Monchichi: Jag tycker oxå den är lättläst och värd att köpas. Reumatism är ju en autoimmun sjukdom där immunfösvaret angriper lederna har man en sådan sjukdom kan kroppens försvar även vända sig mot ett foster eller spermierna. Så det är absolut värt att kolla upp för din del, helst innan du råkar ut för ytterligare ett mf.
EDS är en förkortning på Ehlers Danlos Syndrome. Det är en bindvävsdefekt som gör att min bindväv är för elastisk jag är överrörlig med ett enkelt uttryck. Jag går "ur led" i flera leder, bl.a. båda axlarna (nu är den ena opererad), båda knäna, fingerlederna och höger höft (än så länge) Har även stora problem med låsningar i bäcken, rygg och nacke. Får flera nackspärrar/år och är jätteinstabil i alla leder, främst fotleder och bäcken. De tror även att jag just nu även har nån form av diskpåverkan, inklämning eller diskbråck, för jag kan knappt sitta. Jag har även påverkan på ögonen, slemhinnor och hud. Som sagt hela kroppen består av bindväv så det finns massor av fel här. Det finns inget botemedel utan det är bara att acceptera att jag långsamt försämras och flertalet av oss hamnar till sist i rullstol. Jag kommer med stor sannorlikhet även att behöva kryckor eller rullstol under graviditet samt riskerar drabbas av en mängd komplikationer som förtidig födsel, livmoderbristning och moderkaksavlossning. Jag ska därför gå på spec.mödravården samt göra kejsarsnitt. Nu tänker ni säkert att är hon klok som ens funderar på barn, ja, den frågan har jag ställt mig själv flera gånger. Men de flesta av EDSarna har barn och det går bra för de allra flesta. Det som har fått mig att tveka är att risken för att barnet ärver mig är ca 50%. Men jag brukar fråga mig själv om jag hellre inte velat finnas alls än att ha "lite" ont emellanåt, svaret är nej.