Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?
Tycker att vi här i Sverige egentligen har mycket lång föräldraledighet om man jämför med många andra länder där föräldraledigheten högst är några månader. Hur man väljer och kan lägga upp den är upp till var och en. Alla har inte möjligheten att vara hemma i 2-3 år med sina barn. Min don började förskola när han var 15 månader gammal, för att vi inte hade något egentligt val. Föräldraledigheten var i stort sett slut, inte en chans att vi klarat oss på en inkomst etc....alla de klassiska "ursäkterna".
Arbetar själv inom barnomsorgen och ser hur barn knyter många kontakter med sin omgivning väldigt tidigt i åldern, allt är individuellt, sen haar det väldigt mycket att göra med kemin mellan personal och barnets föräldrar oxå.
Är inte föräldrarna trygga och litar på oss hur ska barnen då kunna va trygga med oss och förskoleverksamheten.
Kan själv tillägga att jag kände mig väldigt ensam när jag gick hemma, hade inga riktiga kompisar som oxå hade småbarn, visst fanns öppna förskolan men det var inte riktigt samma sak.