• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet

Nu är jag ilsk tjejer!!!!
    Ringde till repro för att höra varför det dröjer så länge. Underbar barmorska som jag pratat mycket med säger när hon läser mig journal att jag ska gå vidare till IVF och undrar om jag inte fått info om detta. nej, det har jag inte. Jag sa att Dr BE skulle höra av sig när proverna var klara. Sa hon det svarade BM då, de säger så mycket läkarna. Det visar sig att Dr BE inte finns med på schemat förens i december igen!!!! Hon skulle prova att lägga en lapp på hennes bord och hålla tummarna att hon ringde upp mig. Varför i h..vte startar man upp en utredning om man inte tänker vara där på flera månader??? Fick iallafall en reserv tel.tid till en Dr J? Francis (någon du känner till Bettan?) Men nackdelen med det är ju att hon kanske inte alls är på samma linje som Dr BE och inte vill gå vidare med utredning. Jag hade ju även blivit lovad av Dr BE att få kortison om proverna visade på det. Nått jag inte heller blir klok på är att Dr BE inte ansåg kromosomanalys viktig i nuläget men i journalen står det mf-utredning medelst kromosomutredning, vad menas med det. Är det gjort eller inte? Sa även uttryckligen till att jag inte ville har varken Dr MM eller Dr SE något mer. BM tipsade då om att skriva mina synpunkter på dessa läkare på repros hemsida där det finns en länk ang. synpunkter. Chefen vill tydligen få in sådana. Ett tips även till Bettan *GRRRR*

• icka76

Som vanligt kapar jag tråden

Nu har jag skickat iväg ett argt mail till repro jag klipper in det nedan så ni kan läsa och se vad ni tycker om det.

Hej!
    Såg precis att man kunde lämna synpunkter på vården hos er.

Först vill jag bara börja med att rosa ALLA era barnmorskor, de är underbara.

Jag har tyvärr även en del ris. Jag börjar med Dr: XX som jag var hos för att få mitt andra missfall konstaterat den 17/9 i år. Han gjorde ett VUL på mig och sa bara att det inte fanns några hjärtslag. Så långt allt ok. När jag sedan efter att jag beställt hem min journal får läsa om att det fanns 3 hinnsäckar så blev jag riktigt shockad. Han nämnde inte detta överhuvudtaget. Utan han skrev bara ut mer pergotime till mig som jag skulle starta med redan på dag 5 efter skrapningen. Till saken hör att jag hade ytterligare ett missfall i januari, då med tvillingar. Det jag reagerade på utöver att han inte nämnde hinnsäckarna var att han utan att fundera rekommenderade ny omgång pergotime. Jag blir ju uppenbarligen överstimulerad av dem. Gjorde även ett VUL efter första omgången pergo efter sista skrapningen, då på Carlanderska. Det VULet visade på minst 2 mogna ägg. Läkaren där trodde att jag lossade många ägg varje månad och var konfunderad över hur XX agerat. Enligt henne och även nu enligt läkare hos er bör jag gå vidare med IVF.

Jag frågade även xx angående blodförtunnande som missfallspervention inför framtida graviditet. Detta skrattade han bort och sa att det inte finns någon forskning på det. istället då för att skriva ut trombyl sa han att om jag nu så gärna vill prova detta fanns det att köpa receptfritt på apoteket i form av barnalbyl. Han nämnde inte här vilken dos jag skulle ta av det i så fall. Jag vet som tur är att man bara ska ta 1/4- dels tablett, om jag bara hade gjort som han sagt och tagit en hel så hade detta i sig orsakat ett nytt missfall. Jag fick som tur var tag på Dr XX så hon skrev ut trombyl till mig. Jag är även lite besviken på XX då hon startade en missfallsutredning med en mängd blodprover och när jag ringer idag för att se hur det går med dem (var 4 veckor sedan jag tog dem) och för att se när jag kan vänta mig att XX ringer upp så säger barnmorskan att hon inte kan se att XX kommer tillbaka innan december och att jag ska gå vidare till IVF. Jag fick en tel.tid till en annan läkare för att få reda på provsvaren. Jag tycker att det är tråkigt att man blir så nonchalant bemött hos er många gånger och att läkarna inte arbetar på samma sätt. Jag hade lagt alla mina förhoppningar på XX och hon lovade att utreda mig ordentligt. Vad händer nu om jag får ytterligare en läkare som kanske inte alls är inne på samma linje? Hur mycket ska man orka?

• icka76

Jemema: Hej vännen! Välkommen hit och jag tycker att du passar jättebra in här hos oss. Jag förstår precis hur du känner, är själv på randen att ge upp. Vi är några stycken här i samma situation som dig, svårt att bli gravida utan hjälp. Om du har en reumatisk sjukdom så är det väl inte helt omöjligt att den påverkar mf/ma-risken. Jag tror du gör klokt i att ta en liten paus från allt vad bebisar heter nu och koncentrerar dig på att läka. Du har ju precis genomlidigt ditt ma och behöver hämta dig. Jag har fortfarande inte fått lusten tillbka efter mitt sista ma i augusti.

EGO: Tack vare det svaret jag fick av BM idag, se ovan så har jag och sambon beslutat oss för att trots allt försöka denna månaden. Jag tror att jag har störst chans att få äl nu månaden efter pergo trots att jag är ostimulerad så vi kör på. Hade helst velat vänta en, två månader till innan men om vi ska vidare till IVF så vet vi ju inte hur länge vi måste vänta på den.

• icka76

PP: Sörj du, det har du all rätt till. Innehöll sprutan du tog HCG? Jag vet inte om dippen kan bero på det faktiskt, men om du är gravid kan det vara en s.k. implantationsdipp, vilket vi kan hoppas på. Såg att du discartat tempen idag, kan även bero på det att tempen är lägre.

• icka76

PP: Ja, implantationsdipp är när ägget fäster. Discart blir det oftast när man tempar på fel tid, tempen kan skilja sig åt ganska mycket om man tempar på olika tider.

Fick detta svaret från vårdenhetschefen på repro:

Tack för ditt brev. Så bra att du tog chansen att lämna dina synpunkter på vården av dig på Reproduktionsmedicin.
    Först är jag naturligtvis glad över alla rosor du strör över våra barnmorskor. De kommer att bli glada när de får höra detta på vårt nästa avdelningsmöte!
    Sen beklagar jag verkligen att du upplevt ditt möte med våra läkare så negativt. Dina synpunkter kommer att tas upp i läkargruppen och även med de enskilda läkarna. Det är naturligtvis viktigt att vi har gemensamma handlingsplaner för vården av våra patienter ,och dina synpunkter kan vara viktiga i dessa sammanhang.
    Om du önskar någon återkoppling i ditt ärende eller önskar ett förnyat samtal med någon av våra läkare så ska jag med glädje hjälpa dig med detta.
    Hör gärna av dig igen.

• icka76

PP: ja, vi kan ju hoppas att det bidrar till nån form av förändring i allafall.
    Tror att det faktum att du tempade tidigare kan gjort att den sjunk idag. Om den stiger i morgon så är det antagligen det som var felet, eller en impdipp. Jag tänker vara positiv åt dig nu vännen, så som du är för mig. Då slipper vi vara positiva själva

• icka76

God morgon flickor!

Älvan: Det låter som att du som Pillan skrev nått ett vägskäl. Undrar oxå vad som gör att du vantrivs, är det lägenheten/huset, utemiljön, orten? Inomhus kan man ju ändra men är det ort eller utemiljö är det kanske lite svårare. Varför kan inte din sambo tänka sig flytta om du mår så dåligt av att bo där? Jag tror att vi alla kan känna igen oss i att inte orka ta sig för något att känna sig apatiska. Jobbsituationen går ju oxå att ändra på men nu är ju tyvärr inte jobbmarknaden den bästa. Men vi tror på dig och finns här för dig. Kram.

Ninni: Jag blev glad över att jag fick svar så snabbt från repro på mitt mail. Jag har inget intresse av att träffa läkaren igen, det räcker om chefen tar ett snack med honom.

EGO: (Lite intimt) Jag har ingen som helst sexlust längre, det pirrar inte ens till. Jag är inte intresserad och tar heller inga initiativ. Igår var vi "tvugna" att börja få till det om vi inte ska missa äl (om den kommer) Det tog låååång tid innan jag var redo och sambon såg jättelessen ut. Mitt i allt råkade jag sucka lite uttråkat, jag vet att det är tabu att göra så, men kunde inte rå för det. Sambon märkte givetvis detta och blev ännu ledsnare. Hur fasen ska man göra för att få tillbaka åtminstånde en liten gnutta lust?

• icka76

Älvan: Jag funderade i samma banor som Jemema att du kanske förknippar själva huset med något negativt. Ibland tar man ut sin egen frustration och deppighet över det som ligger närmast. Jag kan få ren ångest över att det inte är perfekt hemma eller i trädgården, om det är rörig mår jag inte bra och känner mig stressad. Tror att jag måste ha något som är perfekt och i ordning då jag själv är så splittrad.

Pillan: Kankse ska köpa några roliga leksaker då Appropå glidmedel så kolla noga att det inte finns nått spermiedödande ämne i det. Grattis till 9 år och du vet att jag håller tummarna för en kanonfin present.

TT: Hej! Har du redan hunnit in i v.8? Jösses vad snabbt tiden går.

Jemena: SKönt att du får hjälp av psykologen på SU, jag kände tyvärr inte att jag fick det. SU är inte bra på det här med bemötande och fertilitet, sen är de säkert bra på andra saker. Som du vet har jag haft mycket problem med SU och speciellt 2 läkare. Jag hade tur att Dr BE skrev ut trombyl till mig, nu hoppas jag bara på en bra fortsättning. En fråga, du hade enligt läkaren för tunn slemhinna, men hur tjock var den nu när du blev gravid? Vad fick du för nått att bygga upp den med då? Kan du inte kombinera purgeron och det? Har du testat med glandin? Jag har oxå problem med tunn slemhinna men de två cykler jag testat glandin har jag blivit gravid. Jag tror att du behöver en välbehövlig paus från allt nu, kanske kommer lusten att kämpa tillbaka eller så gör den det inte. Oavsett så stöttar vi dig här inne och respekterar ditt beslut. Kram.

Bettan: Var håller du hus?

• icka76

Jemena: Tack Mitt problem är ju att jag blivit överstimulerad av pergo och släppt minst 2 ägg varje gång, så jag förstår hur du menar.

• icka76

Jemena: Ja du oddsen att det blir många barn har för mig varit rätt höga. Första gången var det ju tvillingar och andra gången fanns det tre hinnsäckar. Men för min del gör det absolut inget att de blir två, det har vi ju redan ställt in oss på iom tvillingarna sist. Jag ser det som en fördel att få två på en gång för jag vill nog inte göra om den här resan en gång till. Men tre, där går gränsen. Hur många IVFer har du gjort? Jag är inte helt överens med mig själv än när det gäller IVF, är inte sugen på det. Men jag måste nog tyvärr gå den vägen om jag ska ha barn OM inte undret sker så jag får egen äl och lyckas pricka in den. Jag testar med rosenrot i kombination med akupunktur nu för att ägglossa av mig själv. Har du testat akupunktur? Kankse det kan påverka slemhinnan?

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet