FamBroberg skrev 2009-07-28 18:02:51 följande:
Du får sluta prata med mig så fort du har förklarat varför du tycker dig ha rätt att kalla mig dum! Jag kanske tycker du är en egoistisk idiot, som håller ditt barn hemma till skolådern för din egen skull. Jag kanske tycker att barn som springer hemma och inte lär sig leka med andra barn blir riktiga pisspottor i skolan. Jag kanske tycker det, men jag säger det inte. Så varför har du rätt till det? Om det är sånt man lär ut till sina barn när man är hemma, är det bra för min son att han går på dagis och lär sig av fröknarna att det inte är okej att kalla andra människor dumma för att dom helt enkelt inte håller med.
Men snälla. Det sociala samspelet lär sig barn i familjen. Barn till hemmaföräldrar träffar andra barn men inte bara samma grupp av barn i samma lokal varje dag. Många går i deltidsförskola från 3-4 års ålder, de går till öppna förskolan, de träffar andra hemmabarn eller dagisbarn i parkerna och de leker med och växer upp med sina syskon. De lär sig att möta nya barn i nya situationer, mycket utvecklande. De träffar inte samma barn varje dag och har samma plats i hierarkin utan de får lära sig att ta nya kontakter och möta barn i alla åldrar.
Det är utvecklande och gör dem starka och trygga för de möter världen och nya barn tillsammans med en förälder som stöttar och finns där för dem. Hemmabarnen blir inga pisspottor i skolan. Min erfarenhet är att de är väldigt populära bland både kompisar och lärare just för att de är så sjyssta. Ibland kan det finnas tendenser till att de blir "stötdämpare" åt stökiga barn men då får man säga till som förälder. Det är inte ok, utan de ska ha ett egenvärde och behandlas med respekt även om de uppför sig väl.
Jag antar att din hårda ton handlar om det uppskruvade läget här inne. Men jag hoppas att debatten snart landar lite mjukare och att fler kan hitta och förstå varandra.
Grundproblemet kanske är så enkelt som att vi idag bara har ett system som subventioneras nämligen dagis. (Dagmammorna är tyvärr på väg att fasas ut i många kommuner, man vill bara ha ett alt. det är enklare då att styra föräldrarna). När vi har flera alt. som dagmamma, dagis och hemmaförälder som subventioneras rättvist och där man inte hoppar och slår mot allt som inte är dagis, så blir det nog lättare att debattera.
Jag kan förstå ilskan hos många hemmaföräldrar som ser orättvisan och tror att det egentligen är det man slår på. Jag kan också se osäkerheten hos dagisföräldrarna, de slår hårt för jag tror att många innerst inne inte riktigt följer sin magkänsla. Anfall är då bästa försvar. Men det är min teori som sagt.