BettanB skrev 2009-09-07 20:45:05 följande:
Hade min kropp varit "redo" så hade jag inte fått missfall; det är helt idiotiskt att påstå att kroppen skulle "ha koll" på om den är redo att bli gravid eller ej. Blir nästan lika förbannad som när någon påstår att 5 missfall beror på "otur".NB; jag säger INTE att man inte kan få en framgångsrik graviditet direkt efter ett missfall. Bara att det är korkat att påstå att kroppen skulle ha den kollen. Jag ÖNSKAR att min kropp hade så bra koll; hellre vänta på plus än att få
mf efter
mf.
Hej o välkommen liss!
Jag måste förtydliga mig lite i vad jag sa sist om att vänta. Forskningen gällande intervallet mellan graviditeter innefattade kvinnor som inte haft upprepade mf/ma, alltså fler än 3. För de med fler tycker jag att det gäller andra spelregler och har man haft så många så kan man nog inte vara försiktig nog. Personligen skulle jag nog inte vänta oavsett, men det beror på att jag är sååå otålig som person.
Jag tror inte heller att kroppen har koll på om det är dags för graviditet. Finns det fina spermier där då ägget släpper så är chansen stor att det blir befruktat, hur det sen ser ut i kroppen i övrigt och hur bra förutsättningarna är för en graviditet skiter kroppen i. Som sagt: förutsättningar för att
bli gravid och för att
kunna fullfölja en graviditet är 2 helt olika saker.
Bettan: Säger folk verkligen till dig att det måste vara otur? Hoppas inte, det vore osedvanligt puckat...
Nu säger jag INTE att det inte är klokt att vänta, men jag funderar bara lite kring hur du ser på saken. Tror du att dina missfall hade skett oavsett
när, i relation till föregående mf, som du blivit gravid? Dum fråga kanske, men jag menar; dina mf beror ju knappast på att livmoderns slemhinnetjocklek eller eventuella "rester" i livmodern mm. (som ju många har som argument för att vänta), utan de beror nog snarare på immunologiska och/eller hormonella orsaker (kanske sköldkörteln). Nu påverkas ju såväl immunssytemet som hormonbalansen av graviditet och mf/ma och tar jusåklart tid att återskapa. Är det detta du tänker på när du argumenterar för att vänta, eller är det nåt annat? Har du förresten blivit gravid direkt efter mf/ma någon gång? Oj vad rörigt det blev, går det att begripa? Hursomhelst: jag tycker att du är klok och tålmodig som fixar att vänta :)