• Liss

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Tack för stöttningen igår, känns lite lite bättre idag.

Pillan: Riktigt trist att mensen dök upp? 

Jemema: Skönt att skrapningen är överstökad. Låter märkligt att det ska vara så svårt att få en telefontid? Men hoppas verkligen att ni får en MF-utredning nu!

Bettan: Du har säkert skrivit det förut, men vad betyder TSH?

TT: Härligt att höra att du nojjar mindre!

Ninni: Hoppas semestern blev bra trots allt! Du har all rätt att gnälla så mycket du vill. Det är klart det är tufft med spruckna förhoppningar.

Kram till er alla!

• Liss

Ninni: Det verkar definitivt vara så att mensen förändrar sig efter ma/mf. För mig har det blivit olika efter varje ma, nån gång massa mensverk och litervis med blod (känns det som... :) varje gång, efter senaste ma:t blöder jag bara några dagar åt gången och har ingen mensverk alls. Så visst påverkas kroppen, det tror jag inte du behöver oroa dig för. Härligt att du unnar dig lite lyx! Det tänkte jag också göra idag - massage och gosig höstkofta får det bli som tröst för deppiga dagar!

• Liss

Oj, missade sista sidan med inlägg.

Icka: Lider med dig som går runt och har ont till råga på allt. Håller alla tummarna för att du får göra magnetröntken snart och att de hittar något litet fel som går lätt att fixa till. Kram till dig!

• Liss

Jemema: Det är så lätt att tankarna snurrar runt. Men lita du på mannen din som vill att ni ska vara glada och ha det bra! Och försök släppa tanken på att det skulle vara ditt fel att det blivit så här, du kämpar ju på som sjutton. Vad mer kan du göra?! Du är värd alla glada, lyckliga, fina stunder du kan få! Så det så :)

En egentligen helt oväsentlig fråga: hur gör ni för att få in alla fina smily-gubbar? Känner mig totalt lastgammal som inte får till det... :)

• Liss

Sanne: Stor lycka-till-kram till dig! Håller tummar och tår.

Bettan: Vad tråkigt att värdena fortfarande är höga och att du har råkat ut för såna klantiga läkare Ring du och fråga om värdena, så slipper du gå och fundera.

Träningstjejerna: Kör hårt! Kan verkligen rekommendera afrodans. Var iväg på första träningspasset på typ ett år förra veckan (har inte fått träna under graviditeterna för min läkare), var härligt att släppa loss och skaka lite rumpa Flåsade som en blåsälg, men kul var det

• Liss

Hej på er!

Åh TT, kan bara instämma med Ninni och Icka. Känner så med dig. Förstår att du är orolig, även om du säkert vet hur vanligt det är med ofarliga färgade flytningar. I stort sett alla mina vänner som fött barn har någon gång under graviditeten haft någon liten blödning eller färgad flytning. Så skönt att det bara är två dar kvar till VUL. Ska hålla alla tummar för dig vid lunch på torsdag - massor av kramar!

Jemema: Styrkekramar till dig! Gör ett försök och skickar dig en hel dos med livsglädje nu

Pillan: Fy fasen vilken okunnig och okänslig kommentar! Bra gjort att förklara läget och sen släppa det!

Icka: Klart du får fundera och oroa dig för din rygg! Men jag håller med de andra, internet kan verkligen ge en skev bild. Låter klokt att fråga ortopeden.

Bettan: Hoppas på sen ägglossning för din del!

Ego: Själv gjorde jag gravtest i morse, trots att vi inte ens har försökt pricka ägglossningen denna månad, och trots att jag rent logiskt tycker att det är bra att inte bli gravid igen förrän provsvaren kommer (om tre veckor)... Men huvudet och hjärtat är inte alltid helt överens, så blev ändå besviken och ?tom? när det blev endast ett streck. Har gått och mått illa i ca en vecka, så trodde att det kanske skulle vara nån därinne ändå Ja, ja, illamåendet kommer säkert att vara puts väck så fort mensen kommer i alla fall.

• Liss

Tack för kramar och omtanke! Nu har jag - tror jag - släppt det för den här månaden i alla fall, så nu är det bara att vänta på mensen. Får se hur vi gör nästa månad, kommer ju troligen inte hinna få provsvaren innan nästa äl heller...

Ninni: Håller med de övriga. Tror att lusten finns där vilande någonstans under ytan. Det är en sådan pressande situation vi befinner oss i, med "måste-sex" och annat romantikdödande. Här har vi varit rätt otajmade under babyverkstadsperioderna. Jag har liksom du egentligen bara haft riktig lust kring äl. För mannen har det varit precis tvärt om, han tycker att det är jättejobbigt med pressen kring äl och tappar ofta lusten då, men är betydligt mer sugen än mig resten av månaden. Så vi har testat att jag inte berättar exakt vilken dag äl är utan i stället "förför" honom när det är dags, funkar hyfsat Och sen om jag inte är så sugen andra perioder så gör vi annat för att vara nära som att massera varandra, klia på ryggen, kramas och så. Ibland händer det att kroppen vaknar till liv då just för att man känner att det är mysigt att bara vara nära. Ibland inte. Oj, då blev långt det här... Vad jag egentligen tänkte säga var att det kanske är bra att inte fokusera så mycket på själva sexet. Om ni inte är sugna, gör nåt annat för att vara nära! Så länge man pratar, har roligt och fortsätter att vara nära, ta på varandra och gosa så tror jag att man fixar även en sådan här pärs!

• Liss

Åh nej, så förbannat jävla orättvist! Lider med dig TT. Finns inga ord. Sänder dig all min styrka och massor av varma kramar

• Liss

TT: Spermaprov ingår inte i vår utredning vad jag vet. Tänkte begära det extra. Men det är säkert olika på olika ställen. Tänker så på dig, stor kram igen!

Bubbeltess: Välkommen hit, till tråden som är fylld med underbara människor!

• Liss

TT: Skönt att höra att det känns något lite bättre nu och att du passar på att lyxa med ost och vin! Kram till dig!

Bettan: Äl-tester verkar funka väldigt olika. Har provat två sorter, tror att den ena hette snabbtester och den andra minipris, eller nåt sånt. Den första varianten funkade bra med tydliga streck två dagar per månad och inga streck några andra dagar. Den andra höll på precis som du beskriver, med svaga streck som blev starkare och svagare om vartannat. Så jag rekommenderar dig verkligen att byta sort om den ger konstiga utslag.

Ninni: Tack för boktips, ska kika efter den

Icka: Hoppas att spahelgen var riktigt härlig!

Ego: Mensen kom i helgen, och illamåendet försvann som ett trollslag? Annars har det varit en bra helg med musikal och goa vänner.

• Liss

Bettan: Härligt att höra att ni kör på ? och verkar ha roligt samtidigt?

Pillan: Kan tyvärr inget om tempkurvor, men det är ju flera här som tempar som säkert kan hjälpa dig. Känner så väl igen mig i det du skriver om vänner som är gravida. Sitter i precis samma sits, i stort sett alla vänner är antingen gravida eller nyblivna föräldrar. Det är skitjobbigt. Men det finns hopp även för oss ? kämparkramar till dig!

Sjuklingar: Värme, vila och vätska, är det inte det man brukar säga ska hjälpa mot bacillusker. Krya på er!

Ego: lever i nåt slags konstigt vakuum just nu, går bara runt och väntar på resultaten från utredningen. En vecka och fyra dagar kvar?

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet