanske ändå är bäst att fråga de som har utbildning i detta.

PP: så himla trist att mensen kom! Skickar en kram till dig!

• NinniNinna

Jemema: jag menar mensen efteråt och inte bara första mensen utan fortfarande nu vid tredje mensen. Fast det var så här sist också, så det är säkert inga problem. Man måste väl räkna med att kroppen förändras lite efteråt.

TT: du har säkert rätt. Det säkraste är väl att vänta med allt tills man slutat blöda. Men jag måste säga att jag är imponerad av dig Jemema, som i alla fall "vill tillbaka" så snart efteråt ;) Jag tänkte "jag vill ALDRIG mer ha sex" efter mina ma. Tur nog, så går det ju den känslan över efter ett tag ;)

• NinniNinna

Jemema: ja, visst är det tråkigt att vi varit med om detta i huvud taget och i vissa fall flera gånger, men jag menade verkligen inte att dra ner ditt humör. Hoppas du kan hålla andan uppe och att det är rätt tolkat att blödningen har slutat nu. Kram

Icka: fy vad jobbigt att du har så ont! Håller tummarna för att din tur med läkarna håller i sig på fredag :)

• NinniNinna

Tack för svaret Liss. Ja, jag tror också att det är naturligt att mensen och andra saker förädras lite efter ma/mf. Skönt att få det bekräftat.

Icka: jag hade gett samma råd som alla andra; kör på! Man vet ju aldrig vad som är rätt och fel, så man kan ju bara följa sin känsla i dessa lägen. Men du, betyder det här att du fick äl av dig själv? Det är väl väldigt bra i sådana fall (om jag har förstått din situation rätt)? Lycka till!

• NinniNinna

Hej tjejer

Liss: tack för att du frågade det jag aldrig vågade fråga: hur alla gör alla fina smileys! Nu förstår jag varför jag inte kan. Det kanske går bra om Liss och jag finns kvar i stenåldern och fortsätter såhär ;)

Jemema: håller med alla föregånde talare. Klart du förtjänar att känna lycka och glädje. Det gör inte det du gått igenom mindre stort och viktigt. Jag önskar dig fler stunder av glädje!

Bettan: skit att värdena är sämre. Vet du varför de blir sämre?

• NinniNinna

Icka: herregud vilket pucko! (Ja, jag var tvungen att säga det :) Hur kan man dessutom fortsätta och klappa på magen när du säger att du inte är gravid???? Tack för att du hade styrkan att vara brutalt ärlig i alla fall, kanske tänker hon efter nästa gång. Kram på dig!

• NinniNinna

Jemema: shit jag är verkligen inte teknisk :) Försökte ladda ner dina smileys, men nu vet jag inte var de tog vägen.... Återkommer när jag hittat dem ;)

Sanne: förstår att det är nervöst nu, så här dagen innan... men jag tycker också att Bettans svar låter lovande. Du får lova att berätta hur det går i morgon. Vi finns här och håller tummarna så länge :)

Bettan: vad jobbigt att tvingas dubbelchecka läkarna så hela tiden!

Ego: jag har haft en dålig dag. Jag slås ibland av hur lång tid som gått på den här resan mot barn. Vi gjorde ju inga aktiva försök i början, utan tog det som det kom och hoppades på det bästa. Jag vågade inte erkänna för någon, inte ens mig själv, hur mycket jag ville få barn. Det var först efter mitt första ma som jag insåg hur mycket jag hade tänkt på det sedan första stund. Jag kan t.ex. komma ihåg att jag redan i början tänkte "jag kanske inte ska köpa den här kjolen, den kan jag ju inte ha när jag blivit gravid" och "kan vi verkligen ha kräftskiva, jag kanske är gravid då". Ja, och nu så kan det slå mig ibland hur länge jag levt med detta och hur bra det gått för alla andra i min närhet under den här tiden. Ja, bläää, ingen bra dag alltså.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet