Inlägg från: Southern Belle |Visa alla inlägg
  • Southern Belle

Vägra föda

Det är ju skillnad på att vilja ha ett snitt för att inte förstöra muffen och att vilja ha ett snitt för att man lider av förlossningsrädsla. Om en läkare anser att en person är i behov av ett snitt för sin rädsla är det befogat och att låta denna betala vore lika orätt som att låta en akutsnittad person betala för ingreppet.

Att säga att man föder vare sej man vill eller inte är fel för om kvinnan är hystersiskt rädd och får panik är det inte ovanligt att förlossningsförloppet stannar upp. Om man "vägrar att föda" för att man verkligen är förlamande rädd för det finns det goda chanser att få ett snitt men man bör utreda först varför man är så rädd, särskilt om man är förstföderska! Ibland går rädslan att bota och då är en vaginal förlossning ett betydligt bättre alternativ, för både mamma och barn! (Kanske inte för muffen men den slits även av graviditet och hormoner så den slipper inte undan helt oavsett.... )

För er som är förlossningsrädda kan jag rekommendera en mycket bra bok:
    Silverstolpe, Söderberg; Rädd att föda - din väg till att våga

Läs även
    Alfvén; Kejsarsnittsboken

• Southern Belle
    SötFlöt skrev 2009-08-05 09:47:20 följande:
    haha! inte så men man kan inte "hålla igen" när man ska föda..sorry. Kroppen krystar brutalt mycket om den vill. Jag behövde knappt ta i, min kropp krystade utav bara sjutton så vill du inte föda naturligt föreslår jag verkligen att du kollar upp sånt innan!
    Man kan faktiskt hålla emot, både medvetet och omedvetet. Ett rätt kul exempel är en nära vän till mej som vägrade att föda förrän hennes man hade hunnit fram till sjukhuset. Hon knep. När barnet föddes hade hon ett blåmärke runt hela huvudet för att hon hade hållit emot så hårt!
  • Southern Belle
    SötFlöt skrev 2009-08-05 15:34:51 följande:
    Ja, tänkte dock inte på att man försöker att inte låta det hända..jag ville ju föda och lät det ha sin gång haha, men min krystvärkar var brutala och krystade bara i 20 min innan hon var ute så för min del hade oddsen varit rätt kassa..
    Jag har också haft effektiva krystvärkar. Första förlossningen var ganska normal med 30 minuters krystande där jag behövde hjälpa till att pressa på. Andra barnet däremot behövde jag inte ta i alls. Kroppen gjorde allt jobb och jag andades fram dottern med tre krystvärkar! Det var superhäftigt! Och tredje barnet bara ramlade ut med ett plopp i första krystvärken. :D Så jag är impad av folk som KAN hålla emot! Vilka muskler!!! :D
Svar på tråden Vägra föda