• Pimpinellan

"Så här blir du gravid!"

Jag skrev ett svar om oförklarlig resp. ofrivillig barnlöshet,men det försvann!?

Oförklarlig barnlöshet: försökt ett år ,gjort utredning,inga fel hittade. Dock hittas ofta fel vid IVF.

Ofrivillig barnlöshet: klassat som sjukdom,två års försök att få barn,men man får inga.

• Pimpinellan
    nevadita skrev 2009-09-05 13:17:31 följande:
    åhå? Får man alltså INGA barn vid ofrivillig barnlöshet ens med IVF?
    Nja,_definitionen_ är att man inte fått barn på de två år man försökt. Skrev lite vagt kanske. Klart man kan få till slut,men det klassas som ofrivilligt först när två år gått. Svårt efter ett och ofrivilligt efter två. Jag har enligt _min_ definition varit ofrivilligt barnlös i 23 år,men det är ju en annan femma... Och vissa här på F.l har _svårt_ efter tre försök som vi alla vet. Ingen som inte ens försökt minst ett halvår borde ens få säga "äntligen" gravid. Jag kommer inte klara av att skriva i såna trådar där för det första majoriteten är typ 10 år yngre och definitivt alla blivit gravida på mycket kortare tid. Var hör man liksom hemma då...? Inte ens 40+arna ( med några få undantag)har försökt lika länge som jag.

*bitter idag*
  • Pimpinellan
    nevadita skrev 2009-09-05 13:31:26 följande:
    Pimpinellan: du är i en alldeles egen kategori du... bedrövligt att det ska behöva vara så jävla svårt för vissa när andra kallar sina barn för olyckor *skickar över lite rättvisa*
    Jag hade gärna drabbats av många "olyckor"! Min bästa vän har fem helt oplanerade barn och tycker så väldigt synd om mig. Tur det var 18 år sen hon fick sista och sen steriliserade sig. Hade inte orkat med ifall hon haft ännu fler barn eller fortfarande varit ung och fertil.
  • Pimpinellan
    nevadita skrev 2009-09-05 13:39:48 följande:
    FEM oplanerade! oj. Har aldrig tänkt på att det kan finnas viss problematik i att vara överfertil också... hm... finns ju inte riktigt i våran värld.
    Barn 1: ETT enda oskyddat samlag i ungdomligt oförstånd,ingen koll på äl,ren olycka allså
    Barn 2: trots kondom
    Barn 3: trots p-piller
    Barn 4: trots minipiller (13 månader mellan 3:an och 4:an)
    Barn 5: trots p-stav
    Sterilisering 31 år gammal.
    Nä,om man hade ett _uns_ av den problematiken. men det har ju svägerskan som är 43. Hon blev gravid trots amning,trots knappt mens,trots åldern,trots inte försökt ens... 1,5 år mellan barnen.
  • Pimpinellan
    drömmaromsmått skrev 2009-09-05 14:32:39 följande:
    Jag ger upp.. trodde jag var tydlig..jag kan förstå en viss del av hennes stress-snack, visst kroppen mår bättre ju mindre stress den utsätts för men samtidigt presterar vi ju bättre under en viss mängd stress och ja ni vet ju vart jag står när det gäller "sluta tänk och stressa över det så blir du gravid"-snacket.Ja ja vi kanske misstolkar varann allihop men nu bråkar mina ägg igen och jag är trött så jag ger upp *suck*
    Ja,stress påverkar kropen i övrigt,men hur avslappning skulle kunna hjälpa fortplantingsorganen det kommer jag aldrig begripa. Har man lätt så har man liksom ändå och har man svårt så har man det oftast av en orsak och ingen ska inbilla mig att mina ägg blir bättre ifall jag ligger i koma.

Förresten: om dina ägg bråkar är det för att du tänkt för mycket på dem.
  • Pimpinellan

30plus längtar efter 1 barnet skrev 2009-09-05 15:29:11 följande:

Pimpinella: Du förstår väl att du missförstod mig, eller hur?! Jag tycker det är fel att feltolka saker och ting och ta de ur sitt sammanhang!
    Fanns inget att missförstå. Jag kommer till mina dödagar att bekämpa myten om avslappning! Det borde du fattat ifall du läst denna tråd. Nu lägger jag ner för jag vill inte ha fler påhopp om att jag får skylla mig själv. Då får du utgå ur denna tråd.
  • Pimpinellan

Eller förresten-jag utgår. Så bitter som jag är är det bäst att vara ensam. Håll till godo!

• Pimpinellan

Har inte varit här sen sist,men kan inte låta bli att kontra med denna IDIOTkommentar av en _barnmorska_ här på F.L! Så man baxnar...

Mari barnmorska (Visa endast)
    Igår 13:37

Expert Hej,

Troligtvis har aborten inte försämrat dina chanser att bli gravid. Du kan börja äta Mitt väl kvinna, man säger att man bör ha försökt få barn i ett år när man börjar utredning. Det bästa är att försöka slappna av och inte fundera så mycket på detta.

Lycka till

Mari

• Pimpinellan
    Frank skrev 2009-09-13 15:29:55 följande:
    Det är ganska intressant att det absolut bästa man kan göra är att slappna av....det är mao bättre chanser på det än att ha sex vid rätt tidpunkt, eller? Varför sa ingen att det var så lätt att få barn?
    Tydligen. Men det vet man ju sen förr efter att ha läst här att gravid-det kan man bli vilken dag som helst under cykeln! Slappna av _under_ mensen borde då var det optimala kanske?
  • Pimpinellan
    pixerpie skrev 2009-09-21 13:53:34 följande:
    Testar om jag bara kan kopiera in länken...se.babycenter.com/preconception/activelytryin.../Citat; " Du kan försöka öka dina chanser genom att lära dig hur du bedömer exakt när du har ägglossning och genom att bekanta dig med de hormonella och fysiska förändringar som sker i din kropp varje månad. För en del par kan det vara något så "enkelt" som att avslappning är nyckeln. "
    Tillåt mig kräkas... Finns INGEN läkare med nåt vett i skallen som skulle påstå nåt så dumt! Och frågan är _vem_ det skulle hjälpa?
  • Pimpinellan

Citat från idag:
    Jag förstår att du blir ledsen, och att man känner sig hjälplös men slappna av...vet att det är lätt att säga men det hjälper, om du stressar kroppen tar signaler som att det är inte ett bra läge

Jag har hört att man kan börja få hjälp efter ett år, fast som sagt stressa inte!

• Pimpinellan

Kanske ska be maken klubba ner mig nästa vecka inför ÄP och ev. ET/FET? Vore väl en perfekt avslappning med koma...?

• Pimpinellan
    stor grön drake skrev 2009-10-15 14:07:48 följande:
    Men han måste ju oxå slappna av... Kan du inte be grannen slå ner er båda?
    Jovars... om han kör oss de 50 milen till kliniken också!
  • Pimpinellan
    Mia100 skrev 2009-10-15 14:21:10 följande:
    Skulle vilja se när de släpar in dig på ÄP, medvetslös....frågan är bara hur det ska funka för din man..  ..så vidare han inte brukar dra en "handtralla" i sovande tillstånd...?! Kan lova att grannen får något att berätta för de andra grannarna sen....glöm inte ge honom lite soppapengar bara...
    Skulle vara en syn-båda situationerna!
  • Pimpinellan

Citat från planerar för barn:
    Men du, om de andra har kommit så lätt, varför inte försöka slappna av lite? Jag vet många som precis skullat gå igenom IVF när de plötsligt blivit gravida, för att de då släppt tanken på att lyckas på egen hand och "slappnat av". Lättare sagt än gjort, men försök njuta av myset i stället, kör på varannan dag och skit i ägglossningstesten, det är ju myset som gör bebisen inte stickan :) Lycka till!

*Morrar så tänderna lossnar!!!*

• Pimpinellan
    helenen skrev 2009-10-16 19:18:36 följande:
    Morrrrar med dig! Hur svårt kan det vara att förstå?!? Pucko-pucko-pucko-pucko! Orkade du ta diskussionen denna gången också? beundransvärt i så fall.
    Jag skrev ett svar,men fick inget tillbaka. Men orkar om det blir debatt? Jajamensan!
Svar på tråden "Så här blir du gravid!"